کد خبر: 189530
تاریخ انتشار :

کواکبیان: شورای مشورتی نباید برای اصلاح‌طلبان تصمیم بگیرد/ با تحصن مجلس ششم مخالف بودم

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری ضمن رد عضویت خود در شورای مشورتی خاتمی، در خصوص علت عدم دعوتش به جلسات این شورا اظهار داشت: اولا شورای مذکور شورای مشورتی اصلاحات نیست بلکه شورای مشورتی آقای خاتمی است، ثانیا فقط اشخاص حضور دارند نه اینکه افراد از طرف احزاب حضور داشته باشند و ثالثا فقط بنده نیستم که در این شورا حضور ندارم. جناب آقای دکتر عارف هم نیست کما این‌که جناب آقای سید‌هادی خامنه‌ای یا آقای محجوب یا حسین کمالی یا دبیران کل دیگر هم در این شورا حضور ندارند.

وی با بیان این‌که فکر می‌کنم مرجعیت تصمیمات را باید به شورای هماهنگی جبهه اصلاحات بدهیم ادامه داد: در شورای هماهنگی ١٨ حزب حضور دارند. اگر می‌گویند احزاب باید در کشور تقویت شوند چرا باز هم روی اشخاص تاکید دارید؟ این اتفاق در مجلس هشتم هم افتاد. من مسئول ستاد مردمی اصلاحات بودم که خانم کروبی هم سخنگوی ستاد بودند بعد لیستی به نام یاران خاتمی درآمد و در نتیجه هیچ‌کدام از دو لیست رای نیاورد.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری تصریح کرد: آقای خاتمی هم بارها تاکید کردند که مرجعیت با شورای هماهنگی است اما می‌بینیم بعضی دوستان مصاحبه می‌کنند که باید با شورای مشورتی هماهنگ باشند. اگر قرار است شورای مشورتی تصمیم نهایی بگیرد که دیگر به شورای هماهنگی نیاز نیست.

کواکبیان در پاسخ به این سوال که اگر اعضای شورای هماهنگی تصمیم بگیرند که از تصمیم شورای مشورتی تبعیت کنند شما هم از این تصمیم پیروی می‌کنید، گفت: در دوره‌ای که من رییس دوره‌ای شورای هماهنگی بودم کمیته انتخاباتی ایجاد شد و باکس جداگانه‌ای هم برای افراد و احزابی که عضو شورا نیستند قرار داده شد‌. ما معتقدیم به این سبک باید عمل شود.

وی با بیان این‌که حزب مردم‌سالاری فعلا بنا دارد در قالب شورای هماهنگی جبهه اصلاحات عمل کند، خاطرنشان کرد: اگر ببینیم شورای هماهنگی نمی‌خواهد فعالیت انتخاباتی داشته باشد در شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری این موضوع را بررسی می‌کنیم که لیست شورای مشورتی را بپذیریم یا لیست جداگانه‌ای داشته باشیم. البته امیدوارم که چنین اتفاقی نیفتد چون اگر لیست‌های جداگانه‌ای ارائه شود از الان باید بدانیم که بازی را واگذار کرده‌ایم.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری تصریح کرد: بر این باورم تنها راه خانه‌تکانی درون «خانه‌ملت» حضور پرشور مردم، رفتار اعتدالی، انسجام، جدی و لیست واحد اصلاح‌طلبان برای سراسر کشور است لذا توصیه من این است دوستانی که در شورای مشورتی هستند بپذیرند که اگر می‌خواهند احزاب تقویت شود به شورای هماهنگی جبهه اصلاحات بیایند و این شورا را تقویت کنند. آقای خاتمی‌هم بارها مطرح کرده‌اند که شورای هماهنگی را به رسمیت می‌شناسند و مبنا شورای هماهنگی است.

کواکبیان یادآور شد: مثلا کسانی‌که در شورای مشورتی مسئول کمیته انتخابات شده‌اند فعالیت‌های خود را در شورای هماهنگی پیگیری کنند. من چندین بار از آقای موسوی‌لاری هم خواهش و درخواست کردم که به شورای هماهنگی بیایند و مسئولیت را بپذیرند اما نمی‌دانم چرا نیامده‌اند. من آقای خاتمی ‌را به‌عنوان بزرگ جریان اصلاحات می‌پذیرم اما باید در نظر گرفت که هر حزبی هم لیدر دارد در مجموع باید هماهنگی باشد. چندی پیش آقای هاشمی جمله‌ای گفتند که به نظر جمله خوبی بود‌. ایشان تاکید داشتند که دیگر از ما گذشته است که لیست انتخاباتی بدهیم. شخصیت کاریزماتیک آقای‌هاشمی ‌و خاتمی محترم است اما لزوما دلیلی ندارد که این دو نفر برای سراسر کشور لیست بدهند.

وی با تاکید بر این‌که شورای مشورتی نباید برای احزاب اصلاح‌طلب تصمیم بگیرد اظهار داشت: اتفاقا واژه اصلاحات شعاری بود که نخستین‌بار حزب همبستگی مطرح کرد و ما برای انتخابات مجلس ششم به کار بردیم و قبل از آن اساسا این واژه مطرح نبود. واژه اصلاحات بعد از مجلس ششم در ادبیات سیاسی مطرح شد. نکته دیگر آن‌که من معتقدم که یکی از اصول پایه‌ای جریان اصلاحات هم‌اندیشی همه مجموعه با هم است. درون حزب همه با هم تصمیم می‌گیرند و درون جبهه هم همه احزاب باید با هم تصمیم بگیرند. نمی‌توان پذیرفت حزبی در جبهه‌ای حضور داشته باشد اما شورای دیگری برای آن حزب و جبهه تصمیم بگیرد و خود حزب هیچ خبر نداشته باشد.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری در واکنش به «اصلاح‌طلب بدلی» نامیده شدن حزب متبوعش گفت: اولا این روزها این‌گونه ناروایی‌ها را کمتر می‌شنویم و بیشتر در مقطع انتخابات مجلس نهم این عبارت‌ها مطرح می‌شد. ثانیا هر چند به نظرم باید این سوال را از خودشان بپرسید اما واقعیت این است که من همیشه با اقدامات افراطی خارج از واقعیت‌های عرصه سیاست مخالفت کرده‌ام.

کواکبیان با اشاره به مناظره تلویزیونی‌اش با حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان ادامه داد: در این مناظره گفتم که راه خروج از وضعیت فعلی اعتدال است و چهار بار بر واژه اعتدال تاکید کردم. درست است که گفتمان اعتدالگرایی از انتخابات سال ٩٢ و با دولت یازدهم بیشتر مطرح شد‌. من معتقدم چه جریان اصلاح‌طلبی و چه جریان اصولگرایی نباید درگیر افراط و تفریط شود و این موضوع را همیشه آفت می‌دانستم به همین دلیل با حرکت‌هایی که صورت می‌گرفته با صراحت لهجه مخالفت می‌کردم.

وی با تاکید بر این‌که من با تحصن مجلس ششم مخالف بودم، متذکر شد: آن زمان من قائم‌مقام دبیرکل حزب همبستگی بودم. با اینکه بعضی از دوستان عضو حزب شرکت کرده بودند اما من معتقد بودم آنها یک فراکسیون حزب هستند اما کلیت حزب هنوز چنین تصمیمی ‌نگرفته است و از آنجا که من به خردجمعی همیشه اعتقاد داشتم مخالفت کردم. معتقد بودم باید حزب تصمیم جمعی بگیرد و این تصمیم با پختگی کامل اجرایی شود.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری با بیان این‌که بعضی مواقع من مخالفت‌هایی داشتم که به زعم برخی نباید مخالفت می‌کردم، خاطرنشان کرد: برای انتخابات مجلس نهم من به دیدن آقای خاتمی رفتم و گفتم تقریبا ٦٠ نفر از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس هشتم می‌خواهند که دوباره در انتخابات شرکت کنند و ما باید لیست داشته باشیم اما برخی می‌گویند نباید شرکت کنیم و لیست داشته باشیم که در نهایت تصمیم بر این شد که احزاب شرکت کنند و لیست داشته باشند اما این لیست به اسم جریان اصلاحات نباشد که ما هم به‌عنوان حزب مردم‌سالاری لیست دادیم.

کواکبیان این حرکت را برای برخی خوشایند دانست و ادامه داد: می‌گفتند نباید شرکت می‌کردید اما ما تصمیم داشتیم شرکت کنیم چون ٦٠ نفر از نماینده‌های مجلس هشتم قصد داشتند که شرکت کنند. جالب این است که وقتی آقای نجفی در مجلس نهم یک رای کم داشت تا وزیر آموزش‌ و ‌پرورش شود صحت نظر ما ثابت شد. ضمن این‌که اصطلاح اصلاح‌طلب بدلی را متاسفانه در مورد دکتر عارف هم نسبت داده‌اند.

وی افزود: من یادم هست که این صحبت‌ها و القاب برای لیست دادن ما در مجلس نهم مطرح شد. ثالثا اخیرا سه ماه رییس دوره‌ای شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان بوده‌ام یعنی ١٨ حزب اصلاح‌طلب بنده را به‌عنوان رییس انتخاب کرده‌ بودند. البته این القابی است که بعضا سایت‌ها به آن دامن می‌زنند و از سوی هیچ‌یک از اصلاح‌طلبان مطرح یا دبیران‌کل نشنیده‌ام، حتی همان زمان هم امثال آقای کرباسچی مصاحبه کرد و آن را محکوم کرد.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری با بیان این‌که من معتقدم در جریان اصلاحات همین تندروی‌ها ما را به اینجا رسانده است، تصریح کرد: من با دوستان تشکل «ندا» هم نشستی داشتم دیدم تقریبا همان حرف‌هایی را می‌زنند که ما در این مدت دغدغه‌اش را داشته‌ایم و از سال ٧٦ به بعد ما تاکیداتی داشته‌ایم که حالا به این نتیجه رسیده‌اند که کاش این نباید‌ها را رعایت می‌کردیم و ‌ای‌کاش این باید‌ها را اجرا می‌کردیم تا نتیجه کار، هشت سال دولت احمدی‌نژاد نمی‌شد.

کواکبیان با بیان این‌که این تشکل باید مسیر قانونی‌اش را طی کند و مجوز فعالیت بگیرد، یادآور شد: حتی می‌توانند برای ورود به شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان هم درخواست بدهند اما حرف من این است که ما تجارب زیادی داشته‌ایم و واقعیت این است که ما فرصت‌های زیادی را از دست داده‌ایم. امروزه می‌بینیم که همه دوستان در مورد کاندیدای واحد سال ٨٤ صحبت می‌کنند، ما هم همین را می‌گفتیم نمی‌شود که آقای معین، ‌هاشمی‌، مهرعلیزاده و کروبی همه مدعی اصلاح‌طلبی باشند نتیجه کار هم واگذاری عرصه به احمدی‌نژاد شد.

وی با بیان این‌که بعضی حرکت‌ها جنبه اصلاح‌طلبی نداشته است و دلیلی ندارد من به‌عنوان یک اصلاح‌طلب بپذیرم، خاطرنشان کرد: ما آقای خاتمی را به‌عنوان شخصیت بزرگ در جریان اصلاح‌طلبی می‌شناسیم اما مواضع ایشان لزوما با بعضی احزاب تندرو یکسان نبوده است. ما سال ٨٤ می‌خواستیم یک نفر بیاید سال ٨٨ هم قبل از مطرح کردن اسم آقای خاتمی ‌ما از میرحسین موسوی حمایت کردیم که شاید در این دو مقطع ناهماهنگی‌هایی بوده است، بعد که ایشان کنار رفتند مساله هم حل شد.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری تصریح کرد: ممکن است برخی از مواضع آقای خاتمی ‌هم جای بحث داشته باشد که این مواضع در شورای مرکزی به بحث گذاشته می‌شود و تصمیم اعضای شورای مرکزی موضع حزب می‌شود. من معتقد نیستم که احزاب تصمیمات خودشان را باید کنار بگذارند البته که اتحاد و انسجام را باید حفظ کرد. ما حتی انتقاد داشتیم که چرا آقای خاتمی‌برای انتخابات مجلس نهم عصر روز جمعه برای رای دادن به حوزه رای‌گیری رفت چرا زودتر این موضوع اعلام نشد.

کواکبیان با طرح این سوال که برای انتخابات مجلس دهم چه اتفاق ویژه‌ای افتاده است که همه می‌خواهند شرکت کنند، اظهار داشت: روی کار آمدن دولت روحانی باعث شده است که همه بخواهند شرکت کنند. باید پذیرفت که در طول زمان ثابت شده است که بعضی از مواضع حزب مردم‌سالاری منطقی و درست اتخاذ شده و این دیگران بودند که باید عملکرد گذشته خودشان را نقد کنند.

وی افزود: موضعی که ما در سال ٨٤ داشتیم اگر مورد قبول واقع می‌شد حتما احمدی‌نژادی در کار نبود اما پذیرفته نشد. در طرح مناسکی که در سال ٩١ اجرا کردیم بعضی از دوستان اصلاح‌طلب شرکت نکردند بعدا ما گله کردیم که چرا شرکت نکردید گفتند که ما هنوز مشخص نیست که بخواهیم در انتخابات شرکت کنیم. بعد از آن نه تنها همه شرکت کردند بعضی از آقایان در دولت پست هم گرفتند. اساسا من در مورد انتخابات و لیست نهایی اصلاح‌طلبان معتقدم که اگر قرار است مثلا شورای مشورتی آقای خاتمی‌صرفا لیست نهایی را برای انتخابات مجلس دهم ارائه کند دیگر احتیاجی به شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نیست و احزاب را باید به‌کلی تعطیل کنیم و همه در شورای مشورتی لیست ببندیم.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به انتقادات خود به دولت اصلاحات، گفت: بیشترین سهم را دو تا سه حزب از مجموع اصلاح‌طلبان داشتند من به این موضوع اعتراض داشتم.

کواکبیان با تاکید بر این‌که ایجاد زاویه دوستان مشارکت با من بر سر انتخابات مجلس ششم بود، به اختلافات خود با حزب مشارکت در مجلس ششم و پس از آن اشاره کرد و ادامه داد: در کل تمامیت‌خواهی‌هایی وجود داشت. بالاخره بنده نمی‌توانستم این موضوعات را تحمل کنم لذا من از حزب همبستگی خارج شدم.

وی در خصوص تحصن مجلس ششم، خاطرنشان کرد: اتفاقا آقای خاتمی ‌و کروبی هم با این تحصن مخالف بودند اما برخی دوستان توجه نکردند. من در مجلس هفتم رد صلاحیت شدم چون به من گفتند با مجموعه اصلاح‌طلبان همکاری کردید.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری در رابطه با نظراتش درباره انتخابات ریاست‌جمهوری دهم یادآور شد: بارها گفتم تخلفات عدیده‌ای صورت گرفته اما تقلبی که بخواهد سرنوشت انتخابات را تغییر دهد صورت نگرفته است که اینجا هم مواضع من با برخی اصلاح‌طلبان متفاوت بود. چندین بار تکرار کرده‌ام تا بخواهید در انتخابات تخلف شد اما تقلب نشد. من بعد از انتخابات در مجلس هم گفتم که بحث انتخابات را تمام‌شده تلقی کنید و به مباحث دیگر بپردازیم.

کواکبیان در بخش دیگری از این گفت‌وگو تصریح کرد: زمانی بحث این بود که برخی را به جریان اصلاحات راه ندهید من هم معتقد بودم اصلاحات مگر چه آب و نانی داشته که بعضی را راه ندهیم. واقعیت این است که من اصلاحات را به خاطر آب و نانش نپذیرفتم و معتقدم که این انقلاب باید روش نخستین خود را ادامه بدهد بنابراین باید اصلاحات باشد تا اصول اولیه سر جای خود باقی بماند.

وی افزود: اگر حتی من مسیر‌های دیگری را انتخاب می‌کردم که شرایط و موقعیت من بهتر بود. در این سال‌ها که کسی جرات نمی‌کرد ندای اصلاحات سر بدهد ما تنها حزبی بودیم که توانستیم مشعل اصلاحات را روشن نگه داریم و پرچم اصلاحات را برافراشته نگه داشتیم. البته من از اصلاحاتی حرف می‌زنم که در چارچوب نظام پذیرفته‌ام و فکر هم نمی‌کنم کم گذاشته باشم.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری با بیان این‌که من به این جمله امام که می‌فرمایند «ما تابع تکلیف هستیم نه نتیجه» اعتقاد دارم، تصریح کرد: من اگر بخواهم قدرتی به دست بیاورم حتما بحث شخصی نیست بلکه موضوع حزب است. برای حزب متبوعم هر تلاشی می‌کنم.

کواکبیان در پاسخ به این سوال که اگر در لیست‌های انتخاباتی، اعضای حزب شما جایی نداشته باشند لیست جداگانه می‌دهید، اظهار داشت: به هر حال باید بپذیریم که در سال‌های قبل از روی کار آمدن دولت آقای روحانی تنها حزب اصلاح‌طلبی که بیشترین فعالیت را داشته است حزب مردم‌سالاری بوده است. ما همچنان فعالیت خود را ادامه خواهیم داد. دوره‌ای که بخواهیم صرفا به‌دنبال شخصیت‌های کاریزماتیک باشیم گذشته است و باید احزاب را مدنظر قرار دهیم. اما برای رسیدن به مجلس هرگز اصول خود را زیر پا نمی‌گذاریم.

وی در واکنش به این سوال که چرا از اعضای حزب شما کسی در بدنه اجرایی دولت حضور ندارد، گفت: مگر غیر از برخی دوستان آقای‌هاشمی که ممکن است برخی از آنان هم عضو حزب کارگزاران تعریف ‌شوند در بدنه دولت احزاب دیگر اصلاح‌طلب هم به کار گرفته شده‌اند؟ در عین حال ما وقتی دولت فعلی را با دولت‌های نهم و دهم مقایسه می‌کنیم، نمی‌توانیم از این دولت حمایت نکنیم.

منبع: روزنامه اعتماد

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها