کد خبر: 498280
تاریخ انتشار :

هنگام خواب عرق می‌کنید؟ بیماری وحشتناک در کمین شماست!

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، شاداب صالح‌پور فوق تخصص غدد کودکان درباره دلایل تعریق شبانه در خواب اظهار کرد: علل مختلفی در ایجاد این عارضه نقش دارند؛ تعریق شبانه در سنین شیرخوارگی و خردسالی می‌تواند به علت ابتلا به بیماری نرمی استخوان (راشیتیسم) باشد؛ نرمی استخوان تعریق شدیدی را به ویژه در هنگام شیر خوردن و به خواب رفتن کودکان ایجاد می‌کند.
وی درباره دلایل دیگر تعریق شبانه در خواب بیان کرد: بیماری‌های شدید ریوی مانند برونشیت مزمن یا سینوزیت و قلبی هم می‌توانند موجب تعریق شدید شبانه شوند؛ ابتلا به نوع خاصی از سرطان غده لنفاوی مانند هوچکین هم در بروز تعریق شبانه مؤثر بوده و معمولاً با علائم دیگری مانند کاهش وزن و تب شبانه همراه است.
این فوق تخصص غدد کودکان افزود: بیماری‌های عفونی مانند تب مالت (بروسلوز) یا سل هم می‌توانند عامل ایجاد کننده تعریق شبانه در خواب باشند؛ تعریق شبانه در خواب ممکن است سرشتی یا ارثی بوده و به هیچ اقدام درمانی خاصی هم نیاز نداشته باشد؛ سوخت و ساز بدن در افرادی که تعریق شبانه دارند در مقایسه با سایر اشخاص بیشتر است.
صالح‌پور تأکید کرد: بیماری‌های غددی مانند پرکاری تیروئید هم ممکن است تعریق شبانه در خواب ایجاد کنند؛ مصرف برخی دارو‌ها مانند دارو‌های ضد افسردگی هم در بروز این عارضه مؤثر است، همچنین مسمومیت با ترکیبات ارگانوفسفره که در حشره‌کش‌ها به کار می‌روند هم می‌توانند موجب تعریق شبانه در خواب شود.
وی تصریح کرد: افرادی که دچار تعریق شبانه در خواب هستند باید به پزشک مراجعه کنند؛ پزشک با سوال از بیمار و معاینه بالینی او متوجه می‌شود که آیا این تعریق شبانه به علت ابتلا به بیماری خاصی یا مصرف دارو بوده است یا خیر.
این فوق تخصص غدد کودکان گفت: در مواردی که تعریق شبانه به علت ابتلا به بیماری خاصی یا مصرف دارو نباشد و این تعریق برای فرد آزاردهنده شود باید از موادی مانند کلرید آلومینیوم به شکل‌های مختلف اسپری، محلول یا کرم موضعی استفاده کرد؛ این ماده در غلظت‌های مختلف ۶ یا ۱۲ درصد موجود است.
صالح‌پور اظهار کرد: اگر تعریق برای فرد آزاردهنده باشد تزریق برخی از مواد می‌تواند به کاهش تعریق کمک شایانی کند؛ این مواد با مهار کردن اعصابی که به غدد عرق پوست می‌روند مقدار تولید عرق را کاهش می‌دهند.
وقتی تعریق شبانه در خواب خبر از خشکی پوست می‌دهد
وی یادآور شد: علت تعریق شبانه در برخی اوقات خشکی پوست است، بنابراین افرادی که به طور مکرر از شوینده‌های بسیار قلیایی هنگام استحمام استفاده می‌کنند در معرض این عارضه قرار دارند؛ خشکی پوست در افرادی که زمینه اگزما یا حساسیت سرشتی دارند بیشتر مشاهده می‌شود؛ پس از خشکی کامل سطح پوست غدد عرق زیر آن در واکنش به این خشکی پوست به مرور زمان فعالیتشان را بیشتر می‌کنند؛ این غدد بزرگ می‌شوند و مقدار زیادی عرق تولید می‌کنند؛ بنابراین افرادی که تعریق زیاد دارند و دچار خشکی پوست هم هستند باید از شوینده‌های ملایم مانند شامپوی بدن هنگام استحمام استفاده کنند.
منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها