کد خبر: 240601
تاریخ انتشار :

انتقاد تند سعید جلیلی از رویکرد هسته‌ای دولت: در دوره من 6 مساله هسته‌ای در عرض 6 ماه حل شد، حال می گوید در آن زمان تنها بیانیه خوانده شد /حرف آن آقا در مناظرات انتخاباتی غلط بود که گفت همکاری یعنی گام‌های متقابل

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، سعید جلیلی نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی به دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر در این دانشگاه حضور یافت و پیرامون سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر سخنرانی کرد.
وی در ابتدای سخنان خود گفت: یکی از ضرورت‌های حرکت های جنبش دانشجویی این است که توجه خود را به مسائل اصلی و واقعی کشور معطوف کند و از مسائل حاشیه‌ای که در نزاع آن هیچ فایده ای برای کشور وجود ندارد پرهیز کنند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه بحث خدا و کدخدا یکی از مسائل قدیمی است، گفت: این موضوع به قدمت تاریخ انبیا است و یک دعوای همیشگی بوده است این موضوع نزاعی است که انبیا با کسانی داشته‌اند که در برابر انها ایستاده‌اند.
سعید جلیلی پیرامون ریشه این نزاع گفت: دعوای اصلی انبیا با مخالفانشان بر سر این بوده است که چه کسی باید سیاست کند و چه کسی باید در جایگاه ربوبیت قرار گیرد. که در قرآن آمده است ربوبیت در اختیار خداست اما کسانی که در برابر پیامبران ایستاده‌اند ادعا داشتند که ربوبیت از آن آنان است.
نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه موضوع خدا و کدخدا در زمانی مطرح می‌شود که بحث هدایت و سیاست جامعه به وجود می‌آید، گفت: جاهلیت در حد اعلایش بدین معنی است که عده ای می‌گوید غیر خداوند یک فرد با تمام ضعف‌هایش بخواهد در جایگاه ربوبیت قرار گیرد. جاهلیت مدرن می‌گوید کدخدایی غیر خداوند باید در موضع ربوبیت قرار گیرد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به سند استراتژی آمریکا در سال 2015 گفت: آمریکا در این سند نیز همین ادعا را می‌کند که باید مناسبات حاکم بر جهان را او تعیین کند و به همین خاطر است که بر نمی‌تابد که کسی مقابل آن بایستد.
سعید جلیلی در ادامه گفت: در مقدمه این سند نوشته‌ای از اوباما آمده است که عنوان می‌کند رهبری جهان از آن آمریکاست حال سوال مطرح چگونگی این رهبری است؛ سوال این است که چرا باید آمریکا رهبر باشد که آنان می‌گویند چون قدرت و زور ما بیشتر است و این یعنی جاهلیت مدرن.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: حال برخی اساتید ما در دانشگاه‌های ما تئوری پردازان این تفکر از جمله جان لاک را پدران اندیشه معرفی می‌کنند.
وی ادامه داد: کسانی که می‌گویند سیاست خارجی جای آرمان نیست، جای واقعیت است باید بدانند همین کسانی که این افراد آنان را پدر اندیشه معرفی می‌کنند بر این عقیده هستند که سیاست خارجی جای آرمان است. در همین سند آمریکا عنوان شده که اقدامات آنان مطابق ارزش‌هایشان است و ارزش‌های آنان منبع قدرتشان است حال برخی شبهاتی را مطرح می‌کنند و در خصوص ایدئولوژی زدایی و ارزش زدایی از سیاست خارجی ما سخن می‌گویند.
نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه تمام نگرانی استکبار این است که مناسباتش که بر جهان حاکم کرده بر هم بخورد، گفت: در سند استراتژی آمریکا آمده باید این نظم کنونی همچنان حفظ شود چرا که این نظم برای جهان مورد نظر آنان مناسب است. استکبار می‌گوید این من هستم که باید اجازه دهم شما چند سانتریفیوژ یا چگونه تحقیق و توسعه داشته باشید.
سعید جلیلی با بیان اینکه به جاهلیت مدرن تزویر، زور و اسلحه اضافه شده است، گفت: کدخدا امروز به قول پروین اعتصامی هر کسی که در مقابلش بایستد را مست عنوان می‌کند. اینکه سه سانتریفیوژ را بدهید باج دادن نیست این حقوق ملت است و این گونه نیست که استکبار حقوق ما را تعریف کند، نگاهی وجود دارد که می‌گوید این حق من است و من از آن دفاع می‌کنم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه کسانی که پادویی کدخدا را می‌کردند امروز ادعای آزادی دارند، گفت: آزادی برای کسانی است که چنین مناسباتی را برنمی‌تابند. خرمشهر بدین خاطر آزاد شد که منتظر کدخدا نبود. آیا آزادی با کدخدایی که از صدام حمایت می‌کرد به دست می‌آمد! اگر مناسبات کدخدا ادامه پیدا می‌کرد همان شاه سرکار بود و امروز قسمت‌هایی از سرزمین ما جدا شده بود.
وی به راه افتادن فتنه 88 را نشات گرفته از همین نگاه عنوان کرد و گفت: اگر این مناسبات را بپذیریم استکبار می‌گوید من باید از دانشمند شما هم بازجویی کنم. درس آزادسازی خرمشهر این بود که کسانی پیدا شدند و در برابر جاهلیت مدرن ایستادند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تمام اهرم کدخدا را ترساندن عنوان کرد و گفت: باطل و سحر آن نترسیدن و مقاومت کردن است.
جلیلی با تاکید بر این موضوع که حق ملت صدقه نیست که کدخدا بخواهد آنرا بدهد، گفت: آزادسازی خرمشهر نشان داد که می‌شود مقاومت کرد و در دهان کدخدا زد آیا امروز نگرانی استکبار به دلیل چند سانتریفیوژ ما است؟ خیر نگرانی آنان به این خاطر است که می‌بینند قدرتی پیدا شده است که در مقابل آنان ایستاده و به دنیا نشان داده که می‌توان مقاومت و در عین حال پیشرفت کرد.
نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با اشاره به سرگذشت کسانی که با کدخدا ساختند، گفت: همین شوروی را ببینید که تمام خواسته‌های غرب را انجام داد اما اولین کاری که غرب با آن کرد تجزیه کردن شوروی بود. این که مقام معظم رهبری می‌فرمایند به آمریکا بی اعتمادیم به همین خاطر است.
وی در ادامه سخنان خود گفت: گزاره برگ آمریکایی ترجمان مصداقی نگاه آمریکا به جهان است. این نگاه بدین صورت است که امریکا می‌گوید اگر شما می‌خواهید خریدی را انجام دهید باید آمریکا آنرا تائید کند آنهم نه در حوزه هسته‌ای بلکه در هر موضوعی که کاربرد دو گانه دارد. باید این نظمی که مبتنی بر عدالت نیست بر هم بخورد چرا که این جاهلیت مدرن است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه استکبار در هر صحنه مبارزه در 36 سال گذشته از ملت ایران شکست خورده است، گفت: شکست استکبار این بوده است که نتوانسته اراده خود را بر دیگری تحمیل کند، تمام تلاش استکبار این است که ما را از اصل مبارزه منصرف کند.
جلیلی با بیان اینکه اولین گزینه استکبار گزینه نظامی بوده است، گفت: استکبار فهمیده است که با گزینه نظامی نمی‌تواند کارش را پیش ببرد. امروز نیز آخرین اهرم استکبار اهرم اقتصادی است. جو بایدن گفت هر آنچه داشتیم علیه ایران اعمال کردیم اما موفق نشدیم.
نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در ادامه این مراسم در پاسخ به سوال دانشجویی پیرامون فواید پیمان دو جانبه پولی گفت: ما با این وضعیت مواجه‌ایم که افرادی به عنوان کدخدا حاکمیت ارز خودشان را مبنای مناسبات جهانی قرار دادند تا حاکمیت خود را اعمال کنند.
وی ادامه داد: ما از سال 90 مطالعات خود را درباره پیمان دو جانبه پولی شروع کردیم و این موضوع را نیز با برخی کشورها مطرح کردیم، امروز خیلی از کشورها حذف ارز واسط را در برنامه‌های خود قرار دادند چرا که این یکی از گام‌های مهم در اقتصاد مقاومتی است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در جواب سوال دیگری پیرامون بازرسی از مراکز نظامی به بهانه مذاکرات هسته‌ای، گفت: مقام معظم رهبری خطوط قرمزی را مشخص کردند. هر کشوری اصول و چارچوبی در سیاست خارجی خود دارد و دولت‌ها وظیفه تامین منافع کشور را در این چارچوب دارند.
جلیلی در ادامه سخنان خود خاطر نشان کرد: در 6 سال مذاکره ما با طرف مقابل تقریبا یک دور مسئولان آنان عوض شد و حزب رقیب آنان سر کار آمد از جمله اوباما جای بوش آمد که با شعار تغییر نیز فعالیت‌های خود را آغاز کرد اما اینان در تمام این 6 سال یک موضع را در مقابل ما داشتند.
نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به 6 خواسته رهبر معظم انقلاب پیرامون مذاکرات هسته‌ای گفت: از جمله این خواسته‌ها حفظ دستاوردهای هسته‌ای، عدم تحقق پیشرفت هسته‌ای و عدم بازرسی از مراکز نظامی است.
جلیلی در ادامه خاطر نشان کرد: امروز اگر نظام ایستادگی می‌کند و هزینه می‌دهد در دفاع از حق تحقیق و توسعه دانشگاه است و می‌گوید من اجازه نمی‌دهم دشمن اساتید و دانشمندان من را بازجویی کند.
وی افزود:‌ اصل مترقی ولایت فقیه این است که اجازه نمی‌دهد کسی به حقوق ملت تعرض کند و یا آراء مردم را وتو کند. دفاع از امنیت نیز در همین حوزه است. این که مقام معظم رهبری می‌فرمایند اجازه بازرسی از مراکز نظامی را نمی‌دهیم به خاطر دفاع از امنیت کشور است. امروز امنیت ایران یک امنیت ستودنی و مثال زدنی است.
نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در ادامه تصریح کرد: ما باید بدانیم کدام بخش از مشکلاتمان به خاطر آرمان‌هایمان است و کدام بخش از آن به خاطر ضعف‌های مان است. اکثر موفقیت‌های ما در 36 سال گذشته به خاطر ایستادگی ما بر آرمان‌های‌مان بوده است. ما هر چه از آرمان‌هایمان فاصله گرفتیم مشکلاتی برایمان به وجود آمد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد: امثال شهید شهریاری‌ها با آرمان بزرگی که داشتند، توانستند ما را به سوخت 20 درصد برسانند.
جلیلی با طرح این سوال که آیا می‌شود حق ملت را دیگری تعریف کند، گفت: غرب اینگونه عنوان می‌کند که ما باید بیاییم صحبت کنیم تا بخشی از سهم ما را به ما بدهند.
وی با بیان اینکه دفاع از حق هسته‌ای دفاع از تمامی حقوق ملت است، گفت: دشمن اگر بتواند در یک حق ما اختلال ایجاد کند به همان بهانه وارد سایر حقوق ما می‌شود.
عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در ادامه گفت: موضوعی که در دوره آقای لاریجانی در مذاکرات هسته‌ای مطرح بود، این بود که اصلا طرف مقابل چه کاره است که باید ما در موضوع هسته‌ای با آنان گفت‌وگو کنیم. در آن زمان گفتیم ما عضو NPT هستیم و این عضویت یک سری حقوق و تکالیف دارد. تمام بحث ما این بود که ما قبول نمی‌کنیم یک استثنا باشیم و تکالیف بیشتری بر ما تحمیل شود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: ما در آن زمان عنوان کردیم که ما می‌توانیم مشکلاتمان را با آژانس در قالب NPT حل کنیم که این موضوع به آن مدالیته نوشته شده رسید. آژانس عنوان کرد مسائل باقی مانده 6 تا است. برخی که می‌خواستند در این موارد کارشکنی کنند عنوان کردند ایران می‌خواهد وقت بخرد به همین خاطر در 18 ماه باید این موضوع را حل کند، که ما نیز در جواب گفتیم مسائلتان را مطرح کنید تا ما یک بار برای همیشه حل کنیم.
جلیلی ادامه داد: ما این 6 مسئله را در عرض 6 ماه حل کردیم و آژانس نیز نامه داد که این مسائل از نظر ما حل شده است این در حالی است که می‌گویند در آن زمان تنها بیانیه خوانده شد. 4 روز بعد از این موضوع قطعنامه‌ای علیه ما صادر کردند به همین خاطر است که مقام معظم رهبری می‌فرمایند آنان قابل اعتماد نیستند.
نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی گفت: که ما در جواب آنان که خواستار گفت‌وگو شدند، گفتیم دیگر درباره این موضوع گفت‌وگو معنا ندارد. در ادامه ما به آنان بسته پیشنهادی دادیم و اعلام کردیم شما باید در این چارچوب مسائلتان را مطرح کنید.
وی ادامه داد:‌ اخیرا نیز برخی درباره این بسته پیشنهادی گفتند که چرا مسائل منطقی نیز در آن مطرح شده است. آن زمان ما گفتیم موضوع هسته‌ای می‌تواند یکی از مسائل مشترک ما با 7 کشور مقابلمان باشد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه گفت: طرف مقابل عنوان می‌کرد که می‌خواهد جلوی اشاعه سلاح هسته‌ای را بگیرد ما نیز گفتیم بیایید این موضوع را به بحث بگذاریم که چه کسی اسرائیل را مسلح به سلاح هسته‌ای کرد.
عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با بیان اینکه طرف مقابل هنگام روبرو شدن با بسته پیشنهادی ایران در موضع انفعال قرار گرفت، گفت: به همین خاطر سولانا بسته پیشنهادی دیگر ارائه داد. ما اعلام کردیم می‌توانیم بر سر مشترکات دو بسته گفت‌وگو کنیم که بر همین اساس گفت‌وگوها را آغاز کردیم.
وی ادامه داد: آمریکا نیز که در گذشته گفته بود تا زمانی که ایران قطعنامه‌های ما را اجرا نکند در مذاکرات شرکت نمی‌کنیم با سراسیمگی در این مذاکرات شرکت کرد. طرف مقابل بعد از سه دور گفت‌وگو قبول کرد که برای همکاری پیرامون مسائل مشترک گفت‌وگو کند نه اینکه بخواهد برای ما تعیین تکلیف کند.در همین دور از گفت‌وگو‌ها اعلام کردیم که تبادل سوخت می‌تواند در ذیل این همکاری باشد.
نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در ادامه سخنان خود گفت: ما در سال 88‌ سوخت 20 درصد نداشتیم و به طرف مقابل گفتیم در ذیل این همکاری به ما این سوخت را بدهید. این در حالی بود که آنان عنوان می‌کردند ما غنی‌سازی 3.5 درصد را تعلیق کنیم.
جلیلی ادامه داد: وقتی ما به آنان گفتیم سوخت 20 درصد را به ما بدهید، احساس کردند که اهرم فشاری به دست آوردند و شروع به زیاده‌خواهی کردند. ما به آنان گفتیم اگر ما 20 درصد را خود تهیه کردیم مقصر شما هستید. آنان نیز گفتند اگر می‌توانید به دست آورید.
عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای تصریح کرد: نتیجه این شد که ما سوخت 20 درصدی که طرف مقابل فکر می‌کرد اهرم فشار آنان است، به دست آوردیم و سطح چانه‌زنی را از 3.5 درصد به 20 درصد رساندیم. در استانبول 2 ما به آنان گفتیم از شما 20 درصد را خواستیم ندادید حال نمی‌توانید به ما بگویید که نباید 20 درصد داشته باشیم.
وی گفت: ما به طرف مقابل گفتیم این که غنی‌سازی 20 درصد را ادامه ندهیم می‌تواند موضوع همکاری باشد اما نمی‌تواند تکلیفی از جانب شما بر ما باشد. در مناظرات انتخابات ریاست جمهوری مطلب غلطی بود که آن آقا مطرح کرد. همکاری یعنی گام‌های متقابل، طرف مقابل در ازاء غنی‌سازی 20 درصد، گفت تحریم صادرات پتروشیمی ایران به اروپا را برمی‌دارد.
عضو مجمع تشخیص مصلح نظام در ادامه گفت: وقتی ما این موضوع را با صاحبان و کارشناسان پتروشیمی به بحث گذاشتیم آنان خندیدند و گفتند مشکل ما این نیست. ما در منطقه خودمان به اندازه کافی مشتری داریم. در توافق ژنو همین را به عنوان ما به ازاء مطرح کردند طوری که هنوز یک مشتری اروپایی نیامده است.
جلیلی در پایان با تاکید بر این موضوع که حق هسته‌ای ما قابل گفت‌وگو نیست، گفت: آنچه که در موضوع هسته‌ای ما اهمیت دارد این است که دشمن بفهمد ما در دفاع از حقمان جدی هستیم همانطور که در دفاع از تمامیت ارضی‌مان نشان دادیم جدی هستیم.
منبع: فارس

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها