کد خبر: 477992
تاریخ انتشار :

اردوغان در اجلاس اقلیت‌های مسلمان جهان خواستار اتحاد و برادری شد

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، به نقل از خبرگزاری آنادولو، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در جریان سخنرانی در نخستین اجلاس اقلیت‌های مسلمان در ترکیه گفت: اختلافات نباید مانعی برای محبت، دوستی و برادری شود.
وی افزود: همانطور که قبله همه مسلمانان یکی است قلب مسلمانان نیز علی‌رغم اینکه در نقاط مختلف جهان زندگی می‌کنند باید با یکدیگر همسو و یکی باشد.
اردوغان در ادامه گفت: حمله به اقلیت‌های مسلمانان در بسیاری از کشورهای جهان به امری عادی تبدیل شده است. امروزه حملات به مسلمانان و پناهجویان در بسیاری از کشورهایی که دموکراسی و قوانین را اعمال می‌کنند به امری عادی بدل شده است. تقریبا روزانه خانه، محل کار و همچنین محل عبادت مسلمانان توسط گروه‌های نژادپرست و فاشیست مورد حمله قرار می‌گیرد.
اردوغان ضمن اشاره به این حقیقت که چندین حمله ضد مسلمانان در آلمان، هلند، بلژیک و فرانسه گزارش شده گفت: زنان مسلمان تنها به خاطر داشتن حجاب در خیابان‌ها و محل کارشان مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. جهان غرب می‌خواهد از طریق اقدامات ضد اسلامی از ایدئولوژی و شیوه زندگی خود دفاع کنند. متاسفانه اقدامات برنامه ریزی شده تروریست‌ها باعث شده تا برچسب‌های نامطلوبی بر اسلام زده شود؛ اسلام که تنها دینی است که می‌تواند به افسردگی افراد مدرن پاسخ دهد.
وی افزود: گروه‌های تروریستی همچون داعش، بوکوحرام، ‌الشباب و سازمان تروریستی فتح‌الله (گولن) ضمن لطمه زدن به مسلمانان فرصت‌هایی را برای گروه‌های ضد مسلمانان فراهم می‌کنند.
به گفته اردوغان کشورهایی که کشورهای مسلمان را به خاطر حقوق اقلیت‌ها تحت فشار می‌گذارند بر پاکسازی قومی اقلیت‌های مسلمانان در بسیاری از کشورهای آفریقایی و آسیایی چشم پوشی کرده‌اند.
وی افزود: ما نباید اجازه دهیم که این دورویی‌ها ما را از مسیرمان و تلاش‌های درستمان منحرف سازند. مسلمانان هیچ مشکلی با زندگی کردن در صلح و آرامش در کنار دیگر اقلیت‌ها ندارند و در طول تاریخ نیز هرگز چنین مشکلاتی نداشته‌اند. من از تمامی مسلمانان می‌خواهم تا به تلاش‌های خود علیه معیارهای دوگانه ادامه دهند.
بنعالی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه نیز در جریان سخنرانی در این اجلاس گفت: بخش کوچکی از جمعیت جهان به تمامی امکانات و فرصت‌ها دسترسی دارند در حالی که اکثر مردم از کمبود شدید نیازهای اساسی از جمله غذا و سرپناه رنج می‌برند.
وی افزود: افرادی که در این گروه کوچک قرار دارند مسئول هستند تا جهان را به مکانی بهتر برای افرادی که به خاطر نژاد، ‌اعتقاد و ارزش‌های فرهنگی‌شان با تبعیض مواجه هستند، تبدیل کند.
ییلدیریم در رابطه با بیگانه هراسی در اروپا گفت: 128 حمله بر مبنای بیگانه هراسی در سال 2016 میلادی رخ داده در حالی که 33 حمله تنها در سه ماه نخست سال جاری میلادی صورت گرفته است.
وی افزود: ترکیه در مبارزه با نژادپرستی، تبعیض و تعصب هم به صورت منطقه‌ای و هم به صورت جهانی همکاری و مشارکت می‌کند. ترکیه از پیش‌نویس قطعنامه‌هایی که هر ساله درخصوص آزادی عقیدتی و مذهبی و مبارزه با تعصب از سوی اتحادیه اروپا و سازمان همکاری اسلامی به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه می‌شود، حمایت می‌کند.
منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها