کد خبر: 495800
تاریخ انتشار :

۱۰ فایده دوش آب سرد برای سلامتی

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز حمام آب سرد یا دوش آب سر را گاهی سرما درمانی نیز می‌گویند. بسیاری از ورزشکاران تاز‌ه‌کار و حرفه‌ای با توجه به فواید گسترده آن از این روش استفاده می‌کنند. در هر صورت دوش آب سرد برای سلامتی مفید است و در زیر تعدادی از فواید آن به شکلی مختصر ارائه می‌شود.
مهمترین فواید دوش آب سرد برای پوست، مو و سلامتی:
مفید برای پوست و مو: پوست و موی ما در زمستان خشک است و حمام آب گرم مشکل خشکی پوست و مو را بیشتر خواهد کرد حمام آب سرد راه حل خوبی برای این مشکل می‌باشد. با حمام آب سرد، منافذ پوست بسته شده و رطوبت زیر پوست باقی می‌ماند و پوستی مرطوب و مو‌های نرم تری خواهید داشت.
تقویت سیستم ایمنی و گردش خون: دوش آب سرد باعث تسریع جریان خون در اطراف اندام‌های شده و بنابراین سیستم ایمنی بدن را به شدت تقویت کرده و در وضعیت مناسبی قرار می‌دهد.
تسکین درد‌های عضلانی: معمولا بعد از تمرین ورزشی، عضلات بدن، خسته و دردناک می‌شوند. حمام آب سرد می‌تواند راه حل خوبی برای رفع این دسته از درد‌ها است.
افزایش سطح هوشیاری: برای گرفتن دوش آب سرد در یک محیط سرد، باید عمیق و با شدت نفس بکشید تا بدن خود را گرم کنید. این کار شما را هوشیار و سطح هوشیاری‌تان را بالا می‌برد.
کاهش و رفع اسید اوریک: تحقیقات نشان می‌دهند که حمام آب سرد می‌تواند اسیدا وریک بدن را کاهش داده و همچنین به حفظ سطح مناسب آنتی اکسیدان‌ها کمک شایانی می‌کند.
کاهش وزن و تناسب بدن: نتایج یک کار تحقیقی در ۲۰۰۹ نشان داد که حمام آب سرد در زمستان و در آب و هوای بسیار سرد چربی‌سوزی بدن را تا ۱۵ برابر افزایش می‌دهد. یعنی اگر حمام صبحگاهی و روزانه با آب سرد را ادامه بدهید سالانه حدود ۵ کیلو کاهش وزن خواهید داشت.
رفع افسردگی: دوش آب سرد، اعصاب را تحریک می‌کند و خلق و خو را نیز بهبود می‌بخشد. درکل باعث می‌شود انرژی و هیجان بیشتری در روز داشته باشید و این امر خود به رفع افسردگی کمک شایانی می‌کند.
انرژی را افزایش می‌دهد: متابولیسم بدن با دوش آب سرد افزایش یافته و افزایش متابولیسم باعث می‌شود قلب، خون بیشتری را در بدن پمپاژ کند. در این صورت بدن انرژی بیشتری دریافت می‌کنید، زیرا که بدن‌تان متابولیسم مناسبی دارد.
خواب بهتری خواهید داشت: اگر در محیط گرم باشیم یا این‌که دمای بدن‌مان بالا باشد، در وارد شدن به مرحله خواب اولیه با مشکل مواجه می‌شویم، اما در محیط سرد واقعیت آن است بهتر و راحت‌تر می‌خوابیم. دوش آب سرد می‌تواند این شرایط را برای بدن به وجود آورد.
سم‌زدایی از بدن: حمام آب سرد سیستم لنفاوی بدن را فعال می‌کند و این مسئله بر عملکرد بهتر فرآیند سم‌زدایی بدن تاثیر گذار است.
نکته احتیاطی: افرادی که سن بالایی داشته و یا دچار مشکلات قلبی‌اند نباید حمام آب سرد بگیرند، زیرا حمام آب سرد می‌تواند شوک زیادی را به بدن وارد کند و امکان دارد بدن این دسته از افراد تحمل آن را نداشته باشند.
منبع: پارسینه

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها