کد خبر: 501712
تاریخ انتشار :

کنایه دوباره لاریجانی به احمدی‌نژاد: عده‌ای انگار تازه از مریخ آمده‌اند و هیچ سابقه‌ای نداشته‌اند

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: حق هم این بود که ما از برجام خارج شویم، اما وقتی اروپایی‌ها گفتند که حاضریم مسیر جدیدی را باز کنیم و پای توافق خواهیم بود باز ما قبول کردیم.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم بزرگداشت روز حمایت از صنایع کوچک که امروز (یکشنبه ۲۱ مرداد) برگزار شد، گفت: بعد از سال‌ها کشمکش در موضوع هسته‌ای به یک مسیری رهنمون شدیم که آن مسیر مذاکرات بود، کشور این مسیر را برای این انتخاب کرد که مشکلاتی که در بخش‌های تولید‌ی وجود دارد حل شود و از نظر معیشتی فشاری به مردم وارد نشود.
وی افزود: بعد از آنکه کشوری از منطقه پیغامی را آورد که رئیس جمهور آمریکا تقاضای مذاکره دارد و می‌خواهد مسئله هسته‌ای حل شود ما با شرط اینکه غنی سازی را در ایران بپذیرند، پذیرفتیم؛ بعد از انقلاب ایران هیچگاه با آمریکا مذاکره نمی‌کرد حتی در سخت‌ترین شرایط، اما وقتی آن‌ها شرایط را مطرح کردند و ما در موضوع هسته‌ای به جای رسیده بودیم که می‌توانستیم آن را تثبیت کنیم بحث کردیم و مذاکره را پذیرفتیم.
لاریجانی تصریح کرد: رئیس جمهور آمریکا هم گفت که ما غنی سازی در ایران را قبول داریم، بعد از ۲ سال مذاکرات نسبتا سخت به نتیجه رسیدم و توافق کردیم، این توافق محدودیت‌ها و شرایط گشایشی را برای اقتصاد کشور به وجود آورد.
وی ادامه داد: برجام راهی بود که با دلیل آن را انتخاب کردیم، کسانی که در عرصه تولید هستند می‌دانند که یکی از انگیزه‌هایی که ما برخی از محدودیت‌ها را قبول کردیم برای این بود که فضای کسب و کار در کشور باز شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: یک نوع آنرمالی در سیاست گذاری‌های رئیس جمهور جدید آمریکا وجود دارد، برخی از رهبران کشور‌های اروپایی بعد از خروج ترامپ از برجام با ما تماس گرفتند و حق را به ما دادند و گفتند که شما هم می‌توانید از توافق هسته‌ای خارج شوید.
لاریجانی تاکید کرد: حق هم این بود که ما از برجام خارج شویم، اما وقتی اروپایی‌ها گفتند که حاضریم مسیر جدیدی را باز کنیم و پای توافق خواهیم بود باز ما قبول کردیم تا مدتی با آن‌ها فرصت دهیم که ببینیم آن‌ها چه کاری می‌توانند انجام دهند و وعده‌هایی که به صورت تلفنی و حضوری در مذاکرات در زمینه خرید نفت یا ارتباطات بخش‌های صنعتی و انتقال مواد اولیه به ایران داده اند قابل قبول و درست است؛ ما حق داشتیم کل فعالیت هسته‌ای را مجددا شروع کنیم، اما توقفی کردیم که ببینیم آیا آن‌ها پای حرفشان هستند یا خیر.
رئیس قوه مقننه بیان کرد: مسئولیت پیگیری پایبندی اروپا به تعهداتش با وزارت خارجه است، عده‌ای به جای اینکه در شرایط سخت همکاری کنند و به وفاق ملی کمک کنند به خاطر مقاصد سیاسی نازل، نقش اپوزسیون می‌گیرند و انگار تازه از کره مریخ آمده اند و هیچ سابقه‌ای نداشتند؛ این یک نگاه فرصت طلبانه است. در شرایط سخت نگاه‌ها باید مسئولانه و طبیبانه باشد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه صنایع کوچک از لحاظ تعداد و تأثیرگذاری پیشران صنعت در کشور هستند، اظهار کرد: بر این اساس باید مسائل مربوط به صنایع کوچک مورد حمایت جدی قرار بگیرد.
وی ادامه داد: برخی موارد که از سوی وزیر صنعت و معدن پیشنهاد شد را می‌توان برای رفع مشکلات حوزه صنعت در مجلس و همچنین شورای سه قوه مورد بررسی قرار داد، همچنین پیشنهاد احداث صندوق حمایت از صنایع بسیار لازم است و می‌توان بر روی آن بحث و بررسی کرد.
لاریجانی تأکید کرد: باید منابعی را در کشور به وجود آورد تا صنایع کوچک بتوانند با توجه به نوسان ارز از حمایت بانک‌ها برخوردار شوند، همچنین بحث ارزش افزوده و تخصیص آن را دولت بررسی کرده و گزارش نهایی خود را به مجلس ارائه کند.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بر اساس ماده ۴ قانون بهبود فضای کسب و کار اتاق‌ها موظفند سالانه گزارشی از شاخص‌های مهم کسب و کار را ارائه کنند، گفت: ۷ گزارش توسط اتاق‌های بخش خصوصی، تعاون و... تاکنون ارائه شده و هفتمین گزارش مربوط به بهار سال ۹۷ است که آمار‌ها شرایط خوبی را نشان نمی‌دهد.
وی افزود: اتاق‌ها در این گزارش برداشت خوبی از ایرادات و چگونگی حل آن را داشته‌اند که این گزارش می‌تواند به وزارت صنعت و مسئولان در دولت و مجلس برای حل مشکلات کمک کنند.
لاریجانی تصریح کرد: شاخص فضای کسب و کار ۶.۱۹ بوده که این نمره بندی بر اساس ۱۰ انجام می‌شود، لذا نمره کسر شده نسبت به زمستان سال گذشته مقداری افزایش داشته، اما هنوز هم خوب نیست و مسئولان باید تصمیمات صحیح‌تری در این میان اخذ کنند.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سه مولفه موثر در بحث صنعت اظهار کرد: غیرقابل پیش بینی بودن قیمت مواد اولیه، دشواری تأمین مالی از بانک‌ها و بی‌ثباتی در سیاست‌ها و رویه‌ها به بخش صنعت آ‌سیب می‌رساند و قدرت تصمیم گیری را برای بنگاه‌ها کاهش می‌دهد.
وی تأکید کرد: دسترسی به حامل‌های انرژی، نحوه استقبال مشتریان از نوآوری محصولات و خدمات در گزارش اتاق‌های بازرگانی اوضاع بهتری دارند، همچنین بر اساس این گزارش بخش اعظم اختراعات مربوط به بخش خدمات و صنایع کوچک است.
لاریجانی افزود: همچنین بر اساس این گزارش سه استان خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان و خوزستان اوضاع خوبی را ندارند و دولت باید بیشتر توجه کنند، سه استان دیگر ایلام، فارس و زنجان از لحاظ کسب و کار وضعیت بهتری دارند.
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شاخص کارآفرینی دارای نمره ۶.۳۰ است و بر اساس این گزارش بنگاه‌هایی که مابین ۶ تا ۱۰ نفر پرسنل نسبت به بنگاه‌هایی که ۲۰۰ نفر پرسنل داشته شرایط نامناسب تری دارند.
منبع: انتخاب

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها