کد خبر: 495954
تاریخ انتشار :

سایه انحلال برسر اعتماد ملی/هسته سخت یاپارلمان؛مساله جدید اصلاحات

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پس از این، برخی اعضای حزب نسبت به این جلسه واکنش نشان دادند و اساسا برگزاری این جلسه را غیرقانونی و حتی کودتا خواندند. اما واکنش اصلی متعلق به دفتر رسول منتجب نیا قائم مقام مستعفی اعتماد ملی بود. دفتر منتجب نیا در نامه ای به الیاس حضرتی، قائم مقامی وی را زیر سوال برد. منتجب نیا روز دوشنبه ۱۸ تیر در اطلاعیه‌ای با تاکید بر اینکه «به دلایل متعدد آن جلسه(جلسه روز ۱۵تیر) غیر قانونی و کودتاگونه بوده و نمی‌توان آن را جلسه حزبی نام گذاشت»، گفت: هیچ‌گونه تغییری در ارکان حزب صورت نپذیرفته و احدی حق کم‌ترین تغییر و تبدیل و حتی تغییر جلسات حزب را نخواهد داشت.
حضرتی روز سه شنبه ۱۹ تیرماه در یادداشتی که روزنامه خودش یعنی اعتماد به چاپ رساند، به نامه دفتر منتجب نیا واکنش نشان داد. وی تاکید کرد: آنچه می‌دانم این است که این ادبیات و این نگاه نمی‌تواند متعلق به آقای منتجب‌نیا باشد. این وسط بعید نمی‌دانم که عده‌ای شیطنت کرده باشند.
دقیقا همان روز که حضرتی در روزنامه اعتماد پاسخ منتجب نیا را داد، دبیرکل اعتماد ملی در نامه ای به حضرتی، قائم مقامی وی را تایید کرد. با تاییدشدن قائم مقامی حضرتی از سوی کروبی، به نظر میرسید غائله تمام شده باشد اما گفتگوی رحمت الله بیگدلی با خبرنگار مهر، این خیال را باطل کرد.
بیگدلی، نامه کروبی به حضرتی را محصول اطلاعات غلط و یکسویه‌ که به دبیرکل رسیده ارزیابی کرد و گفت: این نامه‌ کاملا مغایر با اساسنامه حزب اعتماد ملی و قانون احزاب است. در پی این هستیم که اطلاعات دقیقی در اختیار کروبی قرار دهیم. ما به دبیرکل و کمیسیون ماده ۱۰ احزاب اعلام می‌کنیم که جلسه روز ۱۵ تیر و مصوبات آن فاقد وجاهت قانونی بوده است.
اندرخم «هسته سخت»
اولین بار سعید حجاریان بود که تئوری «هسته سخت» را پیش کشید. وی در گفتگویی از طرحی نام برد که می توانست به قول خودش جلوی «وارفتن» جبهه اصلاحات را بگیرد. وی در همین باره گفت: جبهه اصلاحات باید هسته سختی -نه به شکل فردی یعنی ممکن است خاتمی در آن باشد یا نباشد- شامل عده‌ای سالم، پاک و قدرتمند داشته باشد، البته می‌شود انواع هاله‌ها یا حلقه‌هایی را دور آن کشید، حتی برسد به اعتدال‌گرایان و راست‌ها(اشاره به اصولگرایان) ما می‌خواهیم کار جبهه‌ای بکنیم؛ اگر هسته کار جبهه‌ای سخت نباشد، جبهه "وا" می‌رود.
علی شکوری راد دبیرکل حزب اتحاد ملت روز یکشنبه ۱۷تیر در گفتگو با روزنامه اعتماد درباره طرح هسته سخت گفت: حرف آقای حجاریان این است که «فرد» باید در «نهاد» ادغام شود تا آن نهاد که پایایی بیشتری می‌تواند داشته باشد، تقویت شود؛ این طرح واجد مساله نویی است. نوبودن آن در این است که نمی‌گوید کنش اصلاح‌طلبی باید منحصر به هسته سخت اصلاح‌طلبی شود بلکه می‌گوید باید هسته سخت اصلاح‌طلبی‌ وجود داشته باشد تا بستر هویت اصلاح‌طلبی و مرکز ثقل آن باشد.
شکوری راد درباره نحوه انتخاب این افراد هم اظهار داشت: طبیعتا منشأ عملیاتی شدن این ایده باید آقای خاتمی باشد. آقای خاتمی باید کمیته اجرایی برای تعیین این هسته سخت را مشخص کند. فرضا ٣ نفر را شخص آقای خاتمی مشخص کند و این ٣ نفر آزمون‌ها را برای بقیه اجرا کند.
شکوری راد در حالی از وظیفه خاتمی برای انتخاب هسته سخت سخن گفته که مرتضی مبلغ معاون سیاسی وزیر کشور در دولت اصلاحات در گفتگو با خبرنگار مهر، فرایند انتخاباتی مشخص برای تعیین اعضای این هسته را رد کرد و اظهار داشت: این طور نیست که افرادی به طور مشخص عضو مجموعه‌ای به نام هسته سخت باشند بلکه به طور طبیعی در جبهه اصلاحات، چهره هایی مورد قبول جبهه و جامعه هستند که از آن ها به هسته سخت تعبیر می شود.
بحث بر سر اینکه چه کسانی باید عضو هسته سخت باشند، داغ شده است. در کنار اظهارات شخصیت هایی مانند شکوری راد و مبلغ، رسانه های اصلاح طلب هم پای در وادی پیش بینی اینکه چه کسی یا کسانی باید عضو این هسته شوند، نهاده اند. مثلا چهارشنبه هفته گذشته(۱۳ تیرماه) یکی از رسانه های اصلاح طلب، ضمن نقد واژه «هسته سخت»، حتی از عضویت چهره هایی مانند علی اکبر ناطق نوری در این مجموعه استقبال و تاکید کرد: با این وجود بهتر است، نام «هسته سخت» به «هسته عقلانیت» تبدیل شود.
بحث درباره هسته سخت، حتی به کنفرانس مطبوعاتی محمدرضا عارف هم کشیده شد. رئیس فراکسیون امید روز چهارشنبه ۲۰ تیرماه، در نشست خبری با اشاره به طرح سعید حجاریان، از ایجاد نهادی بالادستی برای شورای عالی سیاستگذاری سخن گفت و تلویحا این وظیفه را متوجه هسته سخت کرد. وی در همین باره گفت: ما مرجعی بالادستی در کنار مدیریت اجرایی لازم داریم که پارلمان اصلاحات در همین زمینه مطرح شده است. آنچه آقای حجاریان گفته، این است که چنین ثباتی باید حفظ شود و هسته ای باثبات تشکیل شود که این پروسه را پیگیری کند، البته در هیچ محفلی، ایده آقای حجاریان تا الان مطرح نشده است.
منبع: مهر

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها