کد خبر: 495937
تاریخ انتشار :

ترامپ می‌تواند به توافق آتش‌بس در جنوب سوریه پایبند بماند؟

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش فارین پالیسی، ادعاها مبنی بر این است که مسکو در حال حاضر، در پی تضعیف توافقی است که در نوامبر گذشته در امان شکل گرفته و شخصاً توسط ترامپ در دیدار با پوتین در ویتنام تأیید شد. روسیه در حمایت از بشار اسد بیمارستان‌ها و غیرنظامیان در جنوب سوریه را هدف قرار داد و در یکی از حملات هوایی 17 غیرنظامی که در پناهگاه‌های زیرزمینی خودشان پنهان شده بودند در جنوب درعا کشته شدند.
این تخطی‌ها نه‌تنها به مردم سوریه آسیب می‌رساند، بلکه امنیت اسرائیل و اردن، دو همتای آمریکا در خاورمیانه را تهدید می‌کند. ترامپ در پاسخ به این نقض قرارداد، هیچ واکنشی نشان نداد. در اواخر ماه مه، وزارت امور خارجه آمریکا بیانیه‌ای سخت‌گیرانه علیه هرگونه تخلف از توافقنامه صادر کرد و مدعی شد: «ایالات‌متحده اقدامات سخت و مناسب در پاسخ به حملات رژیم اسد انجام خواهد داد.»
اما در عمل این بیانیه معنای زیادی نداشت. در رابطه خصوصی بین جبهه جنوب و فعالان سیاسی سوریه در 23 ژوئن، وزارت امور خارجه آمریکا پیامی کاملاً متفاوت منتشر کرد و گفت: «ما در ایالات متحده شرایط سختی را که شما با آن روبه‌رو هستید درک می‌کنیم و همچنان روسیه و دولت سوریه را نصیحت می‌کنیم که هیچ‌گونه اقدام نظامی که منجر به خشونت در جنوب سوریه می‌شود انجام ندهند، اما ما باید موضع خودمان را روشن کنیم. ما متوجه هستیم که شما تصمیمات خود را بر اساس منافع خودتان و خانواده‌تان و جناح‌هایتان تعیین می‌کنید؛ اما به‌هرحال انتظار مداخله نظامی از سمت ما نداشته باشید.»
آنچه در جنوب سوریه اتفاق ‌می‌افتد در تصویر بزرگ‌تر تنها در سوریه مهم نیست. اسرائیل، نزدیک‌ترین متحد آمریکا در خاورمیانه نگران است که تهاجم کنونی فرصتی برای مانور بیشتر ایران در سوریه شود.
اردن، یکی دیگر از شرکای نزدیک آمریکا که در حال حاضر 1.4 سوری را در کشور خود جای داده است از افزایش این تعداد ترس دارد و نگران است که فشار امواج قبلی پناهندگان سوری‌، عراقی و فلسطینی بیشتر شود.
درگیری‌های سوریه همچنان پیامدهای ترسناکی دارد. پوپولیسم زشت اسلام‌ستیزی در آمریکا و اروپا بخشی دیگر از درگیری حل نشده در سوریه است. سال‌هاست که سوریه موضوع مورد بحث در ایالات متحده است و خروج آمریکا از سوریه توسط ترامپ هنوز آغاز نشده است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها