کد خبر: 362255
تاریخ انتشار :

مسکو سفیر هلند را احضار کرد

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، وزارت امور خارجه روسیه دیروز جمعه از احضار سفیر هلند در مسکو طی روز دوشنبه آینده به منظور ارائه توضیحات درباره علل رد نتایج اولیه گزارش کمیته تحقیقات به ریاست هلند درباره سقوط هواپیمای بوئینگ MH17 خطوط هوایی مالزی در شرق اوکراین از سوی مسکو خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کمیته تحقیقات بین‌المللی شامل بازپرسانی از کشورهای اوکراین، هلند، نروژ، استرالیا و مالزی روز چهارشنبه گذشته نتایج اولیه تحقیقات خود در خصوص سرنگونی هواپیمای مسافربری که از هلند عازم مالزی بود و بر فراز مناطقی از شرق اوکراین در سال 2014 سقوط کرد را منتشر کرد.

در این گزارش آمده بود که نتایج اولیه تحقیقات نشان می‌دهد که این هواپیما توسط موشکی که از منطقه شرق اوکراین تحت کنترل نیروهای جدایی‌طلب سرنگون شده است. موشک مذکور نوع «9M38» بوده و توسط موشک‌انداز BUK شلیک شده است. این موشک انداز پس از شلیک به فدراسیون روسیه بازگردانده شده است.

با این وجود رئیس کمیته تحقیقات گفته است که بازپرسان این پرونده هیچ یک به طور قطع روسیه را در این سانحه مقصر معرفی نکرده‌اند و تحقیقات همچنان ادامه دارد.

بر اساس این گزارش، مسکو در واکنش به انتشار نتایج اولیه گزارش کمیته تحقیقات به ریاست هلند درباره سقوط هواپیمای بوئینگ مالزی در شرق اوکراین آن را گزارشی به شدت سیاسی خواند و ضمن رد انکار مجدد هرگونه مشارکت ارتش روسیه در اوکراین، ارتش اوکراین را مسئول سقوط این هواپیما دانست.

احضار سفیر هلند از سوی مسکو در حالیست که وزارت امور خارجه هلند نیز دیروز جمعه سفیر روسیه در لاهه را برای ارائه توضیحات درباره انتقاد مسکو از نتیجه این گزارش تحقیقی احضار کرد.

بنابر اعلام «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، سفیر روز دوشنبه آینده در سفارت هلند اعلام خواهد کرد که کارشناسان تحقیق این تیم در مسیر اشتباهی پیش رفته‌اند.

یک فروند هواپیمای بوئینگ متعلق به شرکت هواپیمایی مالزی که حدود دو سال پیش از آمستردام عازم کوالالامپور بود، در شرق اوکراین سقوط کرد و تمام 295 سرنشین آن نیز کشته شدند. مقامات اروپایی بعدا اعلام کردند که اطلاعات جعبه سیاه پرواز MH17 نشان می‌دهد که این هواپیما توسط یک حمله موشکی منهدم شده است.

اوکراین و غرب تاکنون گفته‌اند که جدایی‌طلبان شرق اوکراین عامل اصلی سرنگونی این هواپیما بوده‌اند و روسیه را متهم کرده‌اند که با حمایت از گروه‌های جدایی‌طلب در شرق اوکراین در سرنگونی این هواپیما نقش داشته است حال آنکه مسکو بارها و بارها این اتهامات را رد کرده است.

منبع: فارس

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها