کد خبر: 477220
تاریخ انتشار :

سیف: هیچ ارزی برای خروج سرمایه و قاچاق نمی‌دهیم/ با ایجاد بازار سیاه مقابله می شود

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، ولی اله سیف در جلسه با مدیران عامل بانک ها ضمن اشاره به اینکه تمام تلاش دشمنان ما برای ایجاد عدم اطمینان نسبت به آینده است، اظهار داشت: عدم اطمینان به نوبه خود منجر به افزایش تقاضای خرید ارز می شود و خود را در قیمت ارز نشان می دهد؛ بنابراین تصمیم اتخاذ شده در حال حاضر منجر به این شد که اقتصاد کشور بتواند مقاومت پذیری بیشتری داشته باشد و از نوسانات جلوگیری شود.
رییس کل بانک مرکزی افزود: این تصمیم، همچنین منجر به ایجاد شفافیت در تجارت خارجی می شود چرا که حضور پررنگ صرافی ها در تسویه حساب های بین المللی، ابهاماتی را با خود به همراه دارد.
رییس شورای پول و اعتبار با بیان اینکه انتقال بخشی از عملیات ارزی از صرافی ها به بانکها، مقاومت هایی را با خود همراه دارد، خاطرنشان کرد: علی رغم این مقاومت ها، شفافیتی که این تصمیم در تجارت خارجی ما ایجاد می کند مثبت و مفید است. علاوه بر این، تصمیم اتخاذ شده منجر به تسهیل و تقویت اجرای مقررات مبارزه با پولشویی می شود.
سیف خاطرنشان کرد: با تصمیم اتخاذشده، فرصت مناسبی برای انتقال فعالیت های ارزی از صرافی ها به بانک ها ایجاد شده است.
به گفته رییس کل بانک مرکزی، تصمیم اخیر ستاد اقتصادی دولت منجر به یکسان سازی نرخ ارز شد و نرخ 42000 ریال برای همه اقلام استفاده خواهد شد. این نرخ با توجه به واقعیت های اقتصاد تغییر می کند و ثابت نخواهد ماند.
سیف ضمن تاکید بر اینکه هیچ ارزی برای خروج سرمایه و قاچاق تخصیص داده نخواهد شد، افزود: با تأمین تمام نیازهای واقعی و‌ منطقی، با ایجاد بازار سیاه هم مقابله می شود.
رییس شورای پول و اعتبار افزود: سامانه «نیما»-نظام یکپارچه مدیریت ارزی-ظرف هفته آینده تکمیل می شود و این سامانه، با انعطاف پذیری بالایی که دارد، منجر به افزایش کارایی در پاسخگویی به نیازهای ارزی خواهد شد. از بانکها نیز انتظار داریم که حداکثر همکاری و مساعدت را در اجرای ضوابط جدید داشته باشند.
رییس کل بانک مرکزی، تصمیم اتخاذشده توسط ستاد اقتصادی دولت و بانک مرکزی را بهترین تصمیم در شرایط کنونی خواند و گفت: بانک مرکزی ماه هاست به دنبال راهکارهایی برای جلوگیری از خروج سرمایه از کشور است که خوشبختانه با تصمیم اخیر ستاد اقتصادی دولت برای یکسان سازی نرخ ارز، این مهم عملیاتی شد.
سیف در این جلسه از بانک های عامل خواست نگاه ویژه ای به موضوع تامین ارز مسافری داشته باشند تا هموطنان عزیزی که قصد مسافرت به خارج از کشور دارند با مشکل مواجه نشوند. در این زمینه بانک ملی و بانک سامان در حال حاضر عاملیت موضوع را برعهده دارد و بانک ملت نیز اضافه خواهد شد.
عالی ترین مقام بانک مرکزی، یکی از اقدامات بانک مرکزی برای رفاه حال مسافرانی که به کشورهای همسایه سفر می کنند را اتصال سوییچ کارت های بانکی خواند و گفت: مذاکرات متعددی در این زمینه داشته ایم و اتصال سوییچ کارت ها در برخی کشورهای همسایه به زودی عملیاتی می شود.
سیف درخصوص تغییر ارز گزارشگری نیز گفت: در حال حاضر دلار در اقتصاد ما جایگاهی ندارد و یورو، ارز غالب است اما گزارش های مختلف براساس ارز دلار استخراج و منتشر می شود. بر همین اساس تصمیم بر این است که ارز گزارشگری به یورو تغییر کند.
در این جلسه، ولی اله سیف با اشاره به واکنش مدیران عامل بانک ها درخصوص اقدام غیرعرف تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی همزمان با سخنرانی وی در روز سه شنبه، تأکید کرد: به لحاظ شخصی گلایه ای از این موضوع ندارم. برای ساحت مجلس احترام قائلم چراکه اکثریت نمایندگان مجلس با دغدغه و درک مسائل کلان کشور همراهی لازم را با دولت و بانک مرکزی دارند و همواره با انتقادها و حمایت های خویش ما را یاری کرده اند.
سیف همچنین از مدیریت مناسب جلسه توسط دکتر لاریجانی و اعضای هیات رییسه مجلس شورای اسلامی تشکر کرد.
در این جلسه، مدیران عامل بانک ها ضمن تقدیر از تلاش ها و زحمات رییس کل بانک مرکزی و با احترام به ساحت مجلس شورای اسلامی به عنوان عصاره فضائل ملت، حادثه پیش آمده در روز سه شنبه هنگام سخنرانی رییس کل بانک مرکزی و هجمه و شعار تعدادی از نمایندگان مجلس را نکوهش کرده و تأسف خود را از این تنش پیش آمده، ابراز کردند.
مدیران عامل همچنین ابراز امیدواری کردند با توجه به شرایط کنونی کشور و فشارهای خارجی دشمنان ایران، در سایه همدلی و آرامش میان همه سیاستگذاران و دولت و مجلس، التهابات اخیر بازار ارز، با عقلانیت و تدبیر، مدیریت شود.
منبع: تسنیم

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها