کد خبر: 495790
تاریخ انتشار :

مسائل خارج از برجام باید بیرون از چارچوب این توافق حل شوند

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز سخنگوی «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل متحد روز چهارشنبه بار دیگر تأکید کرد مسائل خارج از «برجام» بایستی بیرون از چارچوب این توافق هسته‌ای حل و فصل شوند.
مخالفان توافق هسته‌ای در آمریکا در ماه‌های گذشته عدم توجه به مسائل موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران در «برجام» را بهانه‌ای برای حمله به این توافق و درخواست برای لغو آن قرار داده‌اند.
ایران و سایر کشورهای طرف توافق اعلام کرده‌اند «برجام» تنها برای حل و فصل مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران تدوین شده و مسائل خارج از آن را در برنمی‌گیرد.
«برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام، تیرماه سال ۱۳۹۴ میان ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان (موسوم به گروه ۱+۵) حاصل شد.
دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن این توافق، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت و او بارها تهدید کرد کشورش را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد.
ترامپ سرانجام سه‌شنبه ۸ می (۱۸ اردیبهشت‌ماه) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج کرد و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا کرد.
منبع: اقتصاد ایران

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها