کد خبر: 146207
تاریخ انتشار :

نگاهی به نوسان قیمت تلفن همراه در سال 93/ سقوط آزاد سونی و افزایش 200 هزار تومانی اپل+ جدول

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، بازار تلفن همراه در سال 93 روزهای تقریبا آرام تری را در مقایسه با سایر بازارها تجربه کرده و بدون در نظر گرفتن نوسان قیمت محصولات شرکت های اپل و سونی که با نوسان فراوانی داشته اند تغییر قیمت خاصی را تجربه نکرده است.

این در شرایطی است که از بهمن سال گذشته با تصویب هیأت وزیران ثبت سفارش و واردات اقلام مشمول اولویت ۱۰ کالایی به استثنای خودروهای ۲ هزارو ۵۰۰ سی‌سی و بالاتر با ارز متقاضی و سود بازرگانی دوبرابری آزاد شد که شامل تلفن همراه نیز می شود و این موضوع به برقراری ثبات در بازار تلفن همراه کمک کرده است.

محمد طحان پور رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در این رابطه گفته است با مصوبه مذکور یکی از موانع واردات لوازم خانگی و تلفن همراه مرتفع‌شده و سایر موانع مانند نقل و انتقال ارز، سه‌برابر‌شدن هزینه حمل‌ونقل و افزایش هزینه تمام‌شده ناشی از تأمین کالا از کشورهای واسطه به قوت خود باقی است.

به گفته محمد طحان‌پور آزاد‌سازی‌ واردات کالاهای اولویت 10 همچنین موجب افزایش تقاضای ارز در بازار آزاد شده و بانک مرکزی باید تدابیر لازم را برای تأمین و جلوگیری از نوسان نرخ ارز اتخاذ کند. اما درصورتی که نرخ دلار ثابت مانده و امکان واردات مستقیم لوازم خانگی و تلفن همراه از کشورهای تولید‌کننده فراهم شود، می‌توان انتظار ارزانی این محصولات را داشت.

این در شرایطی است که مقایسه آمار واردات گمرکات کشور و برآورد میزان فروش گوشی تلفن همراه کشور نشان می دهد که فقط حدود ۹ درصد از گوشی های خارجی فروش رفته در کشور از مبادی رسمی و حدود ۹۱ درصد آنها از مبادی غیر رسمی و از طریق قاچاق وارد کشور می شود و مؤسسه تحقیقاتی بیزینس مانیتور میزان فروش گوشی تلفن همراه در کشورمان را ۱.۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۳ محاسبه کرده و نرخ رشد متوسط سالیانه فروش این نوع محصول در کشور را حدود ۹.۱ درصد پیش بینی کرده است.

یک نگاه اجمالی به وضعیت بازار گوشی موبایل در ماه‌های اخیر در کنار بررسی آمار ارائه شده از سوی گمرک و مقایسه آن با سال قبل به خوبی گویای این امر است که بازار گوشی موبایل نه‌تنها تحت تاثیر رکود اقتصادی با کاهش موجودی مواجه نشده است، بلکه حجم واردات آن نسبت به سال قبل افزایش هم یافته است.

اما در 3 ماه گذشته برند های مختلف تلفن همراه در بازار با نوسان های خفیف و شدیدی همراه بوده اند به طوری که بیشترین نوسان قیمت مربوط به کدل های مختلف تلفن های همراه سونی است که با افت قیمت شدید رو به رو شده اند و تلفن های همراه سامسونگ نیز افت قیمت اندکی را تجربه کرده اند.

تلفن همراه

قیمت اول بهار 93

قیمت اول تابستان 93

نوکیا لومیا 1520

یک میلیون و 770 هزار تومان

یک میلیون و 750 هزار تومان

اچ تی سی One XL

935 هزار تومان

950 هزار تومان

اچ تی سی Desire X

615 هزار تومان

475 هزار تومان

اچ تی سی Butterfly

یک میلیون و 350 هزار تومان

یک میلیون و 320 هزار تومان

سامسونگ Galaxy S4 Mini

990 هزار تومان

895 هزار تومان

سامسونگ Galaxy S4

یک میلیون و 360 هزار تومان

یک میلیون و 290 هزار تومان

هواوی Ascend G510

510 هزار تومان

470 هزار تومان

اپل iPhone 5s 32GB

2 میلیون و 360 هزار تومان

2 میلیون و 540 هزار تومان

اپل iPhone 5 16GB

یک میلیون و 800 هزار تومان

یک میلیون و 850 هزار تومان

ال جی Nexus 4 E960 16GB

یک میلیون تومان

یک میلیون و 50 هزار تومان

سونی Xperia Z1

یک میلیون و 820 هزار تومان

یک میلیون و 420 هزار تومان

سونی Xperia L

640 هزار تومان

540 هزار تومان

سونی Xperia C

810 هزار تومان

700 هزار تومان

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها