کد خبر: 709258
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با ناصر ایمانی

موقعیت جدید ایران

یک تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: با حمله ایران به اسرائیل تحول بسیار بزرگی در جهان به نفع ایران رخ داد و ایران توانست قدرت بازدارندگی‌اش در منطقه را بسیار بالا ببرد.

موقعیت جدید ایران
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه‌نیوز - بعد از حمله ایران به رژیم صهیونیستی بسیاری از تحلیلگران باور دارند که هم موقعیت ایران و هم موقعیت رژیم صهیونیستی در عرصه منطقه‌ای و جهانی دچار تحولات مهمی شده است؛ اما چه تحولاتی؟

ناصر ایمانی، تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «موقعیت اسرائیل به هیچ وجه در سطح جهانی مناسب نیست. اگر ایران مثلا شش ماه پیش و زمانی که رژیم اسرائیل دانمشندی از ایران را ترور کرده بود، به آن حمله می‌کرد، حمله‌اش در سطح بین‌المللی تا این حد مشروع و اثرگذار نمی‌شد اما جمهوری اسلامی ایران در بهترین زمان ممکن به اراضی اشغالی حمله کرد زیرا در این مقطع اسرائیل به شدت در جهان ضعیف شده است و حتی دیدیم که آمریکایی که هفتاد سال حفظ امنیت اسرائیل را اولویت خود می‌خواند وقتی اسرائیل به کنسولگری ایران در دشمق حلمه کرد مدام می‌گفت که اگر ایران به اسرائیل حمله ما خود را دخالت نمی‌دهیم و عملا به دلیل ضعف اسرائیل خود را کنار کشید».

او ادامه داد: «اسرائیل موقعیت منطقه‌ای و بین‌المللی‌اش به شدت آسیب دیده است و دیگر نمی‌تواند از کمک‌های سخاوتمندانه آمریکا بهره ببرد. در مقابل موقعیت ایران تقویت شده است و من باور دارم روز حمله ایران به اسرائیل تولد ایرانی نوین در منطقه بود. به نظرم تحول بسیار بزرگی در جهان به نفع ایران رخ داد و ایران توانست قدرت بازدارندگی‌اش در منطقه را بسیار بالا ببرد».

این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: «در گذشته ایران صرفا می‌گفت که می‌توانم به اسرائیل حمله کنم اما حالا این کار را انجام داده است در مقوله قدرت یک موضوع داشت قدرت نظامی اعم از داشتن موشک، اسلحه و... است و موضوع دوم داشتن اراده استفاده از ابزار نظامی است. ایران نشان داد هم اسلحه را دارد و اراده استفاده از آن را. مسئله دیگر این است که ایران در واقع فقط با اسرائیل نجنگید، بلکه با افزون بر آن رژیم با آمریکا، فرانسه و انگلستان هم جنگید زیرا آنها بودند که کمک بسیاری برای دفع پهپادها و موشک‌های ایرانی به اسرائیل کردند که اگر آنها نبودند حتما آسیب‌های بیتشری به مواضع اسرائیل می‌رسید».

ایمانی در پایان گفت: «نکته بعدی این است که آمریکا انتخابات ریاست‌جمهوری را در پیش دارد. بایدن نشان داده است که رئیس‌جمهور ضعیفی برای آمریکا بوده است؛ بنابراین به هیچ وجه تمایل ندارد تا انتخابات خود را درگیر چالش‌های به وجود آمده از سوی اسرائیل کند. نکته دیگر این است که بر همه ثابت شد گرچه آمریکا به هر شکلی سعی می‌کند امنیت اسرائیل را تأمین کند اما اگر واقعا فشارهای بین‌المللی گسترش یابد، ممکن است تا حدی حمایت‌هایش از اسرائیل را کاهش دهد. در نهایت باید گفت که آمریکا و اسرائیل روزهای سختی را می‌گذارنند و هیچکس باور نمی‌کرد تعداد بسیار زیادی موشک و پهپاد جلوی چشم آمریکا به اسرائیل پرتاب شود و آنها هیچ کاری هم از دستشان برنیاید و بگوید ما در این ماجرا دخالت نمی‌کنیم».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها