کد خبر: 456926
تاریخ انتشار :

کنایه علی مطهری به رفتارهای انتخاباتی قالیباف و رئیسی/سپاه وارد مباحث برجام نشود/نامه هاشمی در سال ۸۸ سند افتخار است /اینکه روحانیت را مسئول توزیع مرغ و تخم مرغ و گوشت کنیم کار درستی نیست /ولایت فقیه تعطیلی عقل نیست /روزی که شهید مطهری حاج احمدآقا را تهدی

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

علی مطهری در ابتدای سخنان خود در کنگره حزب همبستگی در مورد وجود احزاب اظهار کرد: احزاب هم مزایا و هم معایبی دارد و البته مزایای آنها به معایب می‌چربد و بستگی به این دارد که ما با معایب حزب مبارزه کرده و آنها را رفع کنیم. هر حزبی یک اتاق فکر برای کشور است. حزب می‌تواند کادر مورد نیاز حکومت را ایجاد کند و از ورود افراد فرصت طلب به صحنه قدرت جلوگیری کند و نقش آگاهی بخشی به مردم و تسهیل کار مردم در زمان انتخابات را داشته باشد.
به گزارش نامه نیوز اهم اظهارات مطهری به نقل از خبرگزاری ها به شرح زیر است:
* مرحوم هاشمی جایی که احساس می‌کرد جامعه راه انحرافی را می‌رود ایستاد و آگاهی بخشی کرد و اجازه نداد این اتفاق بیفتد و در نهایت پیروز شد. بالاخره صحنه جامعه را برگرداند و عوض کرد و کاری کرد که جریان حاکم در سال ۹۲ کنار رفت.
* باید برداشت درست از اصل ولایت فقیه داشته باشیم. ولایت فقیه تعطیلی عقل نیست که یک نفر فکر می کند و بقیه عمل می کنند بلکه همه باید فکر کنند و همه عمل کنند و در نهایت حکم ولایت فقیه ملاک باشد؛ لذا جایی که خطایی رخ می دهد باید حرفمان را بزنیم. این نیست که صرفا ساکت باشیم و تملق و چاپلوسی کنیم.
* در روز ورود امام (ره) به ایران اعلام شده بود که قرار است مادر رضایی‌ها از کشته شدگان گروهک تروریستی منافقین به عنوان نماینده‌های شهدای ایران پیامی را قرائت کند. این خبر به گوش شهید مطهری رسید و ایشان گفت صلاح نیست این اتفاق بیفتد. منافقین در اینجا می‌خواهند از نام امام (ره) استفاده کنند. در کمیته استقبال از امام (ره) هم آقایان عسگر اولادی، ناطق نوری و کروبی هر سه نفر این را تعریف کردند که ما با پاریس تماس گرفتیم با مرحوم حاج احمدآقا و گفتیم که به صلاح نیست و نباید انجام شود قبول نمی‌کرد تا اینکه خود شهید مطهری تماس گرفت و با عتاب به مرحوم حاج احمد آقا گفت احمد مراقب باش بیت امام مثل بیت آیت‌الله بروجردی نشود. اگر این کار را کردید من با شما کاری ندارم. بعد از ۱۰، ۱۵ دقیقه تماس گرفتند و اعلام کردند که امام (ره) گفته‌اند هرچه مطهری می‌گوید عمل کنید. البته معلوم نیست که خود امام (ره) قبول کردند یا نظرات اطرافیان ایشان هم در آنجا موثر بوده است. در نهایت تهدیدی که شهید مطهری کرد باعث شد تا برنامه تغییر کند و بر همین اساس است که می‌گویم باید نگاهمان را به اصل ولایت فقیه اصلاح کنیم.
* زمانی هم که امام (ره) حکم لاهوتی را نوشته بودند شهید مطهری با ایشان صحبت می‌کند و می گوید آقای لاهوتی انقلابی است اما در دو سالی که در زندان بوده گرایش به مجاهدین پیدا کرده است. بنابراین حکم را پس گرفته و گفتند چه کسی مناسب است و ایشان مهدوی کنی را انتخاب می‌کند و حتی خود آقای مهدوی کنی می گوید که بنده نامه خودم را با دست خط شهید مطهری و امضای امام دارم.
* نامه‌ای که هاشمی رفسنجانی در سال ۸۸ به رهبری نوشتند به نظرم سند افتخاری است که ایشان تاکید کردند اگر از اینجا جلویش را نگیریم نمی‌توانیم کاری کنیم.
*در شرایط امروز و بعد از حوادث اخیر مجلس و دولت نباید حالت انفعال پیدا کنند؛ اگر لازم است فعلا قیمت بنزین افزایش یابد و از این منبع اصلاحات اقتصادی انجام شود. این طور نباشد که بعد از چند تا شلوغی همه بگویند بنزین افزایش پیدا نمی‌کند و یارانه کسی قطع نمی‌شود.
*در حال حاضر در مجلس و دولت فضای خوبی حاکم نیست. انفعالی عمل می‌کنند در مجلس هم گفتم یکی از آفت‌های این مسئله این است که ممکن است عده‌ای تصور کنند با دو تظاهرات می‌توانند تصمیمات را تغییر دهند.
* اگر به تبلیغات زمان انتخابات برگردیم متوجه می‌شویم در آن زمان هم رفتاری که آقای قالیباف با آقای روحانی داشت و کمتر از آن رفتاری که آقای رئیسی داشت در روح و روان مردم تاثیر خود را برجای گذاشته است؛ اینکه بگوییم این ۳۰۰۰ میلیارد یا ۸۰۰۰ میلیارد را چه کسی برد یا چه کسی خورد شاید درست نباشد و ممکن است خیلی از این موارد و اختلاس‌هایی که نام برده می‌شود، معوقات بانکی باشد؛ در واقع دزدی نشده اختلاسی نشده باید بروند پول را برگردانند.
* امروز یک گام پا را فراتر گذاشته‌ایم. سال ۸۸ کسی جرات نمی‌کرد، اما امروز می بینیم هم اصولگریان و اهم اصلاح‌طلبان حق اعتراض را قبول دارند اما اصلاح‌طلبان همان موقع هم می‌گفتند.
*باید اعتراض را در جمهوری اسلامی به رسمیت بشناسیم و این به معنی براندازی و مخالفت با ولایت فقیه نیست. ما هم مانند بقیه کشورها باید اجازه دهیم مردم در یک فضا و مکان مناسب کار خود را انجام دهند. نباید از شعار دادن مردم و توهین مردم به مقامات بترسیم.
* امام جوانان مشروب خور را به تظاهرات شاه کشاند و کم کم اینها متحول شدند؛ تحولات روحی پیدا کردند و حتی به جبهه‌ها رفتند. آن قدر مردم را دسته بندی و خط کشی نکنیم.
*در این اعتراضات شاهد عدم حضور معترضان ۸۸ بودیم، شعارهایی از صنف شعار ۸۸ نداشتیم و به این دلیل است که اتهاماتی که می زنند که برانداز و غیرانقلاب هستند غلط است. باید نگاهشان را به معرتضان ۸۸ تغییر دهند.
*شهید مطهری یک اصل کلی را مطرح کرده‌اند که روحانیون نباید پست اجرایی دولتی بگیرند مگر در شرایط اضطرار. اینکه روحانیت را مسئول توزیع مرغ و تخم مرغ و گوشت کنیم کار درستی نیست روحانیت باید به کار خودش بپردازد. یادم است که مرحوم هاشمی رفسنجانی مخالفت می کرد که اگر ما نپذیریم به جای ما داریوش فروهر برود؟ البته مرحوم هاشمی فرد استثنایی بود که مغز اقتصادی و قدرت مدیریت اقتصادی داشت اما به طور کلی نظر شهید مطهری بر این بود که روحانیت شیعه نباید دولتی شود آنها باید در کنار مردم باشند.
* امام به شدت هشدار می داد که نظامیان باید از سیاست خارج شوند. یکبار یکی از فرماندهان سپاه درباره اتفاقی در مجلس اظهار نظر کرده بود. امام با تندی گفت به سپاه چه مربوط که در مجلس چه می‌گذرد؟ لذا مصلحت کشور، سپاه و سایر نظامیان اقتضا می کند که وارد سیاست نشوند. معنی ندارد که سپاه در مورد انتخابات، سیاست خارجی، برجام یا اینکه مذاکره کنیم یا نه وارد شود. مصلحت نظامی‌ها چنین اقتضایی را ندارد. اما متاسفانه امروز نظامی‌ها وارد سیاست شده و عملکرد حزبی دارند.
مطهری در ادامه اظهار کرد: مسئله دیگر تعیین تکلیف نهادهای زیر مجموعه رهبری از قبیل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و بنیاد مستضعفان است که اینها بعد از سرنگونی حکومت شاه و تعیین تکلیف اموال به طور موقت ایجاد شدند، اما امروز به شکل کارتل و تراست‌های اقتصادی در آمدند و بخشی از اقتصاد کشورند و باید اصلاح شوند؛ جز این راه، راه دیگری نداریم، هر کسی یا هر نهادی که درآمدی دارد باید مالیات بدهد معنی ندارد که بگوییم آستان قدس معاف از مالیات است.
اعتراض‌های اخیر ریشه در تخریب دولت در بعضی تریبون‌های رسمی داشت
همچنین ایلنا نوشت:
محمد سالاری صبح امروز در پنجمین کنگره حزب همبستگی ایران اسلامی به روند تاسیس این حزب اصلاح طلب اشاره کرد و گفت: حزب همبستگی از نخستین احزاب اصلاح‌طلبی بود که پس از پیروزی گفتمان اصلاحات در سال ۷۷ از کمیسیون ماده ۱۰ احزاب مجوز گرفت و پا به عرصه فعالیت سیاسی و حزبی گذاشت و در فرایند سیاسی اصلاح‌طلبان و بحث توسعه سیاسی کشور از جمله رعایت و حفظ حریم خصوصی و گسترش آزادی خواهی و نهادینه کردن فرهنگ تحزب تلاش کرد.
قائم مقام دبیرکل حزب همبستگی به فعالیت‌های این مجموعه سیاسی در چند سال گذشته اشاره کرد و گفت: حزب همبستگی در کنار سایر احزاب اصلاح‌طلب که به مشی اصلاح طلبی باور دارد در انتخابات‌های گذشته به ویژه سال ۹۲ و ۹۶ تلاش بسیاری برای عدم تسلط پوپولیسم بر امور کشور انجام داد و ضمن حمایت از دولت روحانی و پیگیری وعده‌های رییس جمهور، بر تحقق مطالبات مردم تاکید دارد و حمایت مطالبه محور را سر لوحه قرار می‌دهد.
عضو شورای شهر تهران افزود: پنجمین کنگره حزب همبستگی را در شرایطی برگزار می‌کنیم که شرایط متفاوتی در داخل و صحنه بین الملل شاهد هستیم. در صحنه داخلی در اولین سالگرد درگذشت آیت الله هاشمی به عنوان یکی ارکان نظام و مرد صبور انقلاب قرار داریم. بزرگ مردی که در سالهای قبل و پس از پیروزی انقلاب مورد هجمه‌های دشمنان انقلاب و افراطیون و متحجرین قرار گرفت و سیر تهمت و تخریب را برای انقلاب و توسعه کشور را به جان خرید و مدبرانه در برابر تندروی‌ها ایستاد.
وی به مراسم تشییع با شکوه آیت الله هاشمی رفسنجانی اشاره کرد و گفت تبلور خواسته ایشان در انتخابات ۹۶ و ادامه دولت تدبیر امید، قدر‌شناسی مردم کشور در برابر یکی از تاثیر گذار‌ترین شخصیت‌های معاصر بود. هرچند که این پیروزی بیشتر با تدبیر و جریان اصلاحات و نقش بی‌بدلیل سید محمد خاتمی حادث شد و جایگاه گفتمان اصلاح طلبی در میان مردم را به نمایش گذاشت.
سالاری افزود: نتایج انتخابات سال ۹۶ خیلی زود با واکنش شکست خوردگان از مردم مواجه شد و موج تخریب از سیاه نمایی‌ها و القای نا‌کارآمدی دولت در حل مشکلات کشور با حمایت بی‌چون و چرا در برخی از تریبون‌های رسمی صورت گرفت و بخش عمده‌ای از اعتراض‌های چند روز اخیر ریشه در چنین طرح‌هایی داشته است.
وی افزود در حوادث اخیرآنچه مورد اهمیت است باور مطالبات به حق مردم به ویژه در زمینه معیشت است. مشکلاتی که البته محدود کردن آن صرفا به دولت روحانی، انتقام گیری فرصت طلبانه است اما این مشکلات نافی مسئولیت دولت و کابینه برای تحقق شعارهایی انتخاباتی نیست.
منبع: خبرآنلاین

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها