کد خبر: 19081
تاریخ انتشار :

ناگفته‌هایی از مجموعه «رالی ایرانی»/ از ایستاده خوابیدن «بهنوش بختیاری» تا کدخدا شدن «محمدرضا فروتن»

ناگفته‌هایی از مجموعه «رالی ایرانی»/ از ایستاده خوابیدن «بهنوش بختیاری» تا کدخدا شدن «محمدرضا فروتن»
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

«رالی ایرانی» اولین مجموعه‌ای است که در قالب Reality Show در بازار عرضه می‌شود و همین موضوع باعث شده توجه همگان به این مجموعه جذب شود. آنچه در قالب تیزر این مجموعه نیز تاکنون منتشر شده است، حکایت از جذابیت این مجموعه دارد. به گفته مجری طرح این مجموعه، «رالی ایرانی» در دهه فجر توزیع می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند اولین سری رقابت میان سه گروه متشکل از «الناز شاکردوست - بهنوش بختیاری»، «سیروان خسروی - محمدرضا فروتن» و «نیما فلاح - سحر ولدبیگی» را تماشا کنند.

آنچه تاکنون در این مجموعه رخ داده است، جذابیت بسیاری دارد چرا که همواره زندگی واقعی ستاره‌های عرصه مختلف محل سوال مخاطبان بوده است. «محمدرضا مصباح»، سرمایه‌گذار و مجری طرح «رالی ایرانی» در این باره با خبرنگار «نامه» به گفت‌وگو نشسته است.

انتظارها به زودی پایان می‌گیرد و مجموعه «رالی ایرانی» روانه بازار می‌شود. مهم‌ترین نکته‌ای که اینجا به نظر می‌رسد، احتمال توقیف این مجموعه است. آنچه در تیزرها به نمایش درمی‌آید ممکن است مغایر با نظر مسئولان باشد و اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی برایتان دردسر درست کند. فکری برای این موضوع کرده‌اید؟

گر چه رالی ایرانی یک کار غیرقابل پیش‌بینی است اما در راستای اجرای آن سخت‌گیری، حساسیت و دقت‌نظری به کار بردیم که کمتر از ممیزی‌های وزارت ارشاد نیست. به همین خاطر به جرئت می‌توانم بگویم که کمتر فیلمی بعد از انقلاب هست که پوشش بازیگرانش به اندازه رالی ایرانی دقیق و درست باشد. در واقع انتخاب لباس بازیگران به گونه‌ای است که اصل فیلم در حاشیه قرار نمی‌گیرد. ضمن آنکه ما قصد حضور در گیشه را نداریم و بیشتر تلاش می‌کنیم به دغدغه‌های فرهنگی جامعه پاسخ دهیم. بنابراین وجود چنین جذابیت‌هایی به منظور بیان دغدغه‌های فرهنگی مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

توزیع این مجموعه در شبکه خانگی احتمال کپی‌رایت را افزایش می‌دهد. نگران این موضوع نیستید؟

ما تلاش می‌کنیم با توزیع سریع مجموعه در سراسر کشور بر این مشکل فائق شویم اما در نهایت بایستی در این زمینه فرهنگ‌سازی صورت گیرد. مسئله کپی‌رایت در سراسر دنیا حل شده است و تعداد محدودی از کشورها با این معضل درگیرند. مردم باید بدانند این محصول زحمات یک گروه است و برای تداوم لبخند و لذت‌هایشان به این موضوع احترام بگذارند.

با توجه به سرنوشت چند مجموعه قبلی در سینمای خانگی ناتمام نماندن مجموعه رالی ایرانی را چگونه تضمین می‌کنید؟

مسئله نمونه‌های قبلی این بود که در خود داستانی را مستتر داشتند اما ما در رالی ایرانی چنین روالی را نداریم. ضمن اینکه ما سی دی‌های آماده را توزیع می‌کنیم و فیلمبرداری قسمت‌های بعدی شروع می‌شود، اما مخاطب با دیدن همان قسمت‌ها به اقناع روحی خواهد رسید که در صورت عدم ادامه مجموعه‌ای لطمه‌ای به مخاطب نمی‌خورد.

واکنش بازیگران به پیشنهاد حضور در این مجموعه چگونه بود؟

بازیگران از ابتدا می‌دانستند که قرار است در چه موقعیتی قرار بگیرند و می‌دانستند که رفتارهای واقعی آن‌ها تحت نظر قرار می‌گیرد. فیلمبرداری 72 ساعت طول کشید و در این مدت و با وجود خستگی و راهپیمایی که هر یک از شرکت‌کنندگان داشتند امکان پنهان کردن رفتار واقعی وجود نداشت. شرایط فیلمبرداری به نحوی پیش رفت که گاهی بازیگران 2 یا سه ساعت بیشتر خواب نداشتند، خستگی به آنان فشار می‌آورد و خود واقعی‌شان را نشان می‌دادند. این همان جذابیتی است که برای مخاطب دنبال آن بودیم که بازیگر یا چهره‌های دیگر به عنوان الگوی مردمی خود واقعیشان را نشان دهند.

آیا شاهد حضور سیاستمداران و چهره‌های دیگر در این مجموعه خواهیم بود؟

برنامه و هدف این مجموعه از ابتدا بر این بود که چهره‌های مطرح سیاسی و اجتماعی را نشان دهیم منتها برای جذابیت بیشتر در قسمت‌های اول از بازیگران مطرح استفاده کردیم اما در قسمت‌های بعدی که در حال پیش تولید آن هستیم حتما از چهره‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و مذهبی نیز استفاده می‌کنیم.

چقدر پیشرفت کار بر طبق پیش بینی و برنامه‌های شما بود؟

واقعیت این است که اصلا پیش‌بینی ما این نبود که کار اینقدر خوب و فاخر و کامل ارائه شود. معتقدم این امر مرهون صداقت و حضور جدی بازیگران است چرا که بازیگران در این مجموعه با تمام وجود تلاش می‌کردند. مثلا خانم شاکر دوست صحنه‌هایی ایجاد می‌کردند که گاهی ما نیز وحشت می‌کردیم. در یکی از قسمت‌ها ایشان از روی موتور پرتاب شد و آسیب دید اما خدا رحم کرد که مشکل به صورت حاد نبود.

درباره اینگونه مشکلات که بیشتر مشکلات جسمی هم هستند چه تمهیداتی داشتید؟

قطعا در این‌باره پیش‌بینی‌هایی وجود داشت و به بازیگران نیز این مسئله گوشزده شده بود که زندگی واقعی است و احتمال آسیب در آن وجود دارد اما برای کنترل این موقعیت آمبولانس و پزشک در تمام مراحل کار همراه ما بود. به نظر من اساسا جذابیت کار این بود که بر پایه ادا و اصول قرار نگرفت و کاملا واقعی ظاهر شد. مثلا در یک قسمت بازیگران بدون هیچ وسیله‌ای داخل آب رودخانه در حال ماهیگیری هستند تا گرسنه نمانند. این لحظات بیانگر رقابت واقعی بین بازیگران بود و صحنه‌های بسیار نابی را ایجاد کرد که انصافا فکر نمی‌کردم اینقدر بازیگران مایه بگذارند.

چرا فرزاد حسنی را به عنوان مجری انتخاب کردید؟

اساسا فرزاد حسنی از نگاه ما جذابیت‌های زیادی داشت ضمن اینکه تسلط و اشراف وی به مسائل کمک شایانی به پیشبرد مجموعه کرد. در واقع فرزاد به عنوان داور و ناظر برخوردی بسیار دوستانه و عادلانه با بازیگران داشت و خودش نیز تمام مراحل را با آنان به رقابت پرداخت که به جذابیت‌های مجموعه افزود.

انتخاب گروه‌ها بر چه اساسی صورت گرفت؟

در قسمت اول این انتخاب و دلایل آن مشخص می‌شود. قسمت اول نشان می‌دهد که تعداد زیادی از چهره‌های مطرح در یک رستوران حضور دارند و نمی‌دانند که دقیقا چه کسانی با هم همراه خواهند بود. پذیرایی در رستوران بسیار خوب است و دلیل آن را نیز می‌توان جبران سختی‌های سه روزه آنان دانست چرا که برای سه روز تنها 70 هزار تومان پول داشتند و این مسئله بسیار مشکل ساز می‌شود تا جایی که در یک سکانس بهنوش بختیاری در قطار برای صبحانه به گارسون می‌گوید پذیرایی شب اول با الان تضاد زیادی دارد که این برخوردها بسیار زیباست.

با توجه به اینکه بازیگران در بین مردم هستند، در مجموعه شاهد کمک یا واکنش مردم نیز هستیم؟

در قسمت‌هایی بله. مثلا در تصادفی که خانم شاکردوست داشتند، مردم تجمع کردند و با موبایل‌ها مشغول فیلمبرداری شدند البته همه چیز پیش‌بینی شده بود و قبل از ماجرا توسط پلیس سرعت کم شده بود اما عکس‌العمل این گروه بسیار جالب بود و فکر می‌کنم کمک رساندن به فرد آسیب دیده با توجه به کمبود زمان مسابقه عملی انسانی و ارزشمند بود.

چقدر این افراد با آنچه روی صفحه تلویزیون در قالب یک فیلم می‌بینیم متفاوت هستند؟

شخصیت‌ها کاملا متفاوت است. مثلا برخورد با شخصیت فروتن بسیار جذاب است. اغلب نقش‌هایی که ایشان ایفا کرده‌اند درون‌گراست اما در این مجموعه شخصیت دوست‌داشتنی را می‌توان از این فرد دید که بسیار متفاوت است. کمک گرفتن از رهگذرها برای پیدا کردن آدرس از جمله واکنش‌های جذاب این بازیگران بود که مخاطب را به سمت دنیای واقعی این افراد سوق می‌دهد. در مورد سیروان خسروی این مسئله به نوعی دیگر مطرح شد. سیروان را عده خیلی کمی به چهره می‌شناسد اما در یک سکانسی سیروان و محمدرضا با یک دعوا رو به رو می‌شوند که دخالت آنان برای جلوگیری از دعوا بسیار جذاب است. رفتار سیروان خسروی با فروتن کاملا متفاوت است به نحوی که فروتن کدخدا منشانه وارد مسئله می‌شود اما سیروان کاملا رسمی مسئله را هدایت می‌کند و اینها ابعاد جالب ماجرا است. البته در برخی از جاها واکنش‌ها ما را نگران می‌کرد چرا که بازیگران خیلی مسئله را جدی گرفته بودند.

پس از تمام شدن مجموعه نظر بازیگران چه بود؟

لحظه‌های دوست‌داشتنی زیادی در طول این سه روز وجود داشت. مثلا سیروان خسروی یکی ازجدیدترین آهنگ‌هایش را دور آتش برای گروه خواند. اما قطعا این سه روز به خاطر کم‌خوابی و مسائل اینچنینی بسیار سخت گذشت. به شخصه این سوال را از بهنوش بختیاری پرسیدم و وی جواب داد که روزهای بسیار سختی بود، البته روز اول نمی‍‌دانستیم ماجرا اینقدر جدی و سخت است، اما یک جای کار به حدی کم خوابیده بودم که وسط رد شدن از تنه درخت خوابم گرفت و یک ساعت در همان حالت خوابیدم با این وجود اگر باز دعوت شوم در این مسابقه شرکت می‌کنم.

نظر خود شما درباره جذابیت‌های مجموعه رالی ایرانی چیست؟

با وجود اینکه من در تمام مراحل ضبط مجموعه حضور داشتم اما باز هم بارها سی‌دی را تماشا کرده‌ام و معتقدم که کار بسیار جذابی برای مردم خواهد بود. انشاالله 6 قسمت 45 دقیقه‌ای این مجموعه که حاصل یک تدوین طولانی مدت است به زودی در اختیار مردم قرار می‌گیرد و نظر آنان را هم خواهیم شنید.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها