کد خبر: 506883
تاریخ انتشار :

وزیر صنعت: ۵۳ میلیون مراجعه برای پیش‌خرید خودرو اتفاق افتاد!

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش خبرآنلاین به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت محمد شریعتمداری افزود: با وجود تمام تلاش هایی که در ۴۰ سال گذشته صورت گرفت، نتوانستیم آنطور که باید از بخش تولید حمایت کرده و جلوی فعالیت های سوداگرانه را بگیریم.
وزیر صنعت شریعتمداری ترویج ناامیدی در جامعه را ترفند بزرگ دشمن دانست و افزود: در حالیکه بزرگترین قدرت‌های دنیا از جمله آمریکا می‌خواستند ایران را منزوی کنند، نتایج برجام و خروج یکطرفه امریکا در نهایت به انزوای آمریکا منجر شد.
وی فشارهای ناشی از عهد شکنی آمریکا در برجام را به گلوله ای برفی تشبیه کرد و گفت: با هشیاری و همکاری نباید اجازه دهیم این گلوله برف که ریشه سیاسی دارد به بهمن تبدیل شود، چون عرصه در اختیار ماست و باید کنترل کنیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت به دست گذاشتن دشمن بر روی صنایع اشتغالزای کشور اشاره کرد وافزود: خودروسازی، فولاد و پتروشیمی از جمله این صنایع هستند, چون اشتغال و درآمد صادراتی بالایی دارد و باید با وحدت و هم آهنگی مشکلات را پشت سر بگذاریم.
شریعتمداری با توجه‌ به نقش مردم در هدایت و مدیریت کشور افزود: مردم نمایندگان مجلس را انتخاب می‌کنند و مطالبات خود را از آنها پیگیری می‌کنند، شایسه سالاری و استفاده از افراد موثر , حق و حتی مسئولیت نمایندگان است، حتی انتقاد از دولت حق افراد است و یکی از برکات کشور چند صدایی است و فقط باید نسبت به خطوط قرمز و منافع ملی حساس باشیم، اما این منافاتی با همکاری و همراهی و تلاش برای کاستن از مشکلات مردم ندارد.
وی افزود: فشار نقدینگی یکی از مسایل مهم در اقتصاد کشور است که باید برای کنترل آن برنامه ریزی کرد، همه شاهد بودیم وقتی خودرو عرضه شد ۵۳ میلیون مراجعه با ۶ میلیون ای پی اختصاصی و یک میلیون و چهارصد فرم تکمیل شده و آماده پرداخت وجود داشت, که خود نشانه وجود نقدینگی بالاست.
وزیرصنعت،معدن وتجارت با توجه به نقش نخبگان در هدایت افکار عمومی افزود: باید برای تبیین سود آنی خرید دلار و در مقابل ضرر هنگفت آینده با کاهش ارزش پول ملی برای مردم تلاش کرد و نباید فقط به دنبال چرایی گشت, بلکه بهتر است از تاثیرات عدم مشارکت فعال اقتصادی برای افکار عمومی سخن گفت.
شریعتمداری با اشاره به پتانسیل های موجود در توسعه ظرفیت تولید فولاد در کشور گفت: تولید فولاد ایران با تکمیل واحدهای صنعتی بالای 60درصد پیشرفت فیزیکی به بیش از 120 میلیون تن افزایش خواهد یافت.
وزیرصنعت،معدن وتجارت رتبه اول ایران در تولید آهن اسفنجی را از مزیت های دیگر صنایع فلزی در کشوربرشمرد و گفت: پیشرفت های ایران در صنایع مختلف به گونه ای بوده که محدودیت های ایجاد شده بیشتر این صنایع را هدفگذاری کرده است.
تمهیدات ارزی دولت
وی بر لزوم به روز شدن قوانین مطابق شرایط جدید تاکید کرد و گفت: زمانی که دولت ارز 4200 تومانی را اعلام کرد، تصمیمی برای شرایط موقت بود و امروز دولت به دنبال این شرایط, تمهید لازم را انجام داد تا ارز رسمی به کالاهای اساسی و ویژه و دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص پیدا کند.
ضرورت اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده
وی همچنین بر ضرورت اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده تاکید کرد و گفت: هم اکنون این قضیه فشار زیادی به تولید کنندگان وارد کرده در صورتیکه مالیات بر ارزش افزوده باید از مصرف کننده نهایی دریافت شود.
وی گفت: پیشنهاد میکنم برای کوتاه مدت حداقل مالیات بر ارزش افزوده در برخی حوزه های تولید حذف شود و امیدوارم با همراهی مجلس در تسریع اصلاح مالیات بر ارزش افزوده و همچنین تصمیمی که می‌توان در جلسه هماهنگی سران سه قوه گرفت در این حوزه به تولید کمک کرد.
وی تصمیم دولت برای آزاد کردن نرخ ارز را واکنشی به سوداگری‌های احتمالی دانست و گفت: بسیاری از تقاضاهایی که برای ارز 4200 تومانی وجود داشت غیر واقعی بود و با توجه به وضعیت حوزه پتروشیمی و بازار برای حمایت از این صنایع ارز نیمایی در نظر گرفتیم.
درعرضه محصولات پتروشیمی سقف رقابت آزاد خواهد شد
شریعتمداری با توجه به افزایش نرخ ارز و راهکارهای مختلف برای دولت افزود: دولت دو راه در پیش دارد یا در نظر کرفتن ارز ۴۲۰۰ تومانی برای معاملات کالایی و کنترل رانت و نظارت شدید بر بازار و یا استفاده از نرخ ارز و سقف رقابت آزاد و هزینه در حوزه رفاهی و‌حمایتی که کشور در حال حرکت به سمت بازار غیر رانتی است و به تدریج روندها اصلاح خواهد شد و از هفته آینده در عرضه محصولات پتروشیمی نیز سقف رقابت آزاد خواهد شد.
وزیر صمت با اشاره به سیاست صادراتی دولت گفت: صادرات بدون واردات ارز و صادرات کالاهای اساسی که نرخ ارز رسمی به آن تعلق می‌گیرد مورد حمایت دولت نیست و باید با بازگردادندن ارز حاصل از صادرات تامین مواد اولیه و تولید کشور را حمایت کرد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها