کد خبر: 247895
تاریخ انتشار :

ماراتن پایانی هسته‌ای در جاده هموار اختلافات/ ایران و 1+5 در زمان مقرر توافق نهایی را امضا می‌کنند؟

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز ، چهار روز از آغاز دور جدید مذاکرات هسته ای می گذرد و 10 روز تا پایان دومین ضرب الاجل ایران و گروه 1+5 برای دستیابی به توافق نهایی، زمان باقی مانده است؛ روزهایی که همانند 2 دور گذشته قرار است آخرین چانه زنی ها برای نزدیک کردن اختلافات و در نهایت امضای متن توافق نهایی را تجربه کند. در حالی که بحث بازرسی ها و سابقه فعالیت های هسته ای ایران به عنوان یک اختلاف بزرگ بر سر راه ایران و غرب خودنمایی می کرد اما به نظر می رسد با توجه به اظهارات جان کری، وزیر خارجه آمریکا اکنون دو طرف توانسته اند از آن عبور کنند؛ اظهاراتی که به روشنی انعطاف غرب و چرخش آن به سمت امضای توافق نهایی در موعد مقرر را نشان می دهد. جان کری در اظهاراتی شفاف تاکید کرد که گذشته برنامه هسته ای ایران اکنون مهم نیست و آنچه اهمیت دارد آینده و دستیابی به توافق نهایی است؛ اظهاراتی که متعاقب آن حمایت اژانس بین المللی انرژی اتمی را به همراه داشت و یوکیا آمانو مدیر کل این آژانس نیز با عقب نشینی از مواضع گذشته خود گفت که نیازی نیست که ایران درباره فعالیت های گذشته خود تضمین دهد. اکنون و پس از نزدیک به 2 سال مذاکره و دو بار تمدید ضرب الاجل ها و نگارش یک متن توافق ژنو و یک بیانیه تفاهم لوزان به نظر می رسد که مسیر هموارتری پیش روی ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به همراه آلمان برای پایان دادن به بحران غیرضروری بر سر فعالیت های هسته ای ایران قرار دارد؛ مسیری که هرچند اظهارات مقامات دو طرف درباره حل و فصل نهایی آن در همین تاریخ همچنان ضد و نقیض است اما شواهد هرچند پیشبینی را سخت تر امابیانگر آن است که توافق بیش از هر زمان دیگری در دسترس ایران و غرب است. مذاکره کنند ارشد روس نیز در اظهاراتی عنوان کرد که 5 تا 7 موضوع اختلافی در مذاکرات باقی مانده است و توافق در زمان مقرر خود یعنی نهم تیرماه حاصل می شود؛ عباس عراقچی نیز از متن 60 صفحه ای توافق نهایی خبر داد و تاکید کرد که راهِ زیادی باقی نمانده است. اما آنچه که در 10 روز اینده تعیین کننده خواهد بود اراده سیاسی و انعطاف پذیری طرف های مذاکره برای امضای توافق نهایی خواهد بود؛ اراده سیاسی که بارها در ادوار گذشته مذاکره تحت تاثیر اقدامات اسرائیل و عربستان قرار گرفته و روند مذاکرات و حصول نتیجه را با کندی مواجه کرد. در ادامه به مهمترین اظهارات یک هفته اخیر رسانه های و مقامات ایران و گروه 1+5 درباره مذاکرات و نتیجه آن اشاره شده است.

مقام/ رسانه

اظهار نظر

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران

در شرایطی که قدرت‌های بزرگ در برابر ما هستند ما به خوبی، با قامتی استوار و با منطق و استدلال در مذاکرات هسته‌ای حضور پیدا کردیم/ تا این لحظه موفقیت‌های بسیار خوبی به دست آوردیم و راه هنوز ادامه دارد.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا

آمریکا برای رسیدن به توافق هسته ای با ایران نگاه به گذشته ندارد بلکه به آینده فعالیت های هسته ای ایران می نگرد .

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه و عضو تیم مذاکره کننده

در دقایق پایانی بازی بسیار طولانی هستیم/ اکنون در شرایطی هستیم که توافق، حالت جمع و جوری پیدا کرده و شکلی به خودش گرفته است و متنی حدود 20 صفحه از توافق اصلی خواهیم داشت که با ضمیمه هایش حدود 60 صفحه می شود.

یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی

نیازی نیست تا پیش از 30 ژوئن تضمین داده شود که در فعالیت‌های هسته‌ای گذشته ایران ابعاد نظامی وجود نداشته است .

ولادیمر پوتین، رئیس جمهور روسیه

ما با طرف غربی و ایران تفاهم و اتفاق نظر داریم/ تنها چیزی که به نظر من غیرسازنده است و می تواند این توافقات را تضعیف کند، این است که از ایران چیزهایی را بخواهیم که نمی تواند انجام دهد و اصلا برای حل مسئله اساسی منع تکثیر مهم نیست .

محمد جواد لاریجانی، کارشناس ارشد مسائل سیاسی ایران

مذاکرات تا تیر به نتیجه نمی رسد و مهر و یا آبان به نتیجه خواهد رسید / دیپلماسی راه را برای نیل یک کشور به منافعش همراه می کند.

سرگئی ریابکوف، مذاکره کننده ارشد روس

5 تا 7 موضوع اختلافی همچنان در مذاکرات میان ایران و گروه 1+5 باقی مانده اند / اطمینان دارم توافق هسته ای در زمان مقرر یعنی 30 ژوئن (9 تیرماه) به دست می آید .

تخت روانچی، مذاکره کننده ایرانی و معاون وزیر خارجه

ایران با جدیت مذاکرات با 1+5 را ادامه خواهد داد و هیات ایرانی امیدوار است تا زمان تعیین شده 11 تیرماه به نتیجه برسد .

رویترز

با وجود موانع در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5،‌ شانس حصول یک توافق نهایی افزایش یافته است . / نمی‌توانیم شکست مذاکرات را غیرمحتمل بدانیم اما بیش‌تر به نظر می‌آید که به نتیجه می‌رسیم، البته نه تا پایان 30 ژوئن بلکه در روزهای پس از آن .

آسوشیتدپرس

دو دیپلمات به آسوشیتدپرس گفته اند ایران و 6 قدرت هنوز درباره همه موضوعات مذاکرات هسته‌ای اختلاف دارند . / این دو دیپلمات در دو هفته مانده به پایان ضرب الاجل تعیین شده پیش بینی کرده اند گفتگوهای هسته‌ای به ماه جولای کشیده خواهد شد .

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها