کد خبر: 495812
تاریخ انتشار :

بلومبرگ:اگر مسئله ترامپ، قیمت بالای نفت و اوپک است، کلید این ماجرا «ایران» است / حقیقتی که ترامپ نمی‌خواهد آن را بپذیرد: ظرفیت نفت دنیا برای جبران نفت ایران، کافی نیست/ با توقف صادرات ایران ، قیمت نفت به 120 دلار می رسد

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، جولین لی در بلومبرگ نوشت: یک بار دیگر دونالد ترامپ با استفاده از توییتر خود؛ اوپک را به خاطر افزایش قیمت‌های نفت تحت فشار قرار داده است. اما این فشار‌ها باعث کاهش قیمت نفت نمی‌شود بلکه تنها راه برای دستیابی به این هدف تغییر سیاست‌های او در قبال ایران است. متاسفانه چنین اتفاقی روی نخواهد داد و بنابراین روند افزایش قیمت نفت تداوم پیدا می‌کند. قیمت نفت در عرض یک سال بیش از ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است و هفته گذشته به حدود ۸۰ دلار هر بشکه رسید. زیرا معامله گران پیش بینی می‌کنند که توانایی ظرفیت تولید ذخیره نفت جهان برای جبران اختلال در عرضه به شدت کاهش یافته است.
در ادامه این مطلب آمده است: آن‌ها به مسائلی آگاه هستند که ترامپ نمی‌تواند یا نمی‌خواهد درک کند: هنگامی که تحریم‌های آمریکا علیه ایران در ماه نوامبر اجرایی شوند؛ تولیدکنندگان از توانایی محدودی برای جبران نفت برخوردار هستند. اگر ترامپ بتواند در توقف کامل صادرات نفت ایران موفق باشد آن‌ها باید روزانه حدود ۲.۷ میلیون بشکه نفت تولیدکنند. این حفره‌ای بزرگ است که پر کردن آن دشوار خواهد بود. اگر آن‌ها در این زمینه شکست بخورند قیمت‌ها به شدت افزایش پیدا خواهد کرد. طبق ارزیابی بانک مریل لینچ آمریکا، با توقف کامل صادرات نفت ایران، در صورتی که عربستان سعودی نتواند تمام آن را جبران کند؛ قیمت نفت به میزان ۱۲۰ دلار افزایش خواهد یافت. در دنیای ترامپ، قیمت بنزین آمریکا هم اکنون باید کاهش پیدا کند.
روز چهارشنبه عربستان سعودی اعلام کرد که در ماه گذشته ۱۰.۵ میلیون بشکه نفت در روز تولید کرده است و قبل از موعد به آن سطح تولید مورد توافق اوپک پلاس در وین دست یافته است. این افزایش ۵۰۰ هزار بشکه در ماه می، بزرگترین افزایش تولید عربستان از ماه ژوئن ۲۰۰۴ تا کنون بوده است. اما در این مسئله یک مشکل وجود دارد و آن هم عدم تطابق جهش تولید نفت عربستان با تولید کل اوپک است. اگر به این اتفاق، کاهش تولید ۳۵۰ هزار بشکه نفت کانادا به علت انفجار در خط لوله مک موری اشاره کنیم به نوعی حاکی از این است که کل افزایش تولید عربستان گویی اصلا وجود نداشته است؛ بنابراین افزایش تولید نفت خام عربستان سعودی در ماه ژوئن با کاهش تولید در سایر نقاط جهان خنثی شد. حقیقت ساده این است که ظرفیت تولید ذخیره نفت جهان برای جبران حذف کامل صادرات نفت ایران، کافی نیست.
محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در سال ۲۰۱۶ در مصاحبه با بلومبرگ گفت که عربستان سعودی می‌تواند فورا تولید نفت خود را به ۱۱.۵ میلیون بشکه در روز برساند و سپس ظرف ۶ تا ۹ ماه این میزان را ۱۲.۵ میلیون بشکه افزایش دهند. وی در این مصاحبه هیچ اشاره‌ای به تغییر ارقام در ظرفیت تولید عربستان نکرد. اما بسیاری نسبت به این امر بدبین هستند. سازمان بین المللی انرژی در آن زمان گفت که فراتر رفتن از ۱۱ میلیون بشکه نیازمند افزایش تولید هزینه بر ساحلی است. با توجه به آمار رسمی ارائه شده از سوی اوپک، بالاترین میزان میانگین ماهانه تولید نفت عربستان ۱۰.۷۲ میلیون بشکه در روز در ماه نوامبر ۲۰۱۶ است. در حالی که تاکنون رقم بالاتر از این مشاهده نشده است؛ بنابراین این بدان معنا نیست که افزایش تولید نفت عربستان غیرممکن است بلکه به معنای ابهام در این زمینه است. تنها چیزی که با قاطعیت می‌توانیم بگوییم این است که این کشور تنها حدود ۲۰۰ هزار بشکه در روز ظرفیت تولید ذخیره دارد. ممکن است چند صد هزار بشکه درروز از سوی امارات و کویت وجود داشته باشد. همچنین آن‌ها در منطقه بی طرف بین عربستان و کویت هم به اندازه ۵۰۰ هزار بشکه نفت دارند.
پس از سال ۲۰۱۵ م. عربستان سعودی به دلائل زیست محیطی تولید نفت در این میدان نفتی را متوقف کرده است؛ اما اکنون پیشنهاداتی مبنی بر بازگشایی مجدد آن در ماه‌های آینده وجود دارد. شاید سایر اعضای اوپک تنها حدود ۱۰۰ هزار بشکه ظرفیت تولید ذخیره داشته باشند و در خارج از اوپک، تنها روسیه است که عملیات افزایش تولید خود را شروع کرده است. اما دولت روسیه در مورد میزان تولید ذخیره خود هیچ رقم رسمی منتشر نکرده است. اما بر اساس ارزیابی‌ها بین ۲۱۵ تا ۵۰۰ هزار بشکه نوسان دارد. یکی دیگر از راه حل‌های کوتاه مدت در این زمینه آزادسازی نفت از ذخایر استراتژیک آمریکا است. اما این روش در صورت توقف فروش نفت ایران کارایی چندانی ندارد. شاید به نظر برسد که افزایش تولیدات نفت از سوی کشور‌های اوپک بتواند افت عرضه نفت ناشی از توقف فروش نفت ایران پس از تحریم‌ها را بر طرف کند، اما این راه حل کوتاه مدت است؛ بنابراین قیمت نفت افزایش پیدا می‌کند مگر این که سیاست‌های ضد ایرانی ترامپ تغییر کند.
منبع: انتخاب

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها