کد خبر: 101745
تاریخ انتشار :

حمایت یک مرجع تقلید از سخنان مطهری/ بیات زنجانی: اعلام جرم علیه یک نماینده آزادیخواه، یعنی لق شدن قانون

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، ر ابتدای این دیدار که عصر دوشنبه برگزار شد، آیت‌الله بیات زنجانی ضمن تبریک ایام سالروز امامت حضرت مهدی(عج) و نیز میلاد پیامبر اسلام(ص)، در پاسخ به پرسشی درباره آسیب‌شناسی فرقه‌گرائی‌های جدید و دامن زدن به اختلافات مذهبی، به بسترهای بوجود آمده در جامعه برای آسیب‌پذیری در این قبیل موضوعات اشاره کرد و گفت: در دوران طاغوت، هر نوع ضعف، نقصان و کمبودی را به حاکمیت نسبت می‌دادند که نسبت ناروایی هم نبود؛ چراکه بطور مستقیم یا غیرمستقیم، حاکمیت در این امور دخالت داشت.

این عالم دینی ادامه داد: بیش از سی سال است که از دوران طاغوت گذشته و حاکمیت دینی استقرار پیدا کرده است. کشورهایی وجود دارند که در عرض مدت مشابه، از درجات بسیار پایین به درجه‌ای از ارتقاء صنعتی، اخلاقی و سیاسی رسیده‌اند و حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند و قاعدتاً ما نیز باید پیشرفت قابل ملاحظه‌ای می‌داشتیم که البته در برخی عرصه‌ها داشته‌ایم؛ بنابراین با توجه به وضعیت موجود قطعاً این پرسش مطرح است که چرا پس از این مدت، باز هم زمینه برای فرقه‌گرایی آماده است؟

وی افزود: به اعتقاد من یکی از عوامل این است که ما به قانون اساسی به صورت کامل عمل نکرده‌ایم؛ بدین معنا که اگر به قانون اساسی عمل می‌شد و حقوق همه اقلیت‌ها آنگونه که در آن پیش‌بینی شده مورد عمل قرار می‌گرفت، مطمئناً خیلی از این آسیب‌ها محقق نمی‌شد.

بیات زنجانی با تاکید بر اینکه "ما باید از هفته وحدت به درستی استفاده کنیم"، تصریح کرد: باید تأکید کنیم که خدای همه مسلمانان یکی است؛ پیامبر، قبله، نماز، ماه رمضان و قیامت همه ما یکی است. ما اگر به جای نقاط افتراق، بر روی نقاط مشترک تکیه کنیم، مطمئناً مشکلی پیش نخواهد آمد.

این عالم دینی دخالت عوام در مسائل ایدئولوژیک و تعصبات بی‌جا را دو دلیل عمده بوجود آمدن برداشت‌های غلط از دین و مکتب برشمرد و تأکید کرد: مفسران واقعی دین، دین‌شناسان و مجتهدان آشنا به زمان هستند و اگر در موضوعات اعتقادی به نظرات آنان عمل شود، به طور حتم جامعه اسلامی همانند زمان به جای آوردن مناسک حج، بدون در نظر گرفتن اختلافات به زندگی خود خواهند پرداخت که این موضوع به مرور پیشرفت در همه عرصه‌ها را نیز به دنبال خواهد داشت.

وی در برابر پرسش دیگری درباره نظام مرجعیت و برخی آراء متفاوت موجود در بین مراجع تقلید و نیز جایگاه و نقش زنان در نگاه مراجع تقلید، پاسخ داد: مراجع دینی به کسانی اطلاق می‌شود که ملاک مرجعیتشان علم، تقوا و مردمی بودنشان باشد. مانند حضرت امام(ره)، آقای حکیم، آقای بروجردی و امثال شیخ مفید، شیخ صدوق و ... به این دلیل که مرجع دینی وابسته به قدرت نیست و پشتوانه‌اش علم، تقوا و مردمی بودنش است، بیتش مأمن همه مردم خواهد بود. او از اسلام متنی که همان اسلام علوی و محمدی(ص) است می‌گوید که در آن اسلام، توجیه قدرت جایگاهی ندارد. به همین دلیل اگر احساس کند که دین به خطر افتاده، خود را به خطر می‌اندازد.

بیات زنجانی ادامه داد: برای یک مرجع تقلید، دین به معنی متن قرآن و سنت است و آسیب دیدن آنها برای وی قابل پذیرش نیست. در نگاه او مطابق با تعریف قرآن کریم، زن و مرد با هم خلق شده و با یکدیگر از دنیا خواهند رفت و هیچ‌کدام بر دیگری برتری ندارد، چراکه خداوند زن و مرد را در آفرینش یکسان و برابر دیده است.

این عالم دینی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پرسشی درباره موضوع حصر و مبنای آن، اظهار کرد: یکی از مصادیق پیرامون صحبتهایم در مورد قانون، همینجاست که اگر قانون اساسی ملاک عمل بود، افراد را بدون دادگاه و محاکمه محصور نمی‌کردند و از حقوق اساسی خود محروم نمی‌ساختند. این دیگر نص قانون است که فرد حق دارد در دادگاه و با حضور وکیل به اتهاماتی که به او وارد شده پاسخ گوید اما نه اینکه اینطور نمی‌شود، بلکه چند سال است بطور کسانی را محصور کرده‌اند و حتی وقتی خودشان مطالبه حضور در دادگاه را دارند، باز آنها را از این حق محروم می‌سازند.

وی در بخش دیگری از صحبتهایش، رییس‌جمهور را حافظ اجرای همه اصول قانون اساسی دانست و افزود: رییس‌جمهور موفق آن رییس‌جمهوری خواهد بود که به اصول قانون اساسی خوب عمل کند و بتواند بطور مثال، حقوق مجلس را احیا کند. مجلسی که در همه موارد صلاحیت تصویب قانون را دارد و هر نماینده آن نه فقط برای مردم حوزه انتخابیه‌اش که در مقابل تمام مردم کشور مسئول است و از طرف آنها می‌تواند در تمام امور اظهارنظر کند و تحت پیگرد هم قرار نگیرد.

بیات زنجانی تاکید کرد: وقتی می‌گویم قانون اساسی در همه عرصه‌ها باید ملاک عمل قرار گیرد، بدین معناست که برای مثال وقتی یک نماینده آزادیخواه و حرّی پیدا شد و درباره مسأله‌ای اعلام نظر می‌کند، به این دلیل است که قانون اساسی حق اظهارنظر را برای او آزاد شناخته و اعلام جرم علیه او حامل این پیام به جامعه است که وقتی نماینده مردم حق حرف زدن ندارد، در این صورت بقیه نیز به طریق اولی اجازه حرف زدن نخواهند داشت و این یعنی لق شدن قانون.

به گزارش ایسنا، این عالم دینی در ادامه ضمن تقدیر و تشکر از حاضران، با ابلاغ سلام به محمدرضا عارف، از شخصیت وی تجلیل کرد و گفت: سیاستمدار متخلق، سیاستش را با اصول اخلاقی منطبق می‌سازد نه اینکه اخلاقش را با سیاستش و دکتر عارف نماد این همسانی و هماهنگی ست و انتخابات اخیر که به حق باعث نجات مردم ایران از نوعی قشری‌گری بود، به نوعی مدیون حرکت اخلاقی ایشان است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها