کد خبر: 62940
تاریخ انتشار :

تخلف 1800 میلیاردی در شرکت مس ایران/تبعه اسپانیایی با مدیرعامل متخلف همدست بود

تخلف 1800 میلیاردی در شرکت مس ایران/تبعه اسپانیایی با مدیرعامل متخلف همدست بود
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه، دوسال از اختلاس 3 هزار میلیاردی و فرار «خاوری» به عنوان مهم‌ترین متهم پرونده بزرگ‌ترین فساد مالی کشور گذشته است. بعد از رسانه‌ای شدن این تخلف‌مالی، اختلاس‌های بزرگ و کوچک دیگری نیز مطرح شد. شرایط اقتصادی و فساد مالی تنها محدود به بنگاه‌های اقتصادی نشد و پای هر ارگان و نهاد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دیگری به این موضوع باز شد. شرایط بحران اقتصادی بار دیگر تخلف مالی را در یکی از مهم‌ترین شرکت‌های کشور رقم زد که سود خالص آن، 3 هزارمیلیارد تومان و برابر با بزرگ‌ترین فساد مالی کشور است. برخی نمایندگان بعد از آنکه از تخلفات مدیران دولت دهم در شرکت ملی صنایع مس ایران مطلع شدند، تحقیق و تفحص از آن را در دستور کار قرار دادند. به گفته یکی از نمایندگان تاکنون مقدار تخلفات مدیر عامل اسبق این شرکت 600 میلیون دلار برآورد شده است متهم که مدیر عامل شرکت ملی مس، با همکاری تبعه اسپانیایی دست به این تخلف زده‌اند. این بار دستگاه قضا و وزارت اطلاعات به موقع وارد عمل شدند و دو متهم اصلی این پرونده را دستگیر کردند. بر همین اساس تعدادی از نمایندگان تحقیق و تفحص از شرکت ملی صنایع مس ایران را در مجلس مطرح کردند.

از استیضاح تا تحقیق و تفحص
موافقت نهایی با تقاضای تفحص، این هفته در دستورکار صحن علنی مجلس قرار گرفت. تحقیق و تفحصی که نمایندگان کرمان و آذربایجان شرقی از بهمن سال گذشته پیگیر آن بودند. البته نمایندگان در گام نخست برای جلوگیری از ادامه تخلفات در مهم‌ترین شرکت ملی ایران، تقاضای استیضاح وزیر صنعت معدن و تجارت وقت را داشتند، که به دلایلی این حق قانونی اجرایی نشد. پورابراهیمی، نماینده مردم کرمان و راور که پیگیر استیضاح غضنفری و تفحص از شرکت ملی صنایع مس ایران است، دراین باره به «قانون» گفت: زمانی که مطلع شدیم در مهم‌ترین شرکت ملی کشور،‌ تخلفاتی رخ داده، درخواست استیضاح از وزیر صنعت، معدن و تجارت، دولت احمدی‌نژاد را در بهمن ماه مطرح کردیم. ولی دوستان مجلسی عنوان کردند، در ماه های پایانی عمر دولت دهم، طرح استیضاح به صلاح کشور نیست. بنابراین با استناد به ماده 214 آیین‌نامه داخلی مجلس، تفحص و بررسی از تخلفات این شرکت را کلید زدیم. به گفته محمدرضا پور‌ابراهیمی، پیش از نوروز 92 درخواست تفحص کتبا به هیات رئیسه مجلس تقدیم شد. اما این بار نیز بر اساس مهلت قانونی که باید 48 ساعته به کمیسیون مربوطه ارسال شود، اقدام نشد. در نهایت با پیگیری نماینده کرمان، دو ماه پیش، دوباره این تقاضا در هیات رئیسه بررسی و به کمیسیون صنایع و معادن مجلس به عنوان کمیسیون تخصصی ارسال شد. البته از آنجا که مجلس تحلیف رئیس‌جمهور دولت یازدهم و رای اعتماد به کابینه روحانی را در دستور کار داشت،‌ بعد از تصویب تقاضا در کمیسیون، بررسی نهایی آن با تاخیر در دستور کار مجلس قرار گرفت. پور ابراهیمی تاکید کرد: بالاخره پیگیری‌ها به نتیجه رسید و قرار است فردا یا سه‌شنبه 5 شهریور، تقاضای تحقیق و تفحص از شرکت ملی صنایع مس ایران به رای گذاشته شود. نایب رئیس کمیسیون اقتصادی، محورهای اصلی این تحقیق و تفحص را نحوه وصول منابع خارج از کشور، راه اندازی یک شرکت در خارج به شکل شخصی، نحوه واگذاری قراردادهای پیمانکاری در داخل، هزینه‌های مازاد و جذب نیرو را به شکل کاملا غیرکارشناسی دانست.
مدیرعامل متخلف بازداشت شد
به گفته پور ابراهیمی، وزارت اطلاعات و قوه قضاییه در زمینه تخلفات شرکت ملی صنایع مس ایران نیز ورود کرده‌اند. چرا که با رسانه‌ای شدن تخلفات کلان در شرکت ملی مس ایران با بازداشت مدیرعامل این شرکت که از یاران نزدیک احمدی نژاد و مشایی بود رنگ واقعیت به خود گرفت. بر اساس این گزارش، «پوستین‌دوز» در آخرین روزهای کاری دولت دهم، قصد مسافرت به ارمنستان را داشته است که در فرودگاه متوجه می شود ممنوع الخروج است. ظاهرا علت ممنوع الخروج بودن این مدیر، موضوع جابه جایی وجوه نقدی زیاد بوده و وی به دلیل ناموفق بودن در ارائه مستندات مناسب، راهی زندان شد. محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه نیز در پنجاهمین نشست خبری بازداشت مدیرعامل متخلف احمدی‌نژاد را تاییدکرد. وی دوشنبه هفته گذشته درباره تخلفات شرکت ملی مس گفت: براساس بررسی‌های انجام شده مشخص شد که آقای «پ»، معاونش و همدستانش اقدام به خروج مقدار زیادی پول، آن هم به صورت غیرقانونی به خارج از کشور کرده‌اند. سخنگوی قوه‌قضاییه تاکید کرد که اگر دستگاه قضایی در این پرونده ورود پیدا نمی‌کرد چه بسا امکان بازگرداندن مبالغ خارج شده از کشور فراهم نمی‌شد و این سرمایه‌ها تلف می‌شد. باید یادآور شد که پوستین‌دوز پیش از این «مدیرعاملی شرکت سایپا» را بر عهده داشت و همواره انبوهی از شایعات را با خود یدک می کشید و بعد از برکناری از سمت خود در سایپا، بلافاصله به مدیرعاملی شرکت ملی مس انتخاب شد.
رد پای تبعه اسپانیایی در تخلف مالی مس
از آنجا که یکی از معادن تامین کننده خوراک شرکت ملی صنایع مس ایران در آذربایجان شرقی قرار دارد، نماینده مردم ورزقان نیز پیگیر تحقیق و تفحص از این شرکت و شفاف‌ کردن تخلفات مالی مدیر عامل اسبق شرکت ملی مس است. ا...‌‌وردی دهقانی با بیان اینکه از سال گذشته متوجه تخلفات این شرکت در مسائل مالی، صادرات، میزان تولید و کاهش طرح‌های توسعه‌ای شده و پیگیر تفحص است به «قانون» گفت: بر اساس گزارش‌های رسیده نزدیک به 600 میلیون دلار، معادل 1800 میلیارد تومان (با ارز مرجع 3000 تومان) تخلف مالی در این شرکت اتفاق افتاده است. به گفته این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، پوستین‌دوز، مدیر عامل متخلف و سابق شرکت ملی صنایع مس ایران، با همکاری خواهر و دو برادر که تبعه اسپانیا هستند، با طرح برنامه‌ای توانستند این مبلغ را از کشور خارج کنند. مدیر عامل شرکت ملی مس ایران برای اینکه بتواند دست به چنین تخلفی بزند، شرکت ITC که برای صندوق بازنشستگی مس و با حمایت بانک صادرات ایجاد شده بود را منحل کرد و با کمک مشاور تبعه اسپانیایی، شرکت EP که شرکتی شخصی بود را تاسیس کرد. دهقانی در این باره گفت: مدیرعامل سابق شرکت ملی مس، تمام موجودی شرکت ITC را به حساب شخصی مشاورش در دوبی واریز کرد. البته این بار قوه قضاییه و وزارت اطلاعات به موقع وارد عمل شدند و هنگامی که پوستین‌دوز قصد داشت ایران را ترک کند او را دستگیر کردند. به گفته این نماینده، در حال حاضر مدیر عامل متخلف و مشاور اسپانیایی او دستگیر و زندانی شده اند و بخشی از سرمایه کشور نیز بازپس گرفته شده‌است. وی امیدوار است با موافقت نمایندگان، تحقیق و تفحص از این شرکت و تخلفات مدیرعامل ارشد دولت دهم، در بازگرداندن تمام 600 میلیون دلار تاثیرگذار باشد.
از سرمایه‌گذاری‌های غیر منطقی تا رانت
دهقانی همچنین به تخلفات دیگر این شرکت نیز اشاره کرد و ادامه داد: ایران سهم زیادی از مس جهان را در اختیار دارد اما از سهم سه و دو دهم تنها یک و دو دهم برداشت داریم که حاکی از ضعف ما در برداشت و بهره‌مندی از این نعمت خدادادی است. به گفته نماینده مردم ورزقان، با توجه به اینکه سود خالص شرکت ملی مس ایران سه هزار میلیارد تومان است، مسئولان مربوطه می‌توانستند طرح‌های توسعه‌ای را اجرایی کنند. اما نه تنها گامی برای توسعه برداشته نشد بلکه نسبت به برنامه چهارم توسعه سرمایه‌گذاری در این زمینه منفی 70 درصد بود و میزان تولید شرکت از 400 هزار تن، به 200 هزار تن، کاهش و ثابت شد.
از سوی دیگر عضو کمیسیون صنایع به سرمایه‌گذاری‌های غیر منطقی مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران اشاره کرد که به جای اینکه برای توسعه و تقویت فرهنگ آذربایجان شرقی و رفسنجان که منابع مسی این شرکت را تامین می کنند، مبالغ هنگفتی به هنرمندان کلانشهر‌ها اختصاص داده می‌شود.
به گزارش قانون، دهقانی ادامه داد: در زمینه صادرات مس‌ کاتد نیز شاهد رانت‌هایی بودیم. مسئولان شرکت به جای اینکه محصولات را به شرکت‌های مصرف کننده مس کاتد که پروانه کسب دارند بفروشند، با شرکت‌های گدازه زد وبند کردند تا مس کاتد را با قیمت ارز مرجع 2450 تومان بفروشند. وی تصریح کرد: جالب اینجاست که شرکت گدازه، مس کاتد را به گدازه تبدیل می‌کرد و آن را با قیمت ارز آزاد به شرکت ملی مس ایران می‌فروخت و مابه‌التفاوت ارز مرجع و آزاد، در جیب دوستان متخلف می‌رفت.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها