کد خبر: 507332
تاریخ انتشار :

نامه نیوز بررسی کرد؛

10 نکته در مورد نخست وزیر جدید عراق؛ آیا نخست وزیر جدید عراق هم ضد ایرانی است؟

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه بین الملل نامه نیوز: انتخاب عادل عبدالمهدی برای تصدی نخست وزیری عراق تقریبا نهایی شده است.
حالا پس از چندین ماه چانه زنی گروههای سیاسی برای پست نخست وزیری، درباره تعیین عادل المهدی برای تصدی نخست وزیی عراق توافق نهایی حاصل شده است و عبدالهدی به میزان ۹۵ درصد نخست وزیر جدید عراق خواهد بود.
منابع عراقی با اشاره به اینکه مراجع تاثیرگذار در عراق اعتراضی به نخست وزیری عبدالمهدی ندارند، تاکید کرده اند: رهبران دو فراکسیون سائرون و الفتح حامیان اصلی نخست وزیری عادل عبدالمهدی هستند.
المهدی کیست و چه مواضعی دارد؟ مواضع او نسبت به ایران چگونه است؟ آیا او راه العبادی را خواهد رفت یا فضای جدیدی با حضور او رقم خواهد خورد؟
1- عادل المهدی زادهٔ ۱۹۴۲ در بغداد سیاست‌مدار، اقتصاددان شیعه عراقی و وزیر نفت و نخست‌وزیر کنونی عراق است. او از مقامات مجلس اعلای اسلامی عراق و معاون دبیرکل کنونی این سازمان است.
2- عبدالمهدی از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۱ یکی از دو معاون رئیس‌جمهور عراق بود و در دولت موقت عراق پس از سقوط صدام وزیر دارایی بود و یکی از کاندیداهای تصدی پست نخست‌وزیری پس از انتخابات مجلس نمایندگان عراق ۲۰۰۵ به شمار می‌رفت که در رأی‌گیری داخلی «ائتلاف ملی عراق» با یک رأی مغلوب نوری مالکی شد.
3- وی در سال ۱۹۶۹ به فرانسه رفت و با گروه‌های فکر این کشور و نشریات عربی و فرانسوی همکاری داشت. عبدالمهدی در دههٔ ۱۹۷۰ از اعضای برجستهٔ حزب کمونیست عراق بود. اما در دههٔ ۱۹۸۰ دیدگاه‌های اسلام‌گرایانه پیدا کرده و از طرفداران انقلاب اسلامی ایران شد و به گروه نوبنیاد مجلس اعلای انقلاب اسلامی پیوست که در ایران تشکیل شده و ارتباط نزدیکی با مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران داشت.
4- منابع عراقی با اشاره به اینکه مراجع تاثیرگذار در عراق اعتراضی به نخست وزیری عبدالمهدی ندارند، تاکید کرده اند: رهبران دو فراکسیون سائرون و الفتح حامیان اصلی نخست وزیری عادل عبدالمهدی هستند.
5- عبدالمهدی از جمله چهره‌های عراقی است که مکتب‌های فکری متعدد و حتی متناقضی را تجربه کرده است. در جوانی تحت تاثیر اندیشه‌های پان عربیسم قرار گرفت و به شدت پان‌عربیسم شد. پس از مدتی به کمونیست‌ها متمایل شده و تجربه یک رفیق کمونیست را گذراند. با ظهور حزب بعث به این حزب متمایل شد و از بعثی‌های متعصب قبل از به قدرت رسیدن حزب بعث شد. پس از آن که افراط‌گرایی‌های حزب بعث در حذف مخالفان سیاسی فزونی گرفت، از این حزب جدا شد، به فرانسه رفت و در آنجا با سید محمد باقر حکیم و مجلس اعلای اسلامی آشنا شد و در دهه هشتاد رسما یک فرد شیعی معتدل و عضو مجلس اعلای اسلامی عراق شد.
6- مواضع کلی المهدی نشان می دهد او آرایی معتدل دارد و در وضعیت کنونی عراق و بالا بودن رقابت بازیگران منطقه ای و بین المللی برای حضور در عراق می تواند شرایط بینا بینی ایجاد کند.
7- المهدی اقتصاد خوانده است و نگاه یک تکنوکرات تحصیلکرده می تواند در فضای امنیتی پساداعش روندی جدید ایجاد کند. عراق در حال حاضر از مشکلات اقتصادی و بیکاری و اعتراضات در این مورد رنج می برد و نیاز حیاتی به توسعه و بازسازی خرابی ها و زیرساخت ها دارد.
8- المهدی به شکل ارگانیک در تیم مقتدی صدر کسی که حزب او پیروز اول انتخابات پارلمانی عراق بود، نیست. اما به نظر می رسد روحیات نزدیکی داشته و می توانند در عراق جدید نقش تازه ای بازی کنند.
9- روابط دو کشور ایران و عراق در وضعیت خاصی قرار دارد. العبادی در ماههای اخیر مواضع مثبتی نسبت به ایران نداشت و این موضوع سوءتفاهمهایی را در بر داشت. روندی که اعتراضات در بصره را به حمله به کنسول گری ایران کشاند و نگرانی هایی را باعث شد. دو کشور نیازمند هوای جدیدی برای نفس کشیدن دارند.
10- حضور فردی جدید در قدرت و با حمایت مرجعیت و همینطور اجماع نظر گروههای سیاسی می تواند این مسیر را هموار کند و نگرانی دو کشور را برای گسترش روابط کاهش دهد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها