کد خبر: 37033
تاریخ انتشار :

بارندگی تهدید جدی برای بافتهای تاریخی یزد/ اولین شهر خشتی جهان نم کشید

بارندگی تهدید جدی برای بافتهای تاریخی یزد/ اولین شهر خشتی جهان نم کشید
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه، بافتهای تاریخی در شهرهای مختلف استان یزد از جمله میبد، اردکان، شهر یزد، مهریز و تقریبا همه شهرستانهای استان یزد وجود دارند که یادگاری از روزگاران گذشته هستند.

این یادگاران قدیمی، یزد را به اولین شهر خشتی جهان تبدیل کرده اند اما سالهاست این شهر خشتی حال و روز خوشی ندارد و در حالی که روزهای زیبای بهار را همگان با باران و گلهایش به نظاره نشسته اند، این شهر خشتی مضطرب از تهدید آوارها به سر می برد.

از آنجا که بافت تاریخی و بافت فرسوده در یزد و شهرستانهای استان در هم تنیده اند و هنوز تفکیکی میان این دو قائل نشده اند، خانه های تاریخی و بافتهای ارزشمند به آتش خانه های فرسوده که اغلب به حال خود رها شده اند، می سوزند تا جایی که باران رحمت الهی نیز اکنون برای آنها یک خطر و تهدید محسوب می شود.

با شروع بارشها، خانه های کاهگلی هم به لحاظ معماری و هم به لحاظ بی توجهی در معرض خطر قرار می گیرند و خبر آوار شدن بسیاری از آنها تاکنون از رسانه های مختلف منتشر شده است.

بافت تاریخی از آنجا متناسب با طبیعت خشک و کویری ساخته شده، در مواقعی که بارش باران شدت می گیرد که البته این امر به ندرت اتفاق می افتد، سبب ریختن سقف ها و دیوارها می شود.

خانه های تاریخی اغلب از ناودان و خروجی آب بی بهره اند و این امر مورد توجه میراث فرهنگی و سایر ارگانهای مرتبط نیز قرار نگرفته است.

البته خانه هایی که دارای سکنه هستند، اغلب به ناچار هم که شده، تدابیری اندیشیده اند تا باران از سقف و دیوار آنها آوار نسازد اما خانه هایی که در فهرست آثار تاریخی ثبت شده اند و کسی در آنها ساکن نیست، با هر بارشی، یا سقفی فرو می ریزد با نم حاصل از باران انباشته شده، به پی ساختمان، گچبری های بی نظیر و ... آسیب می رساند.

گرچه سازه های به کار رفته در خانه های تاریخی برای شرایط آب و هوایی خشک در نظر گرفته اما به هر حال می توان با تدبیر، از فرو ریختن خانه هایی که یادگاری از اعصار گذشته است، جلوگیری کرد.

در برخی شهرها شهرداری ها که بیشتر از میراث فرهنگی در زمینه عمران شهر به ویژه بافت تاریخی احساس مسئولیت می کنند، وارد عمل شدند و میراث فرهنگی را نیز به کار واداشته اند.

در این میان میراث فرهنگی یزد از همکاری شهرداری و میراث فرهنگی اردکان برای جلوگیری از تخریب بناهای قدیمی خبر داده است.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری اردکان در این زمینه اظهار داشته است: در پی بارندگی های اخیر در شهرستان اردکان، همکاری میراث فرهنگی و شهرداری این شهرستان از تخریب بناهای با ارزش جلوگیری شد.

رسول مشتاقیان افزود: بافت تاریخی اردکان یکی از سالمترین بافتهای قدیمی ایران است و به علت قرار گرفتن در موقعیت خاص جغرافیایی تا حد زیادی از حوادث روزگار مصون مانده و اگر در بارندگیهای اخیر همدلی و همکاری بین مسئولان شهرستان نبود، بافت آسیب جدی می دید.

وی عنوان کرد: اردکان که دروازه شمالی استان یزد به شمار می رود و همواره در مسیر گردشگرانی است که مرکز، جنوب یا جنوب شرق کشور را مقصد سفرهای خود قرار داده اند، در ایامی همچون نوروز، مملو از جمعیت مسافران نوروزی است و بافت تاریخی مورد توجه این گردشگران است.

بافت تاریخی اردکان، بعد از بافت تاریخی یزد، پهناورترین بافت تاریخی به شمار می رود و تابلویی زیبا از معماری بی نظیر و منحصر به فرد ایرانی است.

این ویژگی در میبد، مهریز و بسیاری دیگر از شهرستانهای استان یزد قابل مشاهده است.

در مناطقی نظیر شهر یزد، شهرداری بافت تاریخی تشکیل شده و تا حدی توانسته بافت تاریخی را از وضعیت نابسامان خارج کند اما هنوز تا رسیدن به آنچه در خور شأن و نام بزرگترین و اولین شهر خشتی جهان است، فاصله بسیار دارد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها