کد خبر: 475511
تاریخ انتشار :

بزرگ‌ترین عملیات هوایی جهان پس از جنگ جهانی دوم که در تاریخ دنیا ماندگار شد

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

فروردین 1360 برابر با 4 آوریل 1981، روزی است که در آن بزرگ‌ترین عملیات هوایی جهان پس از پایان جنگ جهانی دوم توسط خلبانان نیروی هوایی ایران به انجام رسید و در این عملیات نزدیک به 50 هواپیمای عراقی در پایگاه الولید، معروف به اچ-3 ، از بین رفتند.
به گزارش نامه نیوز سرتیپ دوم خلبان احمد مهرنیا در کتاب «حمله هوایی به الولید» تلاش کرده تا لحظه به لحظه این عملیات را بر اساس اسناد و یا نقل و قول‌هایی از طراحان و خلبانان بازمانده از این عملیات روایت کند. او در این کتاب علاوه بر شرح این عملیات 5 ساعته تلاش کرده تا تمامی مراحل پیش و پس از انجام این عملیات هوایی را به تصویر بکشد و عظمت و بزرگی آن را بار دیگر زنده کند.
مهرنیا درباره چرایی نگارش این اثر می‌گوید: درباره عملیات اچ-3 کتابی را مطالعه می‌کردم که دیدم تحریفاتی درباره این عملیات در این کتاب به چشم می‌خورد، این قضیه مرا واداشت تا سرانجام کتاب حمله هوایی به الولید را بنویسم. برای این کار تا جای که در توان داشتم، مدارک و اسناد را گردآوری کردم و بسیاری از خلبانان حاضر در این عملیات را نیز که در قید حیات بودند، وادار به صحبت کردم.
یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این کتاب حس تعلیقی است که در سراسر این کتاب ریشه دوانده و اگر چه در سال 1373 فیلم «حمله به اچ سه» توسط شهریار بحرانی ساخته شد اما هیجان و حس تعلیقی در سطور این کتاب وجود دارد که خواننده ناگریز از خواندن آن می‌کند.
فیلم ساخته شده از این رویداد تاریخی با توجه به ضروریات فیلم تنها به حمله هشت فروند هواپیمای ایرانی به غربی‌ترین نقطه خاک عراق می‌پردازد، در حالی که از ابتدا تا انتهای این عملیات نزدیک به 50 هواپیما شرکت داشتند و یکی از مهم‌ترین بخش‌های این عملیات سوخت‌گیری جنگنده‌های اف-4 در ارتفاع کمتر از 1000 پایی برای دور ماندن از رادارهای دشمن بوده است.
همچنین ذکر ادوات و مهمات نظامی به کار رفته در این جنگ، ذکر نام خلبان‌ها و کمک خلبان‌ها به همراه تصاویری از آنها، فهرستی از میزان خسارات وارد آمده به هواپیماهای عراقی و بازتاب این عملیات در خارج از کشور از دیگر ویژگی‌های این کتاب است. تمامی این جزییات موجب شده تا این تصویر دقیقی از این عملیات در ذهن خوانندگان ایجاد شود.
قسمتی از متن کتاب:
«نیروی هوایی عراق برای این‌که از آسیب‌های ناشی از عملیات‌های نیروی هوایی کشورمان در امان باشد، بخش بزرگی از ادوات جنگی و از جمله هواپیما‌های توپولف ۲۲ و میگ‌های ۲۵ خود را به دورترین نقطه در ۳ پایگاه به نام الولید در منطقه اچ ۳ در ۵۰ کیلومتری مرز اردن مستقر کرد. این مسئله البته به دلیل آشنایی ارتش عراق از توانایی هواپیما‌هایی بود که در اختیار نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران قرار داشت.
عراقی‌ها به خوبی می‌دانستند این هواپیما‌ها تنها می‌توانند یک سوم این مسیر را طی کنند و با این ابتکار راه را برای هرگونه حمله از سوی ایران بسته بودند. اما در این علملیات خلبانان ما طی چهار بار سوخت‌گیری در ارتفاع بسیار پایین، توانستند این پایگاه‌ها را بمباران کنند و هشتاد فروند از هواپیما‌های دشمن را در زمین نابود سازند.»
زبان از توصیف فداکاری‌های خلبانان شکاری نیروی هوایی عاجز است
رهبر انقلاب:نیروی هوایی ما، چه قبل از شروع ظاهری و رسمی جنگ تحمیلی، و چه بخصوص از هنگام شروع این جنگ تحمیلىِ طولانی و پُرخسارت، در میدانها فداکارانه جنگید. همه‌ی عناصر این نیرو تلاش کردند - و حقیقتاً تا همه‌ی عناصر تلاش نکنند و قشرهای مختلف زحمت نکشند، نتیجه‌ی کار به آن خوبی ظاهر نخواهد شد - اما بخصوص خلبانهای شکاری ما برجستگیهایی نشان دادند و فداکاریهایی کردند که زبان عاجز است از این‌که بتواند در کلمات کوتاهی، حقایقی را که در میدان جنگ از این عزیزان و از بقیه‌ی عناصر نیرو سر زد و بُروز کرد، توصیف کند.
من فراموش نمیکنم آن روزهایی را که در شدت جنگ و در بحبوحه‌ی حوادث تلخ، جوانان و خلبانان ما در آسمان چه فداکاریهایی میکردند؛ و افراد فداکار مؤمن این نیرو در زمین، در مقابله‌ی با تهاجم دشمن، چه مرارتهایی میکشیدند؛ همه‌ی اینها جزو پرونده‌ی معنوی و ذخیره‌ی الهی و آسمانی نیروی هوایی در دوران سخت‌ترین آزمایشهای این ملت است.
گفتنی است کتاب «حمله هوایی به الولید» در ۲۶۰ صفحه مصور به قلم «احمد مهرنیا» تدوین و توسط نشر «سوره مهر» در ۲۵۰۰ نسخه منتشر شده است.
منبع: جهان نیوز

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها