کد خبر: 483584
تاریخ انتشار :

جولان پزشکان و داروهای قلابی در ایران

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز قاچاق دارو یکی از پرسود ترین تجارت های کثیف و سیاه در جهان است. بر اساس آمارهای بین المللی سود قاچاق دارو در کشورهای مختلف بیش از ۸۰ میلیارد یورو برآورد می‌شود که این رقم با سود حاصل از قاچاق کوکائین در سراسر دنیا برابری می‌کند.
همچنین براساس آمار سازمان بهداشت جهانی، یک درصد از داروها در کشورهای توسعه‌یافته و همچنین ۲۰ تا ۲۵ درصد از داروها در کشورهای جهان سوم به صورت قاچاق به دست بیماران می‌رسد اما طبق گفته‌های مسئولان، آمار داروهای قاچاق در کشور ما به حدود ۵ تا ۱۰ درصد می‌رسد؛ داروهای قاچاقی که اغلب در سطح داروخانه‌ها عرضه نمی‌شود اما برخی پزشکان در مطب یا برخی از افراد در سالن‌های آرایشی اقدام به فروش غیرقانونی آن می‌کنند؛ داروهایی که همواره سلامت مردم جامعه و به خصوص بیماران را تهدید می‌کنند و امروزه با افزایش استفاده از شبکه‌های اجتماعی و عدم کنترل فضای مجازی، مهم‌ترین محصولات بازارهای غیرقانونی دارو را تشکیل داده‌اند و تبلیغات شبکه‌های ماهواره‌ای نیز بازاریابی و فروش این داروهای مرگ‌آور را رونق بخشیده است؛ داروهایی که بیشتر خانواده‌های بیماران خاص به دلیل کمبود یا حتی نایاب بودن یک دارو، از سر ناچاری و نا امیدی با پرداخت پول‌های هنگفت اقدام به خرید آن می‌کنند و در نهایت چیزی جز داروهای تقلبی و تاریخ مصرف گذشته عایدشان نمی‌شود؛ داروهایی که اغلب با روش‌های غیر مجاز از طریق دریا یا خشکی و بیشتر از کشورهای افغانستان و پاکستان وارد می‌شوند و از شرایط نگهداری خوبی برخوردار نیستند و پس از کشف باید معدوم شوند.‌
بازار داغ داروهای تقلبی و جولان پزشکان قلابی
سال‌هاست که سیستان و بلوچستان به علت هم‌مرزی با افغانستان و پاکستان شاهد ورود کالاهای قاچاق است که در این بین بازار داغ داروهای قاچاق و تقلبی داغ‌تر است. در حالی بازار داروهای قاچاق پاکستانی در شهرستان سرباز داغ است که جولان پزشکان قلابی در این منطقه هم از شلیک تیر خلاص بر سلامت شهروندان حکایت دارد.
همچنین قاچاقچیان با سوءاستفاده از بی‌سوادی برخی از مردم منطقه و کمبود مراکز درمانی در جنوب شرق کشور و وجود تعداد بی‌شماری روستا در این نقطه، از کشورهای پاکستان و افغانستان وارد این شهرستان می‌شوند و بدون داشتن مجوز قانونی اقدام به طبابت و نسخه پیچیدن می‌کنند؛ پزشکان قلابی که در شهرستان‌ها و روستاهای دورافتاده کشور به طور کاملا آزاد و مستقل اقدام به مداخله در امر درمان می‌کنند و با راه‌اندازی مطب و داروخانه در منازل شخصی‌شان با درمان نادرست و تجویز داروهای قاچاق‌شده، بیماران زیادی را قربانی منافع مالی خودشان می‌کنند؛ پزشکان قلابی که با جان مردم بازی می‌کنند اما دیر یا زود نسخه خودشان نیز به دست قانون پیچیده می‌شود.
دستگیری ۶ پزشک قلابی
در همین رابطه کامران کردی معاون درمان دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایرانشهر با اعلام این خبر که تنها در سال گذشته ۶ پزشک قلابی در شهرستان سرباز دستگیر شدند، اظهار کرد: سال ۹۶ با توجه به همکاری شهروندان و اجرای طرح بازرسی از واحد‌های درمانی شهرستان سرباز ۶ پزشک قلابی که به طور کاملاً آزاد و مستقل اقدام به مداخله در امر درمان می‌کردند و با راه‌اندازی مطب و داروخانه در منازل شخصی در مسیر منفعت‌طلبی خود درمان نادرست انجام می‌دادند، دستگیر شدند.
وی افزود: این افراد در روستا‌های مرزی خود را به عنوان پزشک متخصص، معرفی و اقدام به درمان مراجعان می‌کردند که متاسفانه بیماران زیادی قربانی منافع مالی این افراد شدند. اداره نظارت بر درمان دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر بر اساس وظیفه خود با هماهنگی ماموران انتظامی موفق به شناسایی و دستگیری این افراد و تحویل آنان به مراجع قضایی شد.
وی ادامه داد: چنانچه شهروندان با چنین افرادی مواجه شدند باید در کمترین زمان با اداره نظارت بر درمان تماس بگیرند تا از فعالیت این افراد جلوگیری شود.
معاون درمان دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایرانشهر گفت: ۶۰۰ میلیون ریال دارو از این پزشکان قلابی کشف و محل طبابت آنان پلمب شده است. از این پزشکان قلابی ۲ نفر بعد از مدتی با قید وثیقه آزاد شدند و در روستای دیگری اقدام به طبابت کردند. این افراد مجددا توسط تیم نظارت بر درمان شناسایی و برای دومین بار دستگیر و تحویل مقامات قضایی شدند.
مردم چگونه از اصلی بودن دارویی اطمینان حاصل کنند؟
برای رهگیری و ردیابی محصولات سلامت‌محور اعم از تمام داروها، مکمل‌ها و فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی و تجهیزات پزشکی، فرآورده‌های غذایی و دارویی و کنترل اصالت آنها سامانه کدینگی وجود دارد که اکنون برای فرآورده‌های وارداتی در حوزه سلامت به صورت ۱۰۰ درصد در حال اجراست و به تدریج برای کل فرآورده‌های سلامت‌محور اجرا می‌شود.
هم‌اکنون این سامانه در حال اجراست و نحوه کار با آن به این صورت است که کد رهگیری روی جعبه داروها، مکمل‌ها و فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی، نصب می‌شود و مصرف‌کننده می‌تواند با برداشتن برچسب روی کد، آن را به سامانه پیامکی که روی جعبه درج شده ارسال کند. بعد از چند ثانیه مشخص می‌شود که کالای خریداری شده اصیل است یا خیر.
منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها