کد خبر: 507162
تاریخ انتشار :

حسابی: برادرزاده عراقچی چه کاره است که تمام امور ارزی به او سپرده شده بود؟ / سیف که کارمند ساده بانک در خیابان نارمک بوده، چرا باید مشاور رییس جمهور شود؟ / سوال درباره پیش بینی قیمت دلار پایه و اساسی ندارد؛ از کجا می گویند دلار ۴۰ هزار تومان می‌شود؟ چرا ن

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، حسابی درباره اینکه آیا معاملات در بازار ارز با قیمت آزاد در حد زیادی انجام می‌شود و یا محدود است، گفت: خود شما حاضرید شیر یا ماست یا کالایی را که قیمت آن سه هزار تومان است، ۵ هزار تومان بخرید؟ طبیعی است که نه. اما عکس آن نیز وجود دارد. یعنی اگر شما کالایی داشته باشد که ۵۰ هزار تومان قیمت داشته باشد، حاضر نیستید آن را ۳۰ هزار تومان بفروشید.
او با ذکر مثالی با اشاره به افزایش ۶۰ درصدی قیمت شیر، ادامه داد: من اگر نتوانم روزی یک لیوان شیر بخورم، هفته‌ای یک بار آن را می‌خورم. اما در برخی موارد مجبور می‌شویم تصمیمات دیگری بگیریم. مثلا در حال حاضر حدود ۷۰۰ هزار دانشجو در خارج داریم که پدر و مادرشان باید ماهانه ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار برای آن‌ها بفرستند. طبیعی است که این‌ها مجبور هستند ارز را به هر قیمتی تهیه کنند.
او ادامه داد: به عنوان مثالی دیگر اگر کسی دارو پیدا نمی‌کند، و قیمت آن را بسیار بالا بگویند، باز هم مجبور به خرید آن خواهد بود. در حال حاضر مواد پتروشیمی را ۶۰۰ درصد گران کرده اند. کسانی که مجبورند باید این افزایش قیمت را تحمل کنند. یا مثلا چند ماه است پس از ماجرای اعتصاب رانندگان، قیمت‌ها را ۲۰ درصد بالا برده اند.
این فعال اقتصادی در پاسخ به سوالی درباره اینکه در صورت کاهش قیمت دلار، چه رقمی را می‌توان به عنوان کف قیمت پیش بینی کرد؟ گفت: این سوالی است که پایه و اساسی ندارد. وقتی در امور اقتصادی، فنداسیون و پی ساختار، طوری شده که می‌لرزد، باید فکری به حال آن بکنیم.
او با انتقاد از برخی پیش بینی‌ها درباره قیمت دلار اظهار داشت: از کجا می‌گویند دلار ۴۰ هزار تومان می‌شود؟ پایه و منطق و استدلال آن‌ها چیست؟ چرا نگفتند مثلا ۱۷ هزار تومان؟ یا ۱۲ یا ۱۰ هزار تومان؟
حسابی با اشاره به ایرادات پایه‌ای اقتصاد کشور، گفت: در حال حاضر ما با بیماری مواجه هستیم که باید خون آن را تعویض کرد.
منبع: انتخاب

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها