کد خبر: 507081
تاریخ انتشار :

پایان عملیات پزشکی حج ۹۷/ فوت ۱۰ نفر در حج امسال و کاهش محسوس نسبت به سال گذشته

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز سید علی مرعشی در مورد پوشش پزشکی حج ۹۷ اظهار کرد: با بازگشت آخرین پرواز حجاج که امروز(یکشنبه) بامداد به ایران می‌آیند، عملیات پزشکی حج نیز به پایان می‌رسد. در حال حاضر ما هیچ بیمار بستری در بیمارستان‌های سعودی نداریم و تمام افرادی که نیاز به درمان دارند به کشور بازگشته‌اند. تنها سه بیمار بستری در مدینه داشتیم که این افراد هم روز جمعه به ایران اعزام شدند و ادامه روند درمانی آنها در تهران دنبال می‌شود.
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با اشاره به وضعیت برگزاری حج ۹۷ افزود: خوشبختانه امسال حج خوبی برگزار شد و وزارت حج عربستان همکاری خوبی با مرکز پزشکی حج و زیارت داشت و الحمدالله مشکلی در خدمات بهداشتی و درمانی در مدینه، مکه و مشاعر حج نداشتیم.
وی در مورد آمار زائران ایرانی فوت شده در ایام حج گفت: فوتی‌های امسال نسبت به سال گذشته کاهش چشم‌گیری داشت. سال گذشته ۳۳ مورد فوتی داشتیم که امسال به ۱۰ تن رسید.
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در مورد دلیل کاهش این آمار اظهار کرد: در درجه اول این لطف و توجه الهی بود و خدا کمک کرد که تعداد مرگ و میرها کاهش پیدا کند. ما ۱۵۰۰ زائر بالای ۸۰ سال داشتیم که هیچکدام از فوتی‌ها در این رده سنی نبودند. اغلب آنها کمتر از ۷۰ سال سن داشتند و دو سه نفر آنها بالای ۷۰ سال بودند. موضوع دیگری که منجر به کاهش این آمار شد حساسیت ویژه کادر پزشکی در ایام حج بود و در درجه بعدی، این مسئله به معایناتی بر می‌گردد که همکاران پزشک ما با وسواس زیاد برای تعیین استطاعت جسمی در زمان انتخاب زائران انجام دادند. آموزش‌هایی که قبل و طول سفر به حجاج ارائه شد نیز از جمله عوامل تاثیرگذار بود.
مرعشی اضافه کرد: امسال ترکیب خدمات ما در مدینه متفاوت بود و برای اولین سال بود که در مدینه بیمارستان نداشتیم و خدمات پزشکی در چهار درمانگاه در مدینه به زائران ارائه شد و برای خدمات بستری و آزمایشگاهی از بیمارستان‌های مدینه استفاده کردیم. این کار هم به دلیل کاهش مدت اقامت زائران در مدینه صورت گرفت که حدود ۵ شبانه روز در مدینه اسکان داشتند و باقی زمان در مکه بودند. به همین دلیل بیمارستان مدینه را جمع‌آوری کردیم و خدمات پزشکی داخلی، زنان، روان‌شناسی، ارتوپدی و طب اورژانس در درمانگاه‌ها ارائه شد. علاوه بر آن سه آمبولانس هم در درمانگاه‌ها مستقر شدند.
وی ادامه داد: تغییر دیگری که امسال داشتیم این بود که بیشتر از راننده‌های عربستانی برای آمبولانس‌ها استفاده کردیم. همچنین تفاوت دیگری که در ارائه خدمات در حج امسال داشتیم، برپایی درمانگاه‌هایی در محل استقرار زائران بود. بر اساس تقسیم‌بندی هتل‌های زائران پنج منطقه، ما پنج درمانگاه شبانه‌روزی با تمام امکانات از جمله پزشک متخصص، طب اورژانس، آمبولانس و داروخانه شبانه‌روزی داشتیم. ضمن اینکه در ۸۰ هتل اسکان زائران، مطب‌های هشت ساعته و درمانگاه‌های ۱۶ ساعته دائر و خدمات شبانه‌روزی به زائران ارائه شد.
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه امسال تعداد خدمات‌گیرنده‌ها نسبت به سال گذشته کاهش چشم‌گیری نداشت، اظهار کرد: با این حال اما نحوه خدمات‌گیری نسبت به قبل بهتر شد و بیمارستان ما در مکه نیز با همان امکانات سال قبل خدمات خوبی را به زائران ارائه داد. همچنین زائرانی که توان جسمی نداشتند و نیازمند خدمات ویژه بودند، با همان شرایط توانستند عرفات را درک کنند و حج را به جا بیاورند. تنها یکی از زائران که در ایام تشریق زیر دستگاه تنفس مصنوعی بود نتوانست ادامه حج را به جا بیاورد.
منبع: مهر

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها