کد خبر: 16367
تاریخ انتشار :

هفته‌ای که گذشت؛

پس لرزه‌های برکناری دستجردی/ حال 2 دانش‌آموز پیرانشهری وخیم است

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش خبرنگار نامه، سرپرست وزارت بهداشت در جلسات معارفه با کسانی‌که قرار است با او کار کنند حضور یافت و در اولین اظهارنظر رسانه‌ای خود اعلام کرد که از نشستن بر صندلی دستجردی ناراضی است. اما او گفت که از ابتدای دولت نهم گزینه احمدی نژاد برای وزارت بهداشت بود.

در حالی که از چند هفته قبل ماجرای تامین نشدن ارز دارو به دفعات از سوی دکتر دستجردی در رسانه ها منعکس شد، اما رئیس جمهور با حضور در برنامه خبری عنوان کرد که تمامی ارز دارو پرداخت شده و باید علت حل نشدن مشکل را بیابیم. این پاسخ احمدی نژاد هم دستجردی را قانع نکرد و او دوباره بر سر اظهارات قبلی خود ثابت قدم ماند که تنها یک سوم ارز دارو تامین شده است.

اما این تمامی ماجرای برکناری دستجردی از وزارت بهداشت نبود، بلکه موضوع ریاست دانشگاه علوم پزشکی تهران در این بین از اهمیت بیشتری برخوردار بود. به طوریکه گفته می شد این برکناری به خاطر مخالفت دستجردی با عزل باقر لاریجانی از ریاست این دانشگاه بوده است.

این صحبتها زمانی رنگ واقعیت به خود گرفت که به دنبال برکناری دستجردی از وزارت بهداشت، لاریجانی نیز نامه استعفای خودش از ریاست دانشگاه علوم پزشکی تهران را منتشر کرد.

محمد حسن طریقت منفرد در اولین انتصابش، محمد‌رضا منصوری را به‌جایگزینی باقر لاریجانی معرفی کرد. او که هم رشته طریقت منفرد در حوزه چشم‌پزشکی است، پیش‌تر معاون دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران بود.

شرط شرکت در انتخابات نظام پزشکی

دکتر سید حسن امامی رضوی رئیس ستاد هماهنگی ششمین دوره انتخابات نظام پزشکی، داشتن شماره نظام پزشکی برای تمامی کاندیداها و رای دهندگان را الزامی دانسته و گفته است موارد دیگری نیز برای تایید صلاحیت کاندیداها در قانون سال 83 مجلس که انتخابات را به عهده وزارت بهداشت گذاشته است لحاظ شده و هیئتهای نظارت بر انتخابات آنها را لحاظ خواهند کرد. از جمله این موارد اشتهار نداشتن به فساد مالی و نداشتن حکم محرومیت از پزشکی در پرونده پزشک است. به گفته وی، پس از ثبت نام کاندیداها کار بررسی صلاحیتها و احراز آن و رسیدگی به شکایات انجام می شود و در نهایت در تاریخ 4 اسفند ماه امسال انتخابات برگزار خواهد شد. فعالیت پرستاران بیش از 12 ساعت متوالی غیر قانونی است

غضنفر میرزابیگی رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور گفته است که فعالیت بیش از 12 ساعت متوالی پرستاران غیر قانونی است و 12 ساعت کار پرستاران در شیفتهای شب 19 ساعت محاسبه می شود. وی با بیان اینکه هم اکنون از 4 بند قانون ارتقاء بهره وری فقط 2 بند نخست اجرا می شود، گفته است بر اساس این قانون شیفتهای شب 12 ساعته 19 ساعت محاسبه می شود این در حالی است که عملاً پرستاران به مدت 19 ساعت سر کار نیستند. جایزه اتریش برای انجام بیش از 400 عمل جراحی قوز قرنیه دکتر محمود جباروند رئیس بیمارستان فارابی، با انجام بیش از 400 عمل جراحی قوز قرنیه با استفاده از حلقه‌های داخل قرنیه در دنیا موفق به دریافت جایزه Innovation Award از کشور اتریش شد.

قوز قرنیه یک بیماری ارثی است که معمولاً در دهه سنین نوجوانی آغاز و در سنین 17 تا 18 سالگی شدت می یابد. این اختلال دوطرفه است ولی در یک چشم بیشتر است. در صورتی که این بیماری خفیف باشد، با گذشت زمان متوقف شده که به نام قوز قرنیه فریز شده مشهور است. در حدود 4 تا 5 سال پیش، بیشتر این بیماران تحت عمل جراحی پیوند قرنیه قرار می گرفتند ولی با وارد شدن این حلقه های داخل قرنیه و جای‌گذاری آنها، استحکام قرنیه بیشتر شده و باعث کاهش میزان آستیگماتیسم، نزدیک بینی و اعوجاج های نوری شده و در نتیجه بینایی بیمار از نظر کمی و کیفی بسیار بهتر شده و فعالیتهای اجتماعی به حالت طبیعی برمی گردد. افزایش موارد ابتلا به آنفلوانزای فصلی دکتر محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، از افزایش موارد ابتلا به آنفلوانزای فصلی خبر داده و گفته است که افراد در معرض خطر حتما واکسن بزنند. وی گفته است با توجه به فرا رسدین فصول سرد و شیوع سرما موارد ابتلا به آنفلوانزای فصلی به خصوص در استان تهران و البرز رو به افزایش نهاده است و هموطنان به ویژه گروههای در معرض خطر باید با رعایت موارد بهداشتی از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنند. تعطیلی آزمایشگاههای تشخیص طبی دکتر محمد وجگانی رئیس جامعه علمی آزمایشگاهیان با اشاره به اینکه مشکلات اقتصادی و افزایش قیمت تجهیزات، گفته است که برخی از آزمایشگاههای تشخیص طبی تعطیل شده اند. وی با انتقاد از عملکرد بیمه‌ تامین اجتماعی که از خرداد ماه امسال در تهران هیچگونه پرداختی به آزمایشگاهها نداشته‌ است، عنوان داشت: این آزمایشگاهها از لحاظ کمبود مسئول فنی در وضعیت بحرانی قرار دارند. وجگانی گفت: آزمایشگاه‌ جزو معدود عرصه‌های خدمات پزشکی است که همه چیز در آن روشن است. اما متاسفانه اقتصاد آزمایشگاهها در این میان گم شده و با وجود افزایش حدود سه برابری یک کیت تشخیصی از آزمایشگاه می‌خواهند با تعرفه‌های مصوب کار کند. تهدیدهای پایتخت دکتر علیرضا زالی، قائم مقام رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، آلودگی شدید هوا، وجود جوندگان موذی و بسیار خطرناک، خشکی هوا و کم آبی را از مهمترین عوامل تهدید کننده سلامت ساکنان پایتخت دانسته و گفته است که در حدود 80 درصد از آلودگی هوای تهران مربوط به عوامل غیرطبیعی است که به طور قطع از نقش عامل انسانی در بروز این آلودگی ها حکایت دارد. وی، وجود حیوانات موذی در شهر تهران را یکی از عوامل اصلی بروز و شیوع بیماری‌ها دانست و خاطرنشان کرد: بررسیها نشان می دهد موش‌های موجود در شهر تهران سال 1950میلادی و همزمان با ورود کالاهایی از کشور نروژ به تهران راه یافتند و به سرعت نیز تکثیریافتند. به گفته زالی، وزن موش‌های شهر تهران دست کم 35 درصد سنگین تر از موش‌های شهرهای دیگر است.

آموزش و پرورش در هفت روز؛ سکوت رسانه ای وزارت آموزش و پرورش/ بحران بلوغ در نظام 6.3.3 بحران سن بلوغ در مدارس ابتدایی، حل مشکل جذب 5400 نیروهای حق‌التدریس، برگزاری آزمون‌های واحد برای مدارس سمپاد و نمونه دولتی، اعزام دانش آموزان حادثه آتش سوزی پیرانشهر به بیمارستان‌های کلانشهرهای کشور، اولویت هوشمندسازی کلاس های ششم ابتدایی و ... از مهمترین اخبار آموزش و پرورش در این هفته بود.

آلودگی هوا این هفته نیز منجر به تعطیلی مدارس پایتخت شد و این تعطیل‌ تا روز شنبه نیز ادامه پیدا می‌کند.در شرایطی که هوای پایتخت به شرایط هشدار و اضطرار رسید، کمیته اضطرار برای سلامت جسمانی دانش آموزان، مدارس ابتدایی و پیش دبستانی ها را در روزهای 12 و 13 دی ماه تعطیل اعلام کرد. در یک ماهه اخیر این دومین بار است که مدارس کشور به دلیل آلودگی هوا تعطیل شده است که علاوه بر اینها باید تعطیلی مدارس ابتدایی به دلیل بارش های سنگین برف در دو سه هفته گذشته را نیز اضافه کرد. در شرایطی که این تعطیلی می تواند منجر به افت های تحصیلی برای دانش آموزان مقطع ابتدایی به ویژه ششم ابتدایی شود، البته معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش اعلام کرده است: مدارس شهر تهران موظف به برگزاری کلاس‌های جبرانی هستند تا دانش آموزان از درس های خود عقب نیافتند.

اعزام دانش اموزان پیرانشهری به بیمارستان های اصفهان، شیراز، مشهد

پس از گذشت حدود یک ماه از حادثه آتش‌سوزی در مدرسه شین‌آباد پیرانشهر که طی آن 28 دانش‌آموز دچار سوختگی شده و به بیمارستان سینای تبریز منتقل شدند، 6 تن از دانش‌آموزان بستری شده برای ادامه درمان به بیمارستان اصفهان منتقل شدند. این در حالیست که بعد از فوت سیران یگانه و سارینا رسولی‌زاده و اعزام سه نفر از مصدومان به بیمارستان سوختگی مشهد، 13 مصدوم در بیمارستان سینای تبریز باقی مانده‌ بودند که یکی از آنها به زودی مرخص و بقیه نیز که میزان سوختگی آنها حدود 40 درصد است، به صورت تیمهای جداگانه به بیمارستان‌های تهران، اصفهان و شیراز منتقل شدند.

رسول خضری نماینده مردم پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی ، یادآور شده بود که سن کم و بنیه ضعیف این دانش آموزان، عملیات درمانی را با مشکل مواجه کرده است.

وی درباره اعزام دانش آموزان به بیمارستان های اصفهان و شیراز و مشهد گفت:به علت فشار بالایی که روی تیم پزشکی تبریز وجود دارد، تصمیم بر آن شد که تعدادی از دانش‌آموزان به دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، شیراز، اصفهان و مشهد اعزام شوند.

حال دو دانش آموز پیرانشهری وخیم است

در همین حال نماینده مردم پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: حال دو تن از دانش آموزان حادثه دیده پیرانشهری به دلیل سوختگی شدید وخیم است و باید دعا کرد تا خدای نکرده شاهد تلفات دیگری نباشیم.

رسول خضری گفت: شش نفر از دانش‌آموزان حادثه دیده دوروز پیش به بیمارستان سوانح سوختگی اصفهان که اتفاقا همام روز افتتاح شده بود منتقل شدند.

وی با اشاره به عفونت ریه، کلیه و قلب دو نفر از این دانش آموزان گفت: این دو نفر با توجه به اینکه ۱۰ تا ۱۵درصد سوختگی ریه داشتند اما مشکل ریه آن‌ها تا حدی زیادی کنترل شده است اما باید تمام مراقبت های لازم برای کنترل عفونت آنها اعمال شود.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان خاطرنشان کرد: یک فرد بزرگسال با سوختگی ۴۰ درصد برای درمان باید بنیه خوبی داشته باشد و تحمل کند چه برسد به این دانش آموزان که دارای سوختگی ۴۰، ۳۵ و ۳۰ درصدی هستند.

وی افزود: خوشبختانه سه دانش آموزی که در بیمارستان مشهد بستری هستند روند درمانشان را دارند طی می‌کنند و تاکنون مشکلی به وجود نیامده است.

خضری در پاسخ به این سوال که عمل جراحی پلاستیک دانش آموزان از چه زمانی آغاز می‌شود، افزود: برخی دانش آموزان که در بیمارستان تبریز بستری بودند جراحی‌های معمولی و پایه پلاستیک بر روی آن‌ها انجام شده است اما به طور کلی عمل جراحی زیبایی آن‌ها زمان می‌برد چرا که آن‌ها باید تحمل آن را داشته باشند.

این عضو کمیسیون بهداشت ودرمان همچنین درادامه استفاده از روشهای سنتی و منسوخ شده برای درمانی دانش‌آموزان پیرانشهری را تکذیب کرد.

وی با تاکید بر اینکه از تمام راه‌های قانونی برای احقاق حق از وزارت آموزش وپرورش استفاده خواهیم کرد، افزود: به طور حتم این را حق قانونی خودمان می‌دانیم و فکر می‌کنیم که حق الناس به گردن ماست و اگر این کار را نکنیم باید پاسخگو باشیم.

پاسخ به ادعای دشوار بودن "فهم کتب ششم ابتدایی"

در شرایطی که بسیاری از معلمان و کارشناسان آموزشی نسبت به درک مفاهیم کتاب های پایه ششم ابتدایی انتقادهای بسیاری کرده اند، معاون آموزش ابتدایی دفتر تالیف سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش این انتقادات را به کتاب های پایه ششم ابتدایی تایید نمی کند و علت این نگرانی‌ها را مطالعه نکردن دقیق راهنمای تدریس کتاب‌ها دانست.

اجرای طرح آموزش بسکتبال از سال تحصیلی آینده

مدیرکل دفتر تربیت بدنی و فعالیتهای ورزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: طرح آموزش بسکتبال به دانش آموزان اول راهنمایی از سال تحصیلی آینده اجرا می‌شود و به همین دلیل درصددیم تا کتاب راهنمای معلم تربیت بدنی بسکتبال را تدوین کنیم.

به گفته حسین بابویی طرح درس و کتاب راهنمایی مربوط به معلم رشته بسکتبال در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در حال تدوین است تا بتوانیم ورزش بسکتبال هم در مدارس دخترانه و هم در مدارس پسرانه آموزش را بدهیم.

هوشمند سازی پایه ششم ابتدایی در اولویت برنامه های آموزش و پرورش

پایه ششم ابتدایی به عنوان پایه جدیدالتاسیسی است که آموزش و پرورش در تلاش است تا امکانات لازم را در این پایه برای دانش آموزان ایجاد کند. هوشمندسازی یکی از این امکانات است که به گفته معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش این اقدام در اولویت برنامه های معاونت ابتدایی قرار گرفته است.

به گفته فاطمه قربان، هوشمندسازی مقطع پایه ششم ابتدایی در اولویت برنامه های آموزش و پرورش است که بتوانیم تا پایان برنامه پنجم توسعه همه پایه های مدارس ابتدایی به ویژه کلاس ششم در سراسر کشور هوشمند شود.

وی ادامه داد:به استانها هم اعلام کردیم که هوشمند سازی مدارس برای پایه ششم ابتدایی در اولویت قرار گیرد تا دانش آموز ابتدایی بتواند مهارت کافی را برای استفاده بهینه از فناوری های نوین در جهت دانش افزایی و یافته های علمی خودش کسب کند.

بحران بلوغ در نظام 6.3.3

تحصیل دانش آموزان پایه اول و دوم ابتدایی در کنار دانش آموزان ششم ابتدایی از جمله مشکلات اجرای نظام جدید آموزشی یا همان 6.3.3 است که در ماههای اخیر به دلیل گلایه والدین و معلمان پرورشی نمایان شده است. آنها معتقدند این هم مدرسه‌ای شدن سبب بروز برخی مشکلات روحی و اخلاقی شده است.

یکی از مربیان پرورشی از تماس های پی در پی والدین دانش آموزان پایه های اول و دوم ابتدایی به مدارس خبر می دهد و می گوید:« نگرانی والدین بیشتر متوجه بلوغ دانش آموزان ششم ابتدایی و تحصیل فرزندان آنها در کنار دانش آموزان ششم در یک مدرسه است.

در این زمینه دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش معتقد است که تقسیم بندی مقطع ابتدایی به دو دوره سه ساله لازم الاجراست و از این به بعد ساخت و ساز مدارس کشور باید براساس این طرح انجام شود.

به گفته مهدی نوید ادهم آموزش و پرورش باید در هر منطقه ای که شرایط لازم را در بحث فضای فیزیکی و نیروی انسانی دارد این مصوبه را اجرا کند. از سوی دیگر باید ساخت و ساز مدارس جدید براساس این روال صورت گیرد تا در آینده با مشکل جدی در بحث فضا مواجه نشویم.

چند زلزله امسال تهران را لرزاند؟ تصویب لایحه گودبرداری اصولی، درخواست شورا برای گزارش وضعیت برج آزادی، ویژگی مناطق پر خطر پایتخت، راه اندازی نخستین پایانه ویژه معلولان و... از مهمترین اخبار شهری این هفته بود.

بررسی لایحه ارتقای ایمنی تخریب و گودبرداری ساختمان‌های پایتخت عمده زمان دو جلسه علنی شورای شهر تهران را به خود اختصاص داده بود این هفته با وجود تمامی انتقادها به تصویب رسید و بر اساس آن نقش شهرداری در گودبرداری های پر خطر پر رنگ تر شد .

نخستین پایانه معلولان در میدان آزادی در نخستین روز این هفته ، پس از چالشهایی که میان سازمان بهزیستی و شهرداری در خصوص احداث نخستین پایانه معلولان به وجود آمد وسبب به تاخیر افتادن احداث این پایانه شد، پیمان سنندجی، مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی با بیان این که به زودی و برای نخستین بار در کشور سامانه حمل و نقل عمومی ویژه معلولین و جانبازان راه‌اندازی می‌شود گفت: پایانه حمل و نقل و عمومی ویژه معلولین و جانبازان در زمینی به مساحت 1 هکتار در محدوده میدان آزادی احداث شده و شهرداری به تنهایی در فاز نخست 50 دستگاه اتوبوس مخصوص جا به جایی معلولین و جانبازان خریداری کرده است که به مرور بر تعداد ناوگان افزوده می شود .

جابه‌جایی صنف فروش مواد شیمیایی

شنبه 9 دی ماه، رضا قدیمی، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران گفت: واحدهای صنفی فروش مواد شیمیایی ناصرخسرو تا پایان دی ماه به بازار کیمیا در منطقه 15 منتقل خواهند شد.

وی ادامه داد: بازار کیمیا در سه راه افسریه قرار دارد و پیش ازاین به عنوان بازار فروش مصالح در نظر گرفته شده بود که به بهره برداری نرسید. هم اکنون این بازار در حال بازسازی و آماده شدن برای استقرار صنف فروشندگان مواد شیمیایی است.

یکشنبه 10 دی ماه ، مازیار حسینی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: سازه پل جدید کن به تهران رسیده و بعد از اتمام احداث کوله و اجرای فونداسیون ، پل جدید نصب می شود.

ساخت پل فلزی برای کن او با اشاره به اینکه این پل فلزی است و جایگزین پل بتنی رود کن می شود در خصوص استحکام این سازه در مقایسه با بتن اظهار کرد : متناسب با کارکرد هر سازه می توان برای آن مقاومت لازم را ایجاد کرد بتنی یا فلزی بودن یک سازه دلیلی بر استحکام آن نیست. به عنوان مثال می توان با اجرای تمهیدات لازم ، یک سازه آجری مقاوم در برابر زلزله ، یک سازه فلزی مقاوم و یک سازه بتنی مقاوم احداث کرد .

نم گرفتگی برج آزادی دراین روز احمد مسجد جامعی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران به وضعیت نم گرفتگی برج آزادی اشاره کرد و گفت: برج آزادی یکی از ساختمان های ارزشمند شهر تهران و میدان آزادی نیز از میدان های پر خاطره ای است که جنبه فرا ملی دارد و نام آن در جهان به دلایل مختلف زیاد مطرح شده و بسیاری از تهرانی ها و حتی ایرانی ها با آن به دلایل اتفاقات و حوادثی که در آن افتاده خاطره دارند . حال چه خود در آن اتفاقات حضور و مشارکت داشته اند و یا تصاویر و گزارشهایش را دیده اند. بنابراین حفظ این میدان در اولویت است.

اوبا تاکید بر این که هنوز هم برج آزادی نماد تهران است گفت: به زودی شورا در خواست خود را برای ارائه گزارش وضعیت برج آزادی توسط مسئولان آن ارائه می کند. مترو پول برقش را نداده معاون عمرانی استاندارتهران در این روز اعلام کرد:شهرداری بیش از 50 میلیارد تومان پول برق مترو را به دولت پرداخت نکرده است و دولت این را نگرفته تا اینقدر نگویند دولت به ما کمک نمی‌کند که این رقم با احتساب هزینه برق اتوبوسرانی چیزی حدود هزار میلیارد ریال برآورد شده است که شهرداری به دولت بدهکار است و دولت فعلاً فشاری برای دریافت آن ندارد.

دوشنبه 11 دی ماه، امید تشت زر معاون برنامه ریزی و پشتیبانی شرکت بهره برداری مترو در واکنش به سخنان معاون استاندار تهران گفت : پرونده بدهی برق شرکت متروی تهران به دیوان محاسبات و عدالت اداری برای مشخص شدن ملاک محاسبه نرخ برق مترو ارسال شده است.

او ادامه داد: کل بدهی ما براساس کمترین تعرفه دو میلیارد است که از این میزان یک میلیارد تومان پرداخت شده و ما همچنان تاکید داریم باید قیمت برق مصرفی از قانون حمایت از سامانه های حمل و نقل عمومی پیروی کنند.

خانه به دوشان تهرانی در روز میانی هفته احمد مسجد جامعی عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در همایش آسیب های اجتماعی شهر تهران با اشاره به گسترش پدیده خانه به دوشی در پایتخت گفت: البته این مشکل فراتر از شهر تهران است و به عوامل اقتصادی و اجتماعی مرتبط می شود اما ما همیشه در آسیبهای اجتماعی بر مسائل فردی تاکید می کنیم. 590 زلزله در 9 ماه پایتخت مرتضی تمدن رئیس شورای مدیریت بحران استان تهران با اشاره به اینکه 590 زلزله از ابتدای سال تاکنون استان تهران را لرزانده است، گفت: قریب به 205 زلزله کمتر از 2 ریشتر بوده است.

انتقاد از اصلاح قانون تامین اجتماعی اختصاص 50 دستگاه ون برای معولان،کمبود اعتبارات پیشگیری و درمان اعتیاد،مستمری نیم دلاری معلولان در روز، انتقاد از پیش نویس قانون تامین اجتماعی و افزایش حقوق بازنشستگان نیز از مهمترین اخبار این هفته حوزه بهزیستی و رفاه بوده است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها