کد خبر: 504034
تاریخ انتشار :

نامه نیوز بررسی کرد؛

وحشت در کاخ سفید؛ دونالد ترامپ رفتنی شد؟

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه بین الملل نامه نیوز: دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا با فراز و نشیب هایی همراه شده است. رسوایی هایی که ترامپ با آن مواجه شده است اگر روسای جمهوری دیگر با آن مواجه بودند، بی شک تحولات دیگری رخ می داد. اما وضعیت به گونه ای شده است که هر اتفاق عجیب و غریبی به مسئله ای عادی بدل شده است.
اما بیش از همه چیز، این هفته، هفته تیره و تاری برای ترامپ بود. وقوع یک رویداد مخرب در سه شنبه بیست و یکم ماه اوت سبب شد رئیس جمهور آمریکا به صورت موثری در یک توطئه در یک جرم فدرال شریک شود.
در ابتدا موضوع رودی جولیانی مطرح بود. وکیل ترامپ، شهردار سابق نیویورک یکشنبه گذشته در گفتگو با شبکه تلویزیونی ان بی سی گفتگو کرد. او در پاسخ به سوالی در این باره که آیا رئیس جمهور در ارتباط با رویدادهای در گفتگو با رابرت مولر -بازرس ویژه تحقیق درباره مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا- سخنان مورد نظر خودش را بر زبان می آورد یا خیر گفت: "حقیقت، حقیقت نیست."
چاک تاد مجری ان بی سی دستش را بر روی پیشانی اش گذاشت و گفت: "این یک رویداد بد است."
روز سه شنبه، حدود ساعت چهار بعد از ظهر در دادگاه در دویست مایل دورتر، دو تن از مشاوران ترامپ سخنانی بر زبان آوردند که یک وحشت به تمام معنی را در کاخ سفید به پا کرد و زمزمه های اسیتضاح را احیا کرد.
در نیویورک، مایکل کوهن وکیل دیرینه ترامپ پای رئیس جمهور را به جرم تأثیر گذاری بر انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ کشاند. او که به سبب تخلفات مالیاتی و نقض های مالی کارزار انتخاباتی مجرم شناخته شد، ادعا کرد ترامپ به او دستور داد به دو زن -یک مدل و یک بازیگر- حق السکوت پرداخت کند تا آنها درباره روابط نامشروع خود با ترامپ حرفی بر زبان نیاورند.
در الکساندریای ویرجینیا، پل مانافورت رئیس سابق ستاد انتخاباتی ترامپ به سبب هشت مورد تخلف مالیاتی و بانکی مجرم شناخته شد و اکنون باید بقیه عمر خود را در پشت میله های زندان بگذراند، مگر آن که ترامپ او را مورد عفو قرار دهد.
در ساعت چهار و چهل و هشت دقیقه، مجری سی ان ان به بینندگان خود گفت: "عذرخواهی می کنم. ما اخبار فوری بیشتری داریم."
دن بالز در مقاله ای در واشنگتن پست نوشت: "هیچ روز در دوران نوزده ماه ریاست جمهوری ترامپ به اندازه سه شنبه خطرناک نبوده است." او همچنین نوشت: "همه اتفاقاتی که در دادگاه ها رخ داد سبب تقویت موقعیت رابرت مولر بازرس ویژه و تضعیف جایگاه رئیس جمهور آمریکا شد."
اکنون بیش از هر زمان دیگری زمزمه های استیضاح ترامپ قوت گرفته است. نظرسنجی ها از کاهش محبوبیت ترامپ می گویند، اما دموکراتها سعی میکنند استراتژی دیگری پیش روی خود بچینند. از طرفی انتخابات سنا پیش روی آنهاست و آنها بیش از اینکه به استیضاح سنا بیندیشند به انتخابات فکر میکنند و از سویی شرایط را هنوز به شکل کامل محیای استیضا نمی بینند.
در حال حاضر بايد شرايط استيضاح رييس‌جمهوري امريكا مورد توجه قرار گيرد. استيضاح رييس‌جمهوري در امريكا همچون هر مقام فدرال به دو پيش شرط نياز دارد: شرايط قضايي و شرایط سیاسی. بر اساس قانون اساسي، فقط افرادي در كنگره ايالات متحده محاكمه مي‌شوند كه پيش از آن، دستگاه قضايي عليه آنان به اتهام جرايم بزرگ نظير «خيانت»، «دروغگويي»، «تلاش براي جلوگيري از افشاي حقيقت» يا «مانع‌تراشي در برابر وظايف كنگره» متهم شده باشد. به عبارت ديگر، نمايندگان كنگره بدون توسل به پرونده قضايي و اعلام جرم عليه مقام فدرال از اختيار محاكمه و بركناري چنين فردي برخوردار نيستند.
برای شرايط سياسي نیز اتهامات وارده به مقام دولت فدرال از سوي دستگاه قضايي طي كيفرخواست به كنگره ارجاع داده مي‌شود و ابتدا كميته قضايي مجلس نمايندگان، سپس صحن مجلس نمايندگان و نهايتا صحن سنا به اتهامات رسيدگي مي‌كند. به عبارت ديگر مجرم قلمداد شدن فرد مظنون به اتهامات وارده، بستگي به تركيب سياسي كنگره دارد.
با توجه به دو شرط فوق‌الذكر، اين نتيجه حاصل مي‌شود كه در حال حاضر شرايط قضايي و شرايط سياسي براي استيضاح دونالد ترامپ مهيا نيست مگر اينكه تحقيقات رابرت مولر، بازپرس ويژه پرونده دخالت روسيه در انتخابات سال ٢٠١٦ نهايتا به اعلام جرم و صدور كيفرخواست عليه رييس‌جمهوري منجر شود و تركيب سياسي كنگره نيز در انتخابات مياندوره‌اي ماه نوامبر به نفع دموكرات‌ها تغيير كند.
تحقيقات مولر تاكنون جرمي را متوجه ترامپ نكرده است. البته كوهن در دادگاه شهادت داده است كه ديدار جنجالي دونالد ترامپ جونيور، پسر ارشد دونالد ترامپ با وكيل روس در برج ترامپ در ماه ژوئن براي دريافت اطلاعات مخرب عليه هيلاري كلينتون، رقيب وقت دموكرات‌ها در انتخابات رياست‌جمهوري سال ٢٠١٦ به دستور شخص دونالد ترامپ انجام شده است و همچنين، دونالد ترامپ دستور پرداخت حق‌السكوت به دو زن در جريان رقابت‌هاي انتخاباتي را با هدف تاثيرگذاري بر نتايج انتخابات صادر كرده است. اين دو موضوع مي‌تواند رييس‌جمهوري را در مظان اتهام قرار دهد و وي را وادار كند زير قسم، شهادت دهد. از آنجا كه قابل انتظار خواهد بود كه ترامپ همچون گذشته براي فرار از حقيقت به دروغگويي متوسل شود، كشف دروغ زير قسم زمينه را براي طرح اتهام عليه رييس‌جمهوري در كنگره فراهم خواهد كرد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها