کد خبر: 484430
تاریخ انتشار :

اختلاف بین جمهوری خواهان بر سر برجام بالا گرفت /از صدور مجوز حمله نظامی تا ماندن در توافق‌ هسته‌ای

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر خروج از توافق هسته ای ایران که کمترین مشورت را در این رابطه با هم حزبی هایش در کنگره داشت، موجب شده است تا آنها از استراتژی واحدی در مواجهه با این قضیه برخوردار نباشند.
به گزارش نامه نیوز به نقل از المانیتور، برخی از نمایندگان بلندپایه جمهوری خواه معتقدند که خروج یک جانبه ایالات متحده از توافق موجب انزوای این کشور می شود. اما نمایندگان تندرو، موافق اعمال تحریم های جدید و حتی صدور مجوز استفاده از نیروی نظامی برای مقابله با ایران و گروه های تحت حمایتش در خاورمیانه هستند.
نماینده مایکل مک کال (جمهوری خواه از تگزاس) رئیس کمیته امنیت داخلی مجلس نمایندگان که خواستار تصویب لایحه ای مبنی بر صدور مجوز استفاده از نیروی نظامی علیه ایران و گروه های شیعه تحت حمایتش در منطقه شده است، می گوید: «ما شاهد دشمن جدیدی هستیم که پایگاهش بیشتر شیعیان هستند تا سنی ها. در حال حاضر این دشمن القاعده یا داعش نیست، این تهدیدی از جانب ایران است که نفوذش را به عراق، سوریه، لبنان، غزه و یمن گسترش داده است. بنابراین صدور مجوز استفاده از نیروی نظامی یکی از گزینه ها یا ابزاری است که کنگره در اختیار دارد.»
اختلاف نظر جمهوری خواهان بر سر برجام/از صدور مجوز حمله نظامی تا ماندن در توافق‌ هسته‌ای
نمایندگانی که دیدگاه های ملایم تری دارند معتقدند که اقدام ترامپ موجب کمتر شدن گزینه های ایالات متحده شد. البته آنها آماده تقابل احتمالی هستند.
نماینده مک تورنبری (جمهوری خواه از تگزاس) رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان در بیانیه ای اعلام کرد: «ترجیح من این بود که ما به متحدین اروپایی مان برای تقویت توافق، چند ماه فرصت می دادیم. اما حالا که رئیس جمهور تصمیم گرفته از توافق خارج شویم، ما باید دو اولویت مهم داشته باشیم. اول، تقویت و ارتقاء توانایی های نظامی مان و دوم، تقویت متحدین مان. برای محدود کردن رفتار تهاجمی ایران در حوزه های مختلف نیاز به یک اقدام بین المللی و قوی است.»
نماینده اد رویس (جمهوری خواه از کالیفرنیا) رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان، با نظر ترامپ مخالف است و اعتقاد دارد ایالات متحده باید در توافق می ماند و نواقص آن را رفع می کرد.
رویس می گوید: «خروج از توافق موجب تقویت متحدین ما در مقابل اقدامات خطرناک ایران که همه ما را تهدید می کند، نمی شود. من می ترسم خروج ما از توافق منجر به از دست رفتن این تلاش ها شود. در ضمن کنگره تاکنون چیزی درباره گزینه جایگزین توافق نشنیده است.»
با وجود این که مک کال درباره این که خروج آمریکا از توافق، موجب جلب توجه ها به سمت آمریکا به جای ایران می شود، اظهار نگرانی می کند اما وی از اعمال تحریم های جدید غافل نمی شود. هم صدا با وی، سناتور پت تومی (جمهوری خواه از پنسیلوانیا) رئیس کمیته بانکداری سنا در بیانیه ای خواستار اعمال تحریم های جدید علیه ایران شد.
تومی می گوید: «با این اقدام دولت، ضروری است که رئیس جمهور و کنگره رژیم تحریم های قبلی را مجدداً برقرار کنند و با اضافه کردن بندهای جدیدی به آن نه تنها ایران را در زمینه توسعه سلاح هسته ای بلکه درباره نقض حقوق بشر، اقدامات تهاجمی و خصومت آمیز در خاورمیانه، آزمایش موشک های بالستیک و حمایت از تروریسم، مجازات کنیم.»
سناتور مارکو روبیو (جمهوری خواه از فلوریدا) هم در بیانیه ای اعلام کرد: «من از تصمیم رئیس جمهور ترامپ مبنی بر خروج از توافق هسته ای ایران و اعمال تحریم های شدید اقتصادی و مالی علیه ایران خوشحال هستم.»
علاوه بر اعضای کنگره، مخالفان توافق که خارج از دولت هستند هم از این رویکرد حمایت می کنند. ریچارد گولدبرگ، مشاور ارشد بنیاد تندروی دفاع از دموکراسی ها از رویکرد ترامپ مبنی بر «ترکیبی از جنگ سیاسی، فشار اقتصادی و تهدید نظامی» دفاع می کند.
منبع: عصر ایران

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها