کد خبر: 501512
تاریخ انتشار :

کشتن یا مردن/ عربستان در یمن جنایت می کند، چه کسی پاسخگو است؟

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه بین الملل نامه نیوز: عربستان در یمن در حال کشتن کودکان است و رسانه های غربی از کلمه مردن استفاده می کنند. عربستان در حال جنایت در یمن و تبدیل آنجا به آزمایشگاه سلاح های غربی است و غربی ها سکوت پیشه کرده اند.
صبح پنجشنبه ٩ آگوست سال ٢٠١٨ ميلادي، ساكنان شهر «ضحيان» استان صعده درحال تردد در مركز بازار بودند و زندگي بي‌رمق اما پراميد خود پس از سه سال از حمله ائتلاف به رهبري عربستان را همچنان در ترس ادامه می دادند که ناگهان صداي مهيب حمله نظامي، شهروندان غيرنظامي را به گوشه‌اي پرتاب مي‌كند. با فرونشستن گرد و خاك ناشي از انفجار، اتوبوس در حال سوختن خودنمايي مي‌كند. فريادهاي مردم واضح‌تر مي‌شود: كودكانی که مي‌سوزند.
تازه‌ترين قرباني ماجراجويي سعودي، اتوبوسي حامل بيش از ٥٠ كودك زير ١٠ سال بود. روايت مرگ در يمن به گزارش عادي خبري تبدل شده است اما این‌بار سن پايين قربانيان توجه رسانه‌ها را به خود جلب كرده است. براساس آمار رسمي، اين حمله ائتلاف سعودي بيش از ٥٠ كشته و ٧٠ زخمي برجاگذاشته است.
«آنتونيو گوترش» دبيركل سازمان ملل در نخستين اقدام خواستار انجام «تحقيقات مستقل و فوري درباره اين حادثه» شد و البته ٢٤ ساعت پس از ماجرا يعني صبح روز جمعه، سازمان ملل با صدور بيانيه‌اي اعلام كرد هرگونه‌ حمله‌اي كه مستقيما غيرنظاميان را هدف قرار مي‌دهد، جنايت جنگي است. اما ادامه بيانيه باز هم مملو از محافظه‌كاري است. در بيانيه‌اي كه ٢٤ ساعت پس از كشتار كودكان در يمن صادر شده از طرف‌هاي درگير خواسته شده كه به قوانين بين‌المللي احترام بگذارند البته در ادامه بيانيه تاكيد شده كه بيشترين قربانيان غيرنظاميان يمني كساني هستند كه در حملات هوايي ائتلاف عربي به رهبري عربستان هدف قرار گرفته‌اند.
وقتی کشوری چون عربستان هم پول را داشته باشد هم سلاح و هم پشتیبانی بین المللی را چنین فاجعه ای رخ می دهد. سلاح های امریکایی در دست زنگی مستی چون بن سلمان با آرزوهایی دور و دراز و البته بدور از هر گونه منطق باعث شده است جنایتی چنین در یمن رخ دهد و ایالات متحده آن را رد مي‌كند. سخنگوي فرماندهي مركزي امريكا در اين باره مي‌گويد: مي‌توانيم تحقيقاتي براي مشخص شدن ابعاد قضيه انجام دهيم اما در اين مقطع مشخص نيست كه تسليحات استفاده شما در يمن ساخته امريكا باشد. با اين وجود «برني سندرز» سناتور دموكرات امريكايي در واكنش به اين حمله مرگبار ائتلاف سعودي، بار ديگر از دولت امريكا خواست حمايت از حملات به يمن را پايان دهد.
شركاي سعودي پاسخگو باشند
بهرام قاسمي، سخنگوي وزارت امور خارجه جنايت جديد ائتلاف سعودي - اماراتي در هدف قرار دادن اتوبوس حامل كودكان دانش‌آموز يمني در شهر ضيحان استان صعده كه منجر به كشته و زخمي شدن ده‌ها نفر از اطفال بي‌گناه شد را به‌شدت محكوم كرد. وي ضمن ابراز همدردي با بازماندگان قربانيان اين جنايت جنگي از مجامع بين‌المللي و حقوق بشري خواست به هر طريق ممكن مانع استمرار اين جنايات از سوي كشورهاي مهاجم به يمن شوند.قاسمي تاكيد كرد كه تشديد بمباران مناطق مسكوني و اهداف غيرنظامي نشان از شكست‌هاي پي‌درپي نيروهاي ائتلاف در جبهه‌هاي جنگي داشته و با ابراز تاسف از استمرار حمايت تسليحاتي برخي كشورهاي مدعي حقوق بشر از عربستان و امارات، افزود: آنان شريك در اين جنايات جنگي بوده و بايد پاسخگو باشند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها