کد خبر: 453972
تاریخ انتشار :

نیوزویک: عربستان مخالفان را در شبکه‌های اجتماعی زیر نظر گرفته است

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

مجله نیوزویک در گزارش خود آورده است: عربستان تلاش سازمان یافته و بزرگی برای پیگرد مخالفان سیاست های خود حتی در شبکه های اجتماعی دارد.
به گزارش نامه نیوز این مجله فاش کرد: این احتمال مطرح است که ریاض با برخی شبکه های اجتماعی برای پاک کردن هرگونه مطلبی علیه عربستان در این شبکه ها در تماس است.
عمر عبدالعزیز از دانشجویان مخالف عربستانی است که اخیرا پناهندگی کانادا را کسب کرده است و صفحه وی در شبکه اجتماعی توییتر را حدود 279 هزار دنبال می کنند.
نیوزویک به نقل از عبدالعزیز نوشت که وی مدتی پیش هشتگی را درخصوص ترکی آل الشیخ رئیس سازمان کل ورزش عربستان راه اندازی و در آن از ریخت و پاش های وی انتقاد کرد و این هشتگ به سرعت با استقبال گسترده کاربران مواجه شد اما ناگهان حذف شد؛ انگار اصلا وجود خارجی نداشته است.
به نوشته نیوزویک، عبدالعزیز یکی از مخالفان بیشماری عربستان است که تلاش می کند تا از شبکه های اجتماعی برای مخالفت با حکومت کشورش استفاده کند.
مجله نیوزویک نوشت: تا الان ماهیت نقشی که شرکت های فناوری در اینگونه موارد بازی می کنند، روشن نیست اما برخی کارشناسان می گویند که "ممکن است هکرهای سعودی توانسته باشند به این شرکت ها نفوذ کنند یا برخی شبکه های اجتماعی مجبور به تن دادن به قوانین داخلی (برخی کشورها) شوند و دیگر قادر نباشند تا از خود محافظت کنند؛ خصوصا در کشورهایی که آزادی بیان را محترم نمی شمارند".
به نوشته نیوزویک، حملات به برخی صفحه های مشخص در شبکه های اجتماعی با هدف ساکت کردن هرگونه صدایِ مخالف با سیاست ها و رویکرد عربستان سیاسی صورت می گیرد؛ به گونه ای که دولت سعودی تلاش می کند تا از شبکه های اجتماعی به عنوان یک "سلاح" بهره ببرد.
دیوید ویدلر از همکاران نیوزویک در زمینه امنیت رایانه می گوید: حکومت های استبدادی از این فناوریها و تاکتیک ها به طور راهبردی استفاده می کنند. آنها هرگونه مطلب مخالفی را در شبکه توییتر زیر نظر می گیرد تا سپس از شرکت (فناوری) برای حذف آن شکایت کنند.
وی افزود: "فیسبوک، یوتیوپ و توییتر تلاش می کند تا با دولت هایی که از این شرکت ها می خواهند که به قوانین محلی آنها به بهانه وجود نگرانی های امنیتی تن دهند، کار کنند". دولت سعودی "یکی از حکومت های استبدادی است که از فناوری علیه همه مخالفان خود بهره می گیرد".
غانم الدوسری از مخالفان عربستانی برنامه طنزی در شبکه یوتیوب دارد. او می گوید که قربانی حملات سایبری عربستان شده است.
وی می افزاید: از زمان آغاز این برنامه در سال 2015 میلادی، سایت شخصی و کانال او در یوتیوب و صفحه اش در شبکه های توییتر و اینستاگرام و فیسبوک هدف حمله سایبری قرار گرفته است.
در این میان، کارشناسان امنیت اینترنتی می گویند: این گفته شرکت های شبکه های اجتماعی که شفاف برخورد می کنند، درست نیست.
به گفته ویلدر، این درخواست ها "به طور مداوم از سوی دولت های خارجی می آید و این شرکت است که چطور به آن پاسخ دهد. شفافیتی درخصوص تصمیماتی که می گیرند، وجود ندارد. آنها می خواهند شرکت های جهانی باشند لذا باید تن به قوانین محلی (کشورها) بدهند و این امر - به طور مرموزی- صورت می گیرد".
منبع: تسنیم

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها