کد خبر: 488178
تاریخ انتشار :

مغربی ها:

دولت اسناد ارتباط ایران با پولیساریو را ارائه دهد

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز،«عصام الحسنی » سخنگوی رسمی جمعیت «رسالیون تقدمیون» مغرب در گفت و گو با تارنمای «یابلادی » گفت، این حق مردم مغرب است که از اطلاعات و اسنادی که بر اساس آن تصمیم گیری سیاسی می شود، مطلع شوند اما واقعیت این است مطالبی که مقامات تاکنون در مورد ایران بیان کرده اند، بدون سند است و منشا بسیاری از این اتهام ها به ایران، یک نویسنده الجزایری ساکن فرانسه است که به دستور برخی طرف های منطقه ای چنین مطالبی را مطرح می کند.
الحسنی افزود،گفته شده «امیر موسوی» رایزن فرهنگی ایران در الجزایر، حلقه وصل حزب الله لبنان و پولیساریو است اما واقعیت این است که فعالیت ها و ارتباطات او با نخبگان فرهنگی الجزایری باعث ناراحتی شدید سعودی ها و وهابی ها شده است و این باعث شده آن ها از سال ها پیش حمله رسانه ای شدیدی ضد او آغاز کنند و اکنون نیز به این حملات ادامه می دهند.
این فعال مغربی در ادامه گفت، مقام های ما دلیلی قانع کننده در خصوص این سناریو ضد ایران ارائه نمی کنند و از طرف دیگر ایران و حزب الله نیز ارتباط با پولیساریو را تکذیب کرده اند ، با این اوصاف باید گفت طرف ثالثی در کار است که به مغرب اطلاعات نادرست داده تا باعث ایجاد اختلاف میان رباط و تهران شود.
وی افزود، دیپلمات های مغربی می بایست با درایت بیشتر رفتار می کردند، مغرب با کشورهایی که علنا از پولیساریو حمایت می کنند رابطه دارد و اقدام به قطع روابط دیپلماتیک با آن نمی کند حال چه شده است که در مورد ایران اینگونه رفتار می کند؟
«محمد المحمدی » یکی دیگر از فعالان مغربی نیز در این خصوص گفت، برخی تلاش می کنند با استفاده از شرایط موجود، به شیعیان مغرب حمله کنند و بگویند آن ها وابسته به ایران هستند، آن ها می خواهند برای شیعیان پرونده های قضایی و امنیتی درست کنند.
وی با بیان اینکه وزارت خارجه مغرب باید مستندات و دلایل خود در مورد حمایت ایران از پولیساریو را ارائه دهد، افزود، بسیاری از مردم مغرب اعتقاد دارند مقام های دولتی بنا بر خواسته طرف های خارجی شروع به اتهام زنی علیه ایران و قطع روابط با آن کردند.
وزیر امورخارجه مغرب 11 اردیبهشت با ادعای اینکه حزب الله لبنان از جبهه پولیساریو حمایت می کند و سفارت ایران در الجزایر به نیروهای حزب الله برای برقراری تماس با پولیساریو کمک کرده است، اعلام کرد کشورش روابط دیپلماتیک با ایران را قطع می کند.
حزب الله لبنان، جبهه پولیساریو، وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران و همچنین سفارت ایران در الجزایر در بیانیه هایی جداگانه، این اتهام ها را شدیدا تکذیب کرده اند.
« بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امورخارجه ایران در این خصوص گفت: با صراحت تمام بار دیگر تاکید می کنیم که یکی از مهم ترین پایه های اساسی و اصولی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در مناسبات خود با سایر دولت ها و کشورهای جهان، احترام عمیق به حق حاکمیت و امنیت آنان و عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها بوده و خواهد بود.
جبهه پولیساریو سازمان سیاسی - نظامی در صحرای غربی است.
صحرای غربی منطقه‌ای است در شمال غرب آفریقا و جنوب کشور مغرب که جبهه آزادی ‌بخش پولیساریو و پادشاهی مغرب بر سر کنترل آن مناقشه دارند.
منبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها