کد خبر: 710765
تاریخ انتشار :

تکمیل می شود ...

واکنش رهبران و شخصیت‌های جهان عرب به شهادت رئیس جمهور ایران

رهبران، گروهها، احزاب و شخصیت های سیاسی جهان عرب در پیام های جداگانه، شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه آنها را تسلیت گفتند.

واکنش رهبران و شخصیت‌های جهان عرب به شهادت رئیس جمهور ایران
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

رهبران، گروهها، احزاب و شخصیت های سیاسی جهان عرب در پیام های جداگانه، شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه آنها را تسلیت گفتند.

در سانحه بالگرد حامل آیت الله سید ابراهیم رئیسی در عصر روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی، وی و تمام همراهان، همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا (ع) به مقام رفیع شهادت نائل شدند.

درپی شهادت آیت الله رئیسی و هیات همراه ایشان رهبران، گروهها، احزاب و شخصیت های سیاسی جهان عرب در پیام های جداگانه این مصیبت بزرگ را به حضرت آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری، دولت و ملت ایران و خانواده ها و بستگان شهدا تسلیت گفته و ابراز همدردی کردند.

جنبش حماس شهادت آیت الله رئیسی و هیات همراه را به مقام معظم رهبری و دولت و ملت ایران تسلیت گفت و در بیانیه ای اعلام کرد: خالصانه ترین مراتب تسلیت و تعزیت و همدردی خود را با رهبر معظم انقلاب اسلامی امام خامنه ای (مدظله العالی) و دولت و ملت دوست ایران ابراز می داریم.

این بیانیه افزود: این شهدا، مجموعه ای از بهترین رهبران ایران بودند که در حمایت از مساله فلسطین و یاری و کمک به مبارزه ملت ما پشتیبانی از مقاومت فلسطین مواضع شرافتمندانه و افتخارآمیزی داشتند.

«سید عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی عراق در پیامی شهادت رئیس جمهوری و همراهان ایشان را در سانحه سقوط بالگرد تسلیت گفت.

وی افزود: نقش پررنگ آن فقید در حیات انقلابی و سیاسی و فرهنگی ایران و منطقه و جهان را گرامی می‌داریم و این سانحه را به رهبر معظم انقلاب امام خامنه‌ای صمیمانه تعزیت می‌گوییم، با ملت و دولت ایران هم‌دردی می‌کنیم و به خانواده و بستگان آن فقید تسلیت می‌گوییم و از خداوند متعال می‌خواهیم که آن فقید عزیز را مشمول رحمت واسعه خویش قرار دهد و در بهشت برین جای دهد.

کمیته های مقاومت فلسطین یاد و خاطره شهیدان آیت الله سید ابراهیم رئیسی و حسین امیر عبداللهیان و همراهان آنها را گرامی داشت و در بیانیه ای اعلام کرد: با حزن و اندوه عمیق، یاد و خاطره آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و هیات همراه آنها را که در حادثه دردناک سقوط بالگرد به شهادت رسیدند، گرامی می داریم.

محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق در پیامی شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه و هیات همراه وی را به مقام معظم رهبری و دولت و ملت ایران تسلیت گفت و در بیانیه ای افزود: با نهایت تاسف و تاثر خبر درگذشت جناب آقای سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و جناب آقای حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و همراهان ایشان را که بر اثر سقوط تاسف بار بالگرد در شمال ایران به وقوع پیوست، دریافت کردیم.

این بیانیه افزود: ضمن عرض تسلیت و همدردی صمیمانه خود به آیت الله سید علی خامنه ای رهبر معظم جمهوری اسلامی، دولت و ملت ایران، خود را در غم این حادثه غیرمنتظره دردناک با ملت دوست و برادر ایران و با برادران مسئول در جمهوری اسلامی ایران شریک می دانیم.

مهدی المشاط رئیس شورای عالی سیاسی یمن شهادت ـآیت الله سید ابراهیم رئیسی و همراهان وی را تسلیت گفت و افزود: ما بر ایستادن در کنار جمهوری اسلامی ایران و اطمینان کامل به توان آن برای صبر و بردباری و گذر از دشواری ها تاکید می کنیم.

وی ادامه داد: شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی نمونه ای از یک رهبر شجاعِ مسلمان و وفادار به مسائل امت اسلامی و مشتاق رسیدن به آرمان های آنها بود.

ضیف الله الشامی وزیر اطلاع رسانی و سخنگوی دولت پیشبرد امور یمن در صنعا در پیامی اعلام کرد: ما عمیق ترین تسلیت و همدردی خود را با رهبری، دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران و همه مستضعفان جهان به خاطر این مصیبت ابراز می داریم.

امیرقطر شهادت رئیس‌جمهور، وزیر خارجه و هیات همراه آنان را تسلیت گفت.

«تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر نیز در پیامی نوشت: درگذشت ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و همچنین مقامات همراه در سانحه دردناک سقوط بالگرد را به دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران تسلیت می‌گویم و از خداوند متعال برای ایشان طلب رحمت و مغفرت و برای خانواده محترمشان صبر و اجر مسئلت می نماییم. إنا لله وإنا إلیه راجعون.

رئیس‌جمهور کشورمان روز یک‌شنبه برای افتتاح سد مرزی «قیزقلعه سی» به استان آذربایجان شرقی سفر کرده بود و در مسیر بازگشت به تبریز در « جنگل دیزمار» در محدوده عمومی بین ورزقان و جلفا استان آذربایجان شرقی دچار سانحه شد و در پی این حادثه رئیس‌جمهور،‌ وزیر خارجه و هیات همراه آنها به شهادت رسیدند. 

شیخ «محمد بن زاید آل نهیان» رئیس کشور امارات در پیامی به مناسبت شهادت رئیس جمهوری و همراهان وی اعلام کرد: خالصانه ترین مراتب تسلیت خود را به دولت و ملت ایران ابراز می داریم و بر همبستگی خود با ایران در این برهه دشوار تاکید می کنیم.

«انور قرقاش» مشاور رئیس امارات در امور دیپلماتیک نیز شهادت آیت الله رئیسی، رئیس جمهور فقید ایران، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه و همراهان آن‌ها در سانحه دردناک سقوط بالگرد را به دولت ایران تسلیت گفت.

محسن المندلاوی نایب رئیس پارلمان عراق در پیامی، شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری و حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه و هیات همراه وی را به مقام معظم رهبری و دولت و ملت ایران تسلیت گفت و افزود: ملت عراق در غم و اندوه این فاجعه دردناک با جمهوری اسلامی شریک است. شهادت رئیس جمهوری و برخی مسئولان ایرانی، قلب مومنان را جریحه دار کرد.

حزب‌الله لبنان در بیانیه ای شهادت رئیس جمهوری و همراهان وی را تسلیت گفت و افزود: آیت الله رئیسی یار وفادار مقام معظم رهبری و امید بزرگ تمام مظلومان جهان بود.

در این بیانیه آمده است: این ضایعه را به امام عصر(عج)، امام خامنه‌ای، مراجع عظام، مسئولان جمهوری اسلامی، ملت صبور ایران، خانواده شهدا و تمام مسلمانان و آزادگان جهان تسلیت می‌گوییم.

حزب الله اضافه کرد: سید ابراهیم رئیسی، حامی جنبش‌های مقاومت ‌و مجاهدان آن در تمام مسئولیت‌های خود بود، او همچنین خادم مخلص و صادق ملت عزیز ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران، یار وفادار مقام معظم رهبری و امید بزرگ تمام مظلومان جهان بود.

بشار اسد رئیس جمهوری سوریه هم ضمن تسلیت شهادت آیت الله رئیسی و هیات همراه، اعلام کرد که اخلاص رئیس جمهوری ایران در کار و مسئولیت پذیری سبب شد تا وی به درجه رفیع شهادت نائل شود و در راه انجام وظیفه و خدمت به شهادت برسد.

وی در پیام خود بر همبستگی سوریه با جمهوری اسلامی ایران و خانواده رئیس جمهور فقید و همراهانش تاکید و اعلام کرد: مراتب حزن و همدردی خود را در این حادثه دردناک و فقدان بزرگ ناشی از آن ابراز می داریم.

 عبدالله دوم شاه اردن شهادت رئیس جمهور و وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران را تسلیت گفت و تصریح کرد که کشورش در این شرایط سخت با ایران ابراز همبستگی می‌کند.

عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر در پیامی شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه و هیات همراه وی را تسلیت گفت و با مسئولان و ملت ایران ابراز همبستگی کرد.

در پیام رئیس جمهور مصر آمده است: به ملت برادر ایران تسلیت می گویم و همبستگی مصر را با مسئولان و ملت ایران در این فاجعه بزرگ اعلام می کنم.

جاسم البدیوی دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس شهادت رئیس جمهور و وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه را تسلیت گفت و اعلام کرد که این شورا در این شرایط دشوار با دولت و ملت ایران ابراز همبستگی می کند.

فالح الفیاض رئیس سازمان الحشدالشعبی عراق نیز ضمن تسلیت شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی و هیات همراه وی گفت: یاد مردانی را گرامی می‌داریم که خود را فدای حق و حقیقت و حمایت از مظلومان و دفاع از موضوعات امت اسلامی کردند.

وی افزود: آن فقید و بزرگوار، همواره مواضع قاطعانه، محکم و اصولی در قبال مسئله فلسطین و حمایت از مردم این سرزمین در مقابله با ماشین کشتار وحشیانه رژیم صهیونیستی در دفاع از سرزمین و مقدسات آنها اتخاذ کرد.

سیریل رامافوسا رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی در پیام تسلیت به رهبر معظم انقلاب، دولت و ملت ایران، فقدان آیت‌الله سید «ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران را یک تراژدی غم‌انگیز عنوان کرد.

وی افزود: این سانحه شخصیتی ممتاز را از ملتی گرفت که با آن رابطه مستحکمی داریم.

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه در پیام تسلیت به مناسبت شهادت رئیس جمهوری ایران گفت که آیت‌الله رئیسی برای ارتقای صلح و دوستی در منطقه تلاش کرد.

وی در این پیام خطاب به رهبری، دولت و ملت ایران گفت: ما مثل گذشته در این شرایط سخت و غم‌انگیز، در کنار ملت ایران هستیم.

عبدالله بوحبیب وزیر خارجه لبنان در پی شهادت حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: دوستی محترم و شخصیتی متمایز در سیاست خارجی را از دست دادیم.

وی افزود: نسبت به آنچه در ایران رخ داد، ابراز تاسف می‌کنیم. یک شخص و دوست محترم را از دست دادم.

پیش از این نجیب میقاتی نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان با صدور دستورالعملی، در غم شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی، سه روز عزای عمومی در لبنان اعلام کرد.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین هم در پیام تسلیتی به مناسبت شهادت آیت الله رئیسی و حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه آنها، اعلام کرد که شهادت ایشان ضایعه ای بزرگ برای ایران و ملت فلسطین است.

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین شهادت آیت الله رئیسی، رئیس جمهور و حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران و هیات همراه را به دولت و ملت ایران خالصانه تسلیت گفت و افزود: دولت ‌و ملت فلسطین در این مصیبت دردناک با مسئولان و ملت ایران ابراز همبستگی می‌کنند.

عبداللطیف جمال رشید رئیس جمهور عراق در پیامی شهادت آیت الله رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران و یاران همراهش در سانحه سقوط بالگرد را به رهبری و ملت ایران تسلیت گفت و بر ایستادگی ملت عراق در کنار ملت ایران در شرایط دشوار تاکید کرد.

عبدالملک بدرالدین الحوثی، رهبر جنبش انصارالله یمن شهادت آیت الله رئیسی، رئیس جمهوری و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه را تسلیت گفت.

نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در پیامی با ابراز همدردی با مردم ایران و رهبر معظم انقلاب اسلامی در غم شهادت آیت الله رئیسی، شهادت وی را مصیبتی دردناک و ضایعه ای بزرگ برای ملت ایران دانست.

آیت الله سید علی سیستانی مرجع عالی شیعیان عراق در پیامی شهادت آیت الله رئیسی و هیات همراه را به ملت و مقامات جمهوری اسلامی ایران تسلیت گفت و افزود که خبر درگذشت ریاست جمهوری اسلامی ایران و همراهان ایشان در حادثه سقوط بالگرد، موجب تاثر و تاسف گردید.

پادشاه و ولیعهد عربستان سعودی با ارسال پیام های جداگانه به «محمد مخبر» مدیر قوه مجریه، شهادت آیت الله رئیسی، رئیس جمهور و هیات همراه وی را به دولت و ملت ایران تسلیت گفتند.

در پیام «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی خطاب به محمد مخبر آمده است: از خبر درگذشت جناب آقای دکتر ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران و همراهانش مطلع شدیم. ما این حادثه را به شما و ملت برادر ایران صمیمانه تسلیت و تعزیت عرض می‌کنیم و برای آن‌ها از خداوند متعال رحمت واسعه و مغفرت مسئلت داریم.

همچنین «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی نیز در پیامی جداگانه به مدیر قوه مجریه، شهادت رئیس جمهوری اسلامی ایران و همراهانش را تسلیت گفت.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز شهادت رئیس جمهوری و وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه آنها را ضایعه ای بزرگ برای ایران و ملت فلسطین دانست.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها