کد خبر: 341505
تاریخ انتشار :

بشار اسد چگونه جنگ سوریه را تاب آورده است؟

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، سایت خبری تحلیلی کریستین ساینس مانیتور در گزارشی با بیان نظرات شخصی‌اش، به تلاش‌های دولت فعلی سوریه برای بقا در نزاع قدرت این کشور و نقش قدرت‌های خارجی در این درگیری پرداخته است: «رئیس جمهور سوریه در مصاحبه روز جمعه خود با شبکه تلویزیونی استرالیایی گفت، نبرد خونین دولتش علیه گروه‌های متعدد شورشی چیزی بیش از جنگ علیه "تروریسم" نیست. اسد از دولت‌های غربی به دلیل "استانداردهای دوگانه‌شان" در تلاش برای برکناری وی از قدرت انتقاد و اظهار کرد: آنها از نظر سیاسی به ما حمله می‌کنند و همزمان مقامات به ویژه مقامات امنیتی خود را برای توافقی غیر آشکار نزد ما می‌فرستند.

وی ادامه داد: همه دولت‌های غربی از جمله استرالیا همین کار را می‌کنند. آنها نمی‌خواهند نارضایتی آمریکا را برانگیزند بلکه اکثر مقامات غربی دقیقا مسائلی را که آمریکا از آنها می‌خواهد تکرار می‌کنند.

حقیقت این است که جنگ "داخلی" سوریه پس از واکنش توأم با فشار دولت به تظاهرات صلح آمیز ضد دولتی سال 2011 مردم این کشور آغاز شد؛ اعتراضاتی که به صورت همزمان اکثر کشورهای خاورمیانه را در بر گرفت. زمانی که دولت حملات سنگین، شکنجه‌ها و کشتار معترضان را آغاز کرد مخالفان نیز واکنش خشونت آمیز خود را آغاز کردند. شورای حقوق بشر سازمان ملل دولت اسد را مقصر "خشونت‌های گسترده و سیستماتیک" علیه غیرظامیان دانسته است.

در همین حال غرب مبارزه با داعش را به عنوان بخشی از تلاش خود علیه گروه‌های تروریستی افراط گرا در اولویت قرار داده است در حالی که دولت تمامی گروه‌های شورشی را تروریست خطاب می‌کند.

اندرو تابلر، کارشناس سیاست سوریه در موسسه واشنگتن در این باره می‌گوید: کاری که اسد در حال انجام آن است تلاش برای جلب توجه است. او سعی دارد بگوید در جنگ علیه تروریسم بوده و این بحثی بسیار فریبنده است.

آمریکا با این حال همچنان بر کناره گیری اسد از قدرت به عنوان شرطی در مذاکرات صلح تاکید می‌کند.

تابلر ادامه می‌دهد: دلایل بسیاری برای این وجود دارد که چرا آمریکا با دولت اسد توافق نمی‌کند. یکی از دلایل واکنش اسد به شورش‌هاست و دلیل دیگر این است که دولت به اندازه کافی برای بازپس گیری تمام مناطق از دست داده طی پنج سال جنگ اخیر قدرت ندارد و این یعنی قدرت چانه زنی او محدود است.

در همین حال روسیه خودش را به عنوان یکی از متحدان کلیدی اسد وارد ماجرا کرده است و با وجود خشمی که با بمباران مخالفان در دولتمردان غربی ایجاد کرده وضعیت خود را به عنوان یک قدرت میانجی پررنگ کرده است. روز پنج شنبه روزنامه واشنگتن پست گزارش داد که دولت اوباما به روسیه برای تمرکز بر اقدامات نظامی مسکو علیه داعش و جبهه النصره پیشنهاد همکاری می‌دهد. براساس مفاد این توافق روسیه برای افزایش فشار بر دولت سوریه جهت توقف بمباران مخالفان کمک می‌کند و در ازای آن آمریکا در گسترش بمبارانها علیه النصره با روسیه همکاری خواهد کرد.

روسیه با این حال به هیچ وجه انتظار نمی‌رود که با توافقی مشروط بر کناره گیری اسد از قدرت موافقت کند. منابع روسی و انگلیسی می‌گویند که روسیه به حمایت از اسد تا زمانی ادامه می‌دهد که کناره گیری او دیگر به معنی سقوط دولت فعلی نباشد.

نفوذ جدید روسیه در سوریه ممکن است محدود باشد اما ظاهرا کاملا بالقوه و قوی است. روزنامه وال استریت ژورنال در گزارش ماه مه خود در این باره عنوان کرده بود: منتقدان این نفوذ مسکو را با تلاش برای جایگزین شدن در منطقه به عنوان یک قدرت خارجی اشتباه می‌گیرند اما برای رهبران روسی این اقدام تلاشی جهت بازگشت به آرمان‌های ژئوپولتیک است که نه تنها به دوران شوروی بلکه به عصر روسیه تزاری باز می‌گردد.»

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها