کد خبر: 469678
تاریخ انتشار :

نشانه‌ها می‌گوید ایران و عربستان آماده‌ یک جنگ می‌شوند

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

تورنتو استار در گزارشی تحت عنوان «نشانه هایی که می گوید ایران و عربستان آماده ی جنگ می شوند» نوشت: هم اکنون ، ایران و سعودی به طور غیرمستقیم در چندین کشور با یکدیگر مبارزه می کنند. مبازره و ستیزی که شاید مخاطراتی بین المللی و حتی گسترده تر از خطرات کره شمالی برای جهان داشته باشد .
به گزارش نامه نیوز ؛ این رسانه کانادایی در ادامه آورده است: پرسش این روزها اغلب این است که ؛ جنگ فاجعه بار بعدی در کدام بخش و کجا رخ خواهد داد و البته چه چیزی باعث آن خواهد شد؟
اگرچه خطر کره شمالی به طور بالقوه و استراتژیک همواره جهان را تهدید می کند ، اما احتمالا میدان جنگ یک بار دیگر به خاورمیانه تعلق خواهد داشت .
رقابت رو به رشد میان قدرتمندترین کشورهای منطقه یعنی ایران و عربستان سعودی موضوعی است که احتمالا زمینه ساز این درگیری خواهد شد . طی هفته های اخیر، اتفاقاتی چشمگیر با خطرات آشکار سرتاسر خاورمیانه را تحت تاثیر خود قرار داد.
این اتفاقات شامل تشدید جنگ در سوریه، خطر اسرائیل، فاجعه انسانی در یمن، نزاع در لبنان، درگیری های فرقه ای در عراق و ترس از امکان ورود سلاح های هسته ای جدید در منطقه می شد .
اما بالاترین ریسک بین تمامی این ماجراها، بروز اختلاف و درگیری بین کشورهای منطقه است .موضوعی که می تواند تمامی اعضای خاورمیانه را به طور مستقیم و غیر مستقیم بسوزاند و تحت تاثیر قرار دهد.
به عبارت دقیق تر بسیاری از متخصصان امور خاورمیانه نگرانند که جنگ بعدی منطقه بین ایران و عربستان سعودی رخ دهد. درواقع بزرگ ترین خسارت این درگیری ایجاد یک شکاف و فاصله بزرگ بین اعتقادات مسلمانان است .
اما شاید درگیری اصلی را بتوان درگیری بر سر تصاحب قدرت و تاریخ در خاورمیانه دانست . سوال اینجاست که چه کسی در منطقه غلبه گر خواهد شد؟ چه کسی آینده را شکل خواهد داد؟ و چه کسی آینده ای تباه و از دست رفته خواهد داشت؟
بر همین اساس بحران های متعددی در منطقه اتفاق افتاده، بدون آن که هیچ ادراکی از اهمیت روابط بین کشورهای منطقه و اهمیت این موضوع به خصوص در شرایط حساس فعلی وجود داشته باشد .
در روزهای اخیر، یک مستند عالی دوبعدی 3 ساعته ازز شبکه پی بی اس پخش شد . اسم این مستند "رقبای تلخ: ایران و عربستان سعودی" بود . برای ساخت این مستند ، مارتین اسمیت و تیم شبکه ، طی 2 سال به 7 کشور منطقه سفر کردند و تصویری از آنچه که ایران و عربستان سعودی در اختیار دارند، گرد هم آوردند. در طی جمع آوری این اطلاعات آنها توضیح می دهند که چگونه نیروهایی پیچیده بحران های امروز خاورمیانه را شکل می دهند.
گرچه منازعه بین ایران و عربستان سعودی ریشه در تاریخ دارد، اما اتفاقات و بحران های سال 2011 که به اصطلاح به بهار عربی مشهور شده نیز در این درگیری ها بی تاثیر نیست.
درواقع پادشاهی عربستان سعودی تحت تأثیر شورش های مردمی در سراسر جهان عرب قرار گرفت . بنابراین عربستان به سرعت ایران را متهم به شعله ور ساختن آتش کرد.
زمانی که اوباما رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا بود، تکنیکی به کار بست تا بدون خلق یک برنده یا موفق در اختلافات منطقه ، برای کاهش تنش بین دو قدرت خاورمیانه تلاش کند . استدلال اوباما این بود که 2 کشور باید یاد بگیرند "به اشتراکات یکدیگر احترام بگذارند ". هرچند که عربستان از این رفتار خشمگین بود، اما سخت است به این نتیجه نرسیم که در این مورد حداقل حق با اوباما بود و او در سمت درست تاریخ سازی ایستاده بود.
با این حال، رئیس جمهور فعلی ایالات متحده دونالد ترامپ در مسیری کاملا متفاوت قرار گرفته است. او می خواهد معامله هسته ای تاریخی ایران را که قدرت های بزرگ جهانی برای آن تلاش کرده اند لغو کند .
بر خلاف اوباما، او هیچ محدودیتی برای عربستان سعودی نگذاشته است، این در حالی است که عربستان سعودی به جنایات جنگی در یمن متهم شده است.
در بخشی از مستند پی بی اس ، اشاره شد که اگرچه بیش از یک میلیون نفر در دهه گذشته در جریان درگیری های منطقه جان باختند، اما تعداد اندکی از این افراد شهروندان ایران یا عربستان سعودی بوده اند.
در این برنامه بیش از هر چیز بر داستانهای ایران و عربستان در زمینه تاریخی آنها تاکید شده است .در این میان به طور خاص، نقش عظیم آمریکایی ها در منطقه فراموش می شود. نقشی که اغلب مخرب است . درواقع مردم خاورمیانه در شرایطی نقش ایالات متحده را فراموش کرده اند که این کشور دولت و ارتش خود را به طور مکرر در خاورمیانه دخالت داده است .
منبع: انتخاب

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها