کد خبر: 500570
تاریخ انتشار :

بازار طلا و دلار پس از اجرایی شدن تحریم‌های جدید چه خواهد شد؟/ بانک مرکزی از فعالیت بازارسازها خبر داشت و سکوت کرد

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، قرار است از امروز تحریم‌های مربوط به طلا، خودورسازی و دلار طبق قانون «اینارا» اعمال شود و بدین ترتیب تجارت طلا و سایر فلزات گرانبها توسط ایران مشمول تحریم‌های آمریکا قرار می‌گیرد، این درحالی است که تحریم‌های آمریکا علیه ایران نه تنها همکاری‌های تجاری شهروندان آمریکایی با ایران را ممنوع می‌سازد، بلکه استفاده از هرگونه موسسه مالی مرتبط با بانک‌ها و سیستم مالی آمریکا را در زمینه همکاری با ایران تحت فشار قرار می‌دهد.
رویکرد ایران قبل از لغو تحریم‌ها این بود که شرکت ملی نفت ایران در قبال خرید نفت لیر ترکیه دریافت می‌کرد و از لیر برای خرید طلا استفاده می‌کرد اما در شرایط فعلی که ارزش لیر به شدت کاهش یافته، احتمال دارد تقاضا برای طلا افزایش یابد و به تبع آن قیمت جهانی طلا افزایش یابد دلار نیز در وضعیتی مشابه قرار دارد و از زمانی که با قهر دولت مواجه شد بیشتر از سایر ارزها در سربالایی قیمت‌ها قرار دارد اما سوال مهم این است که از امروز چه بر سر بازارهایی نظیر طلا و دلار خواهد آمد.
تحریم‌ها بلندمدت باشد، دچار محدودیت زیادی خواهیم شد
آلبرت بغزیان عضو هیأت علمی دانشگاه تهران می‌گوید: مشخص نیست تحریم‌ها تا چه زمانی به طول بینجامد اما اگر تحریم‌ها بلندمدت باشد قطعا به دلیل اینکه از تکنولوژی و صنعت خوبی برخوردار نیستیم، دچار محدودیت‌های زیادی خواهیم شد.
او افزود: زمانی که تحریم‌ها طولانی شود، تولید و صنعت کشور حرف اول را می‌زند که متاسفانه صنعت در کشور ما به تجربه ثابت کرده که انگیزه‌ای برای بهبود ندارد و با وجود اینکه دولت حمایت خوبی از تولید کرد و بازار بکر برای بخش تولید فراهم بود اما کمترین پیشرفتی در کیفیت نداشت. در چنین وضعیتی حمایت اجباری از تولید داخل، فقدان رقابت و کارنکردن روی کیفیت تنها باعث بی اعتنایی به نیازهای مشتری می‌شود.
بانک مرکزی را در نوسان‌های ارزی اخیر مقصر بود
این اقتصاددان، بانک مرکزی را در نوسان‌های ارزی اخیر مقصر دانست و گفت: بانک مرکزی چنان ولعی در بازار ایجاد کرد که هرنوع تزریق ارز و طلا بی‌فایده شد. ضمن اینکه پلیسی کردن قیمت ارز، تعطیل صرافی‌ها و ایجاد محدودیت برای بازار از تصمیم‌های ناشیانه بانک مرکزی در ایجاد تنش در بازار طلا و ارز بود.
باز شدن سایت نیما تنها باعث رانت خواری پتروشیمی‌ها و جهت‌دهی منفی به بازار شد
استاد اقتصاد دانشگاه باز شدن سایت نیما که تنها باعث رانت خواری پتروشیمی‌ها و جهت‌دهی منفی به بازار شد را از دیگر دلایل تنش در بازار ارز دانست و ادامه داد: سیاست تیم قبلی بانک مرکزی جواب نداد و تنها مردم را ناامید کرد اما مسئله تنها سیاست‌های نابخردانه بانک مرکزی نبود بلکه در مواردی تعلل و نادیده‌انگاری فعالیت بازارسازها که بانک مرکزی به فعالیت آنها آگاه بود و در مقابل آنها سکوت و تعلل پیشه کرد، باعث شد کار به اینجا برسد.
تشنج بازار از خرید مردم نشات نمی‌گیرد
او بیان کرد: درست است که مردم به سمت بازار طلا و ارز هجوم بردند و ولع خرید در آنها ایجاد شد، اما واقعیت این است که تشنج بازار از خرید مردم نشات نمی‌گیرد بلکه مقصر ایجاد چنین وضعی تعلل بانک مرکزی در ساماندهی بازار بود.
این اقتصاددان اظهارکرد: به دنبال اجرای تحریم‌ها، محدودیت‌‎ها در همه زمینه‌ها شروع خواهد شد و این به معنای کمبود و شروع تقاضا دوباره برای ارز خواهد بود در چنین شرایطی افزایش مجدد ارز قابل پیش‌بینی خواهد بود
منبع:رویداد 24

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها