کد خبر: 343123
تاریخ انتشار :

حسین ابراهیمی: به روحانی خیانت می شود

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

رضا الیاسی: کمتر از یکسال تا انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است و از هم اکنون گروه های سیاسی به فکر حضور پررنگ در عرصه انتخابات هستند. در این میان اصولگرایان با تجربه عملکرد ناموفق در انتخابات های اخیر به دنبال وحدت و جبران وضعیت گذشته هستند.

در شرایطی که اصلاح طلبان اعلام کرده اند گزینه اصلی آنها برای انتخابات آتی حسن روحانی است، اصولگرایان نشست های خود را به منظور تعیین استراتژی خود برای حضور در انتخابات آغاز کرده اند و کلید واژه اصلی آنها برای این عرصه وحدت است.

حجت الاسلام حسین ابراهیمی در این رابطه می گوید وحدتی که این روزها در میان اصولگرایان شکل گرفته اتفاقی نادر است و اگر کسی از این وحدت سرپیچی کند مهره سوخته خواهد بود.

در این شرایط ابراهیمی در گفت و گوی تفصیلی با نامه نیوز به بررسی شرایط اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری 96، عملکرد دولت در عرصه های مختلف و نقش محمود احمدی نژاد در انتخابات پرداخته است که مشروح این گفت و گو را در ادامه مطالعه می فرمایید:

***

مجلس نهم با تمام حواشی‌ که تجربه کرد به پایان رسید و مجلس دهم به تازگی فعالیت خود را با ریاست مجدد علی لاریجانی آغاز کرده است. به نظر شما مهم‌ترین نقطه ضعف و قوت مجلس نهم چه بود؟ چرا نگاه مردم به مجلس نهم منفی شد؟ به طور کلی ارزیابی شما از مجلس نهم چیست؟

مجلس هشتم و نهم یکی است. هر کس از مجلس هشتم آگاهی داشته باشد مجلس نهم را هم میشناسد. تقریباً می‌توان گفت که مجلس هشتم و نهم در اختیار اصولگرایان قرار داشت و در مجموع، هم مجلس هشتم و هم مجلس نهم از دولت حمایت کردند؛ مثلاً بسیاری از وزرای پیشنهادی آقای احمدی‌نژاد و آقای روحانی رأی آوردند. مسئلة برجامِ دولت آقای روحانی در عین اینکه در مجلس مورد مناقشه بود؛ حمایت شد و نمایندگان به برجام رأی دادند؛ بنابراین مشکل حادی که مانع از کارکرد دولت شود چه در دولت نهم و چه در دولت دهم و چه در دولت یازدهم ایجاد نشد. اما باید گفت که دولت‌ها اصولاً نظارت را تحمل نمی‌کنند و این امر نیز به دلیل سختی کار اجرایی و مشکلاتی که در دولت‌ها وجود دارد، است.

در مجموع باید بگویم که مجلس‌ها مانع عملکرد دولت‌ها نبودند؛ ولی اصل نظارت برای دولت‌ها سنگین است به این معنا که آقا بالاسر نمی‌خواهند علت درگیری آنها نیز در فاز نظارت بوده است. مجلس از طریق دیوان محاسبات و هیاتی که از طرف مجلس تعیین می‌شود بر دولت نظارت و تحقیق و تفحص می‌کند و در مواردی تذکر و استیضاح وجود دارد که تقریباً دولت همة اینها را مزاحم خود می‌داند در حالی که اینها قانونی است و به نظرم باید تحمل دولت‌ها بیشتر باشد.

دولت‌ها باید بدانند که مجلس نمایندة مردم است و حقوق مردم مورد نظر آنهاست. نکتة ‌دیگر اینکه هر نماینده‌ای باید در حوزة انتخابی خود رأی بیاورد همان‌طور که دولت می‌خواهد برای دور بعد رأی بیاورد. دولت تلاش می‌کند که آینده‌ای داشته باشد و مجلسی‌ها هم تلاش می‌کنند که آینده‌ای داشته باشند این امری مشترک است و وقتی پای منافع مشترک در میان باشد نزاع و اختلاف پیش می‌آید. دولتی‌ها تلاش می‌کنند که نمایندگانی رأی بیاورند که با دولت همگام و همراه باشند از طرفی مجلسی‌ها قصد دارند مستقل باشند و تحت پوشش دولت نباشند در نتیجه اصطکاک پیش می‌آید. من نمایندة مجلس در دورة هشتم بودم و بنای ما این بود که به دولت کمک کنیم.

مجلس هشتم معتدل‌تر از مجلس نهم بود؟

مجلس بنای مخالفت با دولت را نداشت با وجود آنکه دولت بداخلاقی و گاهی توهین می‌کرد؛ نمایندگان با سعة صدر برخورد می‌کردند تا کارهای کشور بر زمین نماند. در دولت یازدهم نیز مدارا وجود دارد؛ اگر در برابر مشکلات میان مجلس و دولت تحمل وجود نداشته باشد قطعاً دولت نمی‌تواند کاری انجام دهد. نمایندگان در نظر دارند که دولت کار خود را انجام دهد بعضی از نمایندگان حساسیت خاصی دارند؛ ولی عموم نمایندگان در تمام ادواری که به یاد دارم بنای‌شان بر این بود که که دولت کار خود را انجام دهد؛ چون منافع ملی در میان است و نمایندگان همواره منافع ملی را ترجیح می‌دهند؛ ولی همیشه کار اجرایی دشوار است. سختی کار اجرایی موجب می‌شود که توقعات قوة مجریه نسبت به نمایندگان مجلس برای حمایت بیشتر باشد.

عده‌ای معتقدند که مشکلات امروز جامعه ریشه در مدارای مجلس با دولت قبلی دارد و اینکه برخوردهای لازم صورت نگرفت؛ حتی به 11 روز ماجرای خانه‌نشینی آقای احمدی‌نژاد اشاره می‌کنند؛ نظرتان در این باره چیست؟

امروز هم وضعیت اقتصادی ناراحت‌کننده است. نمایندگان از رکود ایجاد شده ناراحت هستند و وقتی به حوزة‌ انتخابیة خود می‌روند مورد بازخواست قرار می‌گیرند که مجلس چه می‌کند؟ چرا در مقابل گرانی‌ها نمی‌ایستد؟ چرا رکود را از بین نمی‌برد؟ چرا در مقابل مشکلات بی‌تفاوت است؟ مجلس نهم نیز مورد پرسش قرار گرفت که چرا به وظایف خود عمل نمی‌کند و اغماض می‌کند.

در کشور پس از رکود، تورم عمیقی پیش آمد. هم اکنون دولت به چه قیمتی تورم را تک رقمی کرد؟ گردش مالی از میان رفت، کارخانه‌ها با سوابق دیرینه مانند ارج تعطیل و 400 الی 500 نفر نیروی انسانی بیکار شدند.

طبق آمارِ دولت، بیش از شش میلیون تحصیل‌کردة بیکار داریم. امروز اشتغال یعنی کار کردن در یک ادارة دولتی. ادارات دولتی را آنقدر بزرگ کرده‌اند که طبق اظهارات رئیس محترم مجلس در هفتة گذشته 90 درصدِ بودجه جاری شده است؛ چون ادارات دولتی را توسعه داده‌ایم. اعضای ستاد هر رئیس‌جمهوری به نحوی به او چسبیده و به تشکیلات دولتی راه پیدا کرده‌اند؛ وقتی 90 درصد بودجه هزینة جاری شد با 10 درصد باقیمانده چه می‌توان کرد؟

بنابراین نماینده از طرف مردم مؤاخذه می‌شود که جاده و پل درست نشد، قنات خشک شد، گازکشی صورت نگرفت و ... .

از طرفی فیش‌های حقوقی چند صد میلیونی مشاهده می‌شود و دولت‌ تقصیرها را بر گردن دولت گذشته می‌اندازد؛ ولی باید گفت سه سال از عمر این دولت گذشته است؛ چرا به این مفاسد رسیدگی نکردید؟ چرا ترمیم نکردید؟ چرا در مقابل دزدی‌ها نایستادید و افراد را جلوی تیغ نیاوردید؟ آیا ادامة مشکلات دولت گذشته در دولت فعلی سبب سلب مسئولیت دولتمردان می‌شود؟ قبل از انقلاب کشور شاهنشاهی بود و فسادهای بسیاری صورت می‌گرفت آیا باید آنها در انقلاب ادامه می‌یافت؟ اگر بنا دارید عدالت اجتماعی به وجود آید باید تیغ بردارید و با قدرت و قوت اسلامی با مفاسد برخورد کنید، در غیر این صورت طاغوتی‌ها که طاغوتی هستند و سوءاستفاده کن، سوءاستفاده کن است؛ بنابراین اشکال در این است که ما همه چیز را از دایرة مسئولیت خود خارج می‌کنیم و بار را بر دوش دیگری می‌اندازیم که در اسلام به آن تواکل گویند. درد مردم با این مسائل درمان نمی‌شود شما اختیار و مسئولیت دارید؛ باید به دولت گفت مقابله با مفسدین از وظایف شماست. شما قدرت و مکنت دارید و باید با مفسدین مبارزه کنید؛ چرا گذشته را ادامه دادید.

چطور در 3 سال متوجه فیش های نجومی نشدید؟

آیا در طول سه سال متوجه این مفاسد نشدید؟ شما بازرس و در تشکیلات‌تان حراست دارید مگر می‌شود متوجه چنین اشتباه بزرگی نشوید؟ دولتمردان باید مردم را از چنین مسائلی آگاه می‌کردند تا مردم به آنها کمک کنند. شیوة حضرت امام (ره) در دور دوم مجلس این‌گونه بود که به هر کس که تخلف می‌کرد می‌گفت؛ آیا خود را اصلاح می‌کنید یا رفتار شما را به مردم بازگو کنم.

آیا حقوق‌های چند صد میلیونی در کشوری که به کارشناس خود حقوق 600 هزار تومانی می‌دهد عدالت اجتماعی است؟ معتقدم مردم از مجلس به دلیل نظارت نادرست و از دولت به دلیل نایستادن در مقابل چالش‌ها و سوءاستفاده‌ها راضی نیستند.

من به عنوان یک روحانی، پاسخی برای انتقادات مردم ندارم. هر کس از من در این باره سؤال می‌کند جز سکوت کاری نمی‌توانم انجام دهم؛ اگر از دولت انتقاد کنم دولت تضعیف می‌شود، اگر از مجلس انتقاد کنم مجلس تخریب می‌شود و اگر از قوه قضائیه انتقاد کنم قوة قضائیه تضعیف می‌شود؛ بنابراین اظهارنظری نمی‌کنم که این سکوت نیز مانند همان وعاظی است که قبل از انقلاب مورد نکوهش خود ما بودند. افرادی در دربار از دربار حمایت می‌کردند؛ اما آیا ما هم باید این کار را کنیم؟ انقلاب، اسلامی است؛ وقتی اسلامی شد باید به سخنان مقام معظم رهبری گوش کنیم. ایشان، فرزندان‌شان و خویشاوندان‌شان زاهد هستند. اطراف مقام معظم رهبری سوءاستفاده نمی‌بینید؛ چون ایشان روی این موضوع حساسیت دارند. همه باید از این الگو استفاده کنند؛ اگر از این الگو استفاده می‌کردند تحریم‌ها در ما اثر نمی‌گذاشت؛ اگر سرمایة اجتماعی را از دست بدهیم چه اتفاقی خواهد افتاد؟

جنبش وال‌‌استریت فطری است و اگر در هر جامعه‌ای رخ دهد مردم قیام می‌کنند. طبقة ممتاز ثروتمند با طبقة محروم از هر چیز نمی‌توانند در کنار یکدیگر زندگی کنند؛ بنابراین جامعه به شورش اجتماعی کشیده می‌شود.

رهبر هندوستان، هندوستان را از چنگ انگلیس خارج کرد؛ چون لباس کرباس به تن کرد و گفت این لباس بافت کشورم است و کشورهای خارجی را تحریم کرد. چه کسی اجازه می‌دهد که اتومبیل‌های خارجی وارد کشور شود آیا غیر از دولت کسی قدرت چنین کاری دارد؟

حضرت آقا فرمودند که مسائل را اولویت‌بندی کنید. آیا اولویت اول کشور خرید صد هواپیما است یا ایجاد اشتغال؟ آیا بهتر است با 16 میلیارد دلار اشتغال ایجاد شود یا هواپیما خریداری کنیم؟ مردم از همة مسائل آگاهی دارند و تحلیل می‌کنند و امروز خبری از مردم پوشیده نیست و اگر این روند ادامه یابد سرمایة اجتماعی را از دست می‌دهیم.

برنامه های دولت در داخل کشور به نتیجه نرسیده است

نقدی که بر دولت وارد است اینکه تمام توان خود را بر سیاست خارجی و برجام نهاده است به نظرتان چنین کاری اشتباه بود؟

آقای روحانی در سخنان خود اظهار کردند که ضمن توانی که برای سیاست خارجی قرار دادیم مسائل داخلی کشور را فراموش نکردیم؛ اما باید بگویم که فعالیت‌های داخلی دولت ایشان چه در رابطه با اقتصاد و چه در رابطه با اشتغال بروز و ظهور ندارند. تورم نیز وقتی رکود را بپذیریم خودبه‌خود کنترل می‌شود؛ بنابراین اتفاق خاصی در مورد مسائل داخلی صورت نگرفته است. حال اگر برنامه‌ای داشته‌اند که به ثمر نرسیده است و آیا در این مدت کم به ثمر خواهد رسید، نمی‌دانم.

معتقدم تیم اقتصادی دولت آقای روحانی توانمند نبود و خواسته‌ها یا به عبارت دیگر وعده‌های ایشان را محقق نکرد؛ گرچه ایشان معتقدند که به تمام وعده‌های‌شان عمل کرده‌اند؛ اما وعده‌های ایشان و وضعیت اقتصادی و اشتغال سامان نیافت. معتقدم تیم اقتصادی آقای روحانی گزارشات درستی به ایشان نمی‌دهد. گزارشات آنها خلاف واقع است و آقای روحانی نیز بر اساس آن گزارشات صحبت می‌کند و این نوعی خیانت به رئیس‌جمهور محسوب می‌شود.

به روحانی خیانت می شود

من در دورة دوم مجلس به مدت چهار سال به همراه آقای روحانی در کمیسیون دفاعی فعالیت می‌کردم. ایشان بسیار متدین، سالم، خوب و علاقه‌مند به انقلاب و دلسوز هستند تا زمانی که در خدمت ایشان بودم همیشه به ایشان ارادت داشتم؛ اما معتقدم در مسئولیت ریاست جمهوری به ایشان خیانت می‌شود. دوستان ایشان خوب و بد را به ایشان نشان نمی‌دهند و جهت مثبت را بسیار بزرگ می‌کنند و جهت منفی را متذکر نمی‌شوند و این شاید در آرای آیندة مردم خود را نشان دهد.

وضعیت آقای روحانی برای انتخابات سال آینده را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟

اگر آقای روحانی مسائل اقتصادی و وضعیت اشتغال را حل و فصل کند وضعیتش خوب خواهد بود؛ اما اگر نتواند معتقدم شرایط متفاوت خواهد بود.

به نظرتان امکان شکست آقای روحانی وجود دارد؟

مسائل اقتصادی و اشتغال بسیار مهم هستند و نمی‌دانم که آیا در این مدت و با این محدودیت زمان می‌توان این مسائل را حل کرد. ما از برنامه‌های اقتصادی ایشان اطلاعی نداریم؛ اما در مورد مسئلة مسکن چند برنامه اعلام کردند که شکست خورد؛ اگر مابقی برنامه‌های ایشان نیز با شکست مواجه شود باید از فرصت از دست رفته تأسف خورد.

این قضیه به رقیبان ایشان نیز ارتباط دارد؟

اگر وضعیت اقتصادی به همین منوال ادامه یابد هر کسی کاندیدا شود مردم او را تحول خواهند دانست. امیدوارم در یک سال باقی‌مانده به نحوی گذشته را جبران کنند. ما دعا می‌کنیم.

این روزها موضوع بازگشت احمدی نژاد به انتخابات مطرح است. از میان دولت آقای روحانی و آقای احمدی‌نژاد کدام را انتخاب می‌کنید؟

در شرایط فعلی اظهارنظر نمی‌کنم؛ چون تا آن زمان متغیرهای بسیاری وجود دارند که اصلاً قابل پیش‌بینی نیستند.

وزرای احمدی نژاد با یکدیگر آشتی کرده اند!

به نظرتان آقای احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 حضور خواهند داشت؟

احتمالاً حضور خواهند داشت. حرکات ایشان و اطرافیان‌شان نشان‌دهندة حضور ایشان در انتخابات 96 است. اخیراً شنیده‌ام که وزرای ایشان با یکدیگر آشتی کرده‌اند که خود دلیلی بر ورود ایشان به انتخابات است؛ اما از موانع و متغیرها هیچ نمی‌دانم از طرفی آینده قابل پیش‌بینی نیست. سرنوشت انتخابات دو الی سه شب آخر تعیین می‌شود؛ چون تصمیم نهایی در اختیار مستقل‌هاست؛ و آنها به هر طرفی تمایل یابند طرف دیگر از پای درمی‌آید؛ بنابراین نمی‌توان از امروز انتخابات ریاست جمهوری 96 را پیش‌بینی کرد باید دید تا آن زمان چه اتفاقات و متغیرهایی رخ خواهد داد.

اصولگرایان درباره احمدی نژاد صحبتی نکرده اند

آقای احمدی‌نژاد خود را اصولگرا نمی‌داند؛ آیا اصولگرایان از ایشان حمایت می‌کنند؟

مشخص نیست. اصلاً صحبتی در مورد آقای احمدی‌نژاد نشده است.

آیا در مورد گزینه‌های دیگر صحبت شده است؟

در مورد هیچ کس بحثی صورت نگرفته است. من هم در ائتلاف اصولگرایان و هم در جامعة روحانیت حاضر هستم و می‌دانم که صحبتی در مورد انتخابات ریاست جمهوری 96 نشده است. نمی‌دانم چه بحثی خواهد شد از هر دری سخنی گفته می‌شود؛ ولی پایه و اساس ندارد.

موضوع وحدت در انتخابات های اخیر بیش از گذشته اهمیت خود را نشان داده است. از دلایل به نتیجه نرسیدن اصولگرایان در سال 92 نبود وحدت میان آنها بود که در نهایت منجر به شکست اصولگرایان شد.

بله. آرای پراکنده داشتند؛ اما امروز وحدت دارند.

با تندروها نیز وحدت دارند؟

همة آنها با یکدیگر وحدت دارند فعلاً در شورای ائتلاف همه حضور دارند.

وحدت اصولگرایان با جبهه پایداری

اعضای حزب پایداری هم حضور دارند؟

بله. اختلافی میان اصولگرایان وجود ندارد.

به نظرتان چنین اتحادی ادامه خواهد داشت؟

بله. مبنا ادامه است و هیچ کس دم از اختلاف نزده است.

اعضای حزب پایداری قصد حمایت از آقای جلیلی را دارند.

وقتی ائتلاف در مورد شخصی تصمیم بگیرد همة اعضا ملزم به رعایت آن هستند و تا این لحظه اصولگرای خارج از ائتلاف وجود ندارد. اتحاد و نبود اختلاف میان اصولگرایان شاهکار این دوره محسوب می‌شود؛ از طرفی تصمیم و اراده برای حفظ این وحدت وجود دارد.

ممکن است ائتلاف اصولگرایان از آقای روحانی حمایت کند؟ چون آقای مصباحی‌مقدم در مصاحبه‌ای اظهار کردند که اگر در مورد گزینه‌ای به نتیجه نرسیم از آقای روحانی حمایت می‌کنیم.

ایشان نظر شخصی خود را بیان کردند؛ این نظر جامعة روحانیت نیست.

ولی ممکن است یکی از گزینه‌ها باشد؟

در این مورد هم بحثی صورت نگرفته است در ائتلاف اصولگرایان روی هیچ گزینه‌ای بحثی نشده است.

نظر خودتان در مورد چهره‌هایی مانند آقایان جلیلی، قالیباف، زاکانی و ... چیست؟

باید صبر کرد؛ اگر به سادگی اظهارنظر کنیم مهرة سوخته خواهیم شد. من به تشکیلات و تصمیم در تشکیلات اعتقاد دارم. چه بسا مخالف کسی باشم؛ اما اکثریت به او رأی دهند تبعیت می‌کنم.

وحدت امروز اصولگرایان اتفاقی نادر است

اصولگرایان پس از آیت‌الله مهدوی‌کنی نتوانستند آن‌طور که باید متحد باشند.

نه. امروز محوریت ائتلاف اصولگرایان با آیت‌الله موحدی کرمانی است و ایشان به خوبی از عهدة چنین کاری برآمده‌اند؛ به طوری که حتی آیت‌الله یزدی و آیت‌الله مصباح نیز ایشان را قبول دارند و به تصمیمات ائتلاف اصولگرایان با محوریت ایشان احترام می‌گذارند. آنها با یکدیگر هماهنگ هستند و چنین اتفاقی در طول تاریخ و در حرکت سیاسی جامعه و اصولگرایان بسیار نادر و مبارک و میمون است.

احتمال بر هم زدن این ائتلاف توسط تندروها وجود دارد؟

نه. اگر کسی از این دایره خارج شود، مهرة سوخته محسوب می‌شود. حیات سیاسی و سرنوشت، مشترک است؛ اگر این کشتی غرق شود همه غرق خواهند شد و اگر به ساحل نجات برسد همه به سعادت خواهند رسید.

ائتلاف اصولگرایان بزرگ‌ترین دستاورد این دوره است. امروز میان اصولگرایان وحدت نظر وجود دارد و اگر کسی در ارتباط با مسئله‌ای مخالف صددرصد باشد چاره‌ای جز قبول اکثریت ندارد.

وحدت، عامل موفقیت در هر جریانی چه مخالف و چه موافق و اساس و بنیان حرکت‌های مثبت است. امام (ره) نمی‌فرمود؛ متحد باشید؛ بلکه می‌فرمود؛ وحدت کلمه داشته باشید؛ به این معنا که اگر در دل اختلاف دارید؛ حرف‌تان یکی باشد.

احمدی نژاد پایگاه مردمی دارد

به نظرتان اگر آقای احمدی‌نژاد حاضر نشود زیر چتر اصولگرایان قرار گیرد شانسی برای پیروزی دارد؟

نمی‌دانم. حرکت‌های ایشان با استقبال غیرقابل پیش‌بینی همراه بوده است؛ ایشان در سفرهای خود به شهرهای مختلف مانند زنجان، کرمان، خراسان جنوبی و ورامین با استقبال بی‌نظیری روبه‌رو شده‌اند که نشان‌دهندة رویکرد مردم نسبت به ایشان است و به هر دلیلی در میان مردم پایگاه دارد.

به نظر شما شرایط جامعه می‌طلبد که تفکری مانند تفکر آقای روحانی ادامه یابد یا تغییری ایجاد شود و تفکری مانند تفکر آقای احمدی‌نژاد بازگردد یا اصولگرایان سنتی و معتدل حضور داشته باشند.

جامعه نسل جدید با برنامه‌های جدید را می‌طلبد. در ادوار گذشته ثابت شده است که مردم تحول‌خواه هستند.

رأی به اعتدال سخن شما را ثابت می‌کند.

رأی به اعتدال در این راستاست؛ یعنی انتظار مردم این بود که ورود آقای روحانی می‌تواند جامعه را متحول کند؛ اما متأسفانه نشد.

در سیاست خارجی چطور؟

سیاست خارجی هم مشکلات جدی دارد. حضرت آقا در انتهای سخنان خود در دیدار با مسئولان کشور نواقص را برشمردند. مثلاً ایشان برشمردند که تحریم‌های بانکی و تحریم بیمة نفت‌کش‌ها برداشته نشده است و ... حتی در پی سخن آقای ترامپ مبنی بر پاره کردن برجام فرمودند که ما نیز آن را آتش می‌زنیم که بلافاصله آمریکایی‌ها عکس‌العمل نشان دادند که کسی برجام را پاره نخواهد کرد.

این نقد به آقای احمدی‌نژاد هم وارد بود؟

نقد بر تمام دولت‌هاست.

آقای هاشمی چطور؟

بله. ایشان هم گوش ندادند. پیامبر (ص) در حدیث شریف نبوی فرمودند؛ «گوش دهید به کسی که خدا او را ولی امر قرار داده است؛ زیرا او نظام اسلام است». امام رضا (ع) نیز فرموده‌اند که «در گذشته حیران و سرگردان شدند؛ چون امام را رها کردند.» معتقدم؛ اگر دولتمردان و مسئولان بخش خصوصی و دولتی به فرمایشات حضرت آقا گوش می‌دادند وضعیتی غیر از این داشتیم؛ اما آنها خود اجتهاد کردند و هر کجا در مقابل نظرات امام (ره) یا مقام معظم رهبری اجتهاد صورت گرفت دچار چالش شدیم و چالش‌های پیش‌رو همه زایدة کج‌فهمی‌هاست. حضرت آقا فرمودند که اینها قابل اعتماد نیستند؛ آیا غیر از این بود؟

آقای هاشمی رفسنجانی به دولت آقای روحانی بسیار نزدیک هستند نقش ایشان در دولت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ایشان نقش کلانی در رأی‌آوری، انسجام و گره زدن نیروهای مختلف به دولت داشتند. اصلاح‌طلبان با اعتماد به آقای هاشمی، آقای روحانی را انتخاب کردند یا کارگزاران و معتدلین از نیروهای آقای هاشمی به دولت آقای روحانی متصل شدند. در حقیقت عامل اصلی انسجام حمایت‌کنندگان آقای روحانی، آقای هاشمی رفسنجانی هستند.

هاشمی هم به وضعیت موجود نقد دارد

آیا آقای هاشمی رفسنجانی قدرت تمدید دولت آقای روحانی برای چهار سال آینده را دارد؟

این بحث دیگری است. آقای هاشمی رفسنجانی جایگاه خود را دارد؛ ولی خود ایشان نیز به وضعیت دولت انتقاد دارند و این انتقاد بر دولت وارد است که نتوانسته مشکلات اقتصادی را رفع کند.

ممکن است آقای هاشمی رفسنجانی از آقای روحانی حمایت نکنند؟

نه اینکه حمایت نکنند؛ اما حمایت ایشان در مسائلی که برای جامعه روشن شده است اثری نخواهد داشت؛ مگر آنکه آقای روحانی تحولی ایجاد کند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها