کد خبر: 510635
تاریخ انتشار :

پیامکی تا مرز تغییر سرنوشت/ خطای مسؤولان دانشگاه یا برداشت نادرست داوطلبان؟!

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز فاصله بین خنده و گریه داوطلبانی که پس از دریافت پیامک تبریک از دانشگاه آزاد خود را دانشجوی این دانشگاه دانستند، چند روزی بیشتر نبود.
شنیدن ماجرا از زبان مادر یکی از این داوطلبان شاید بهتر بتواند عمق اشتباه رخ داده را نمایان کند.
مادر یکی از این افراد طی تماسی ماجرا را اینگونه روایت کرد: « نام پسرم جزء ذخیره‌های دانشگاه آزاد بود که برای مشهد و قشم اعلام شد و پس از آن از سوی دانشگاه پیام تبریکی به ما ارسال شد که از قبولی پسرم در دانشگاه شاهرود خبر دادند و اعلام کردند که پسرم در دانشگاه آزاد قبول شده و باید به صورت اینترنتی ثبت نام کنیم، پس از ثبت‌نام پیامک دیگری برای ما ارسال شد که شماره دانشجویی پسرم را اعلام کردند و پیامک با این مضمون بود که ثبت نام شما با موفقیت انجام شد و می‌توانید مدارک خود را حضوری ارائه کنید.
اما زمانی که ما به شاهرود رفتیم تا همان‌طور که در پیامک به ما اعلام شده بود مدارک را به صورت حضوری ارائه کنیم، گفتند پسرم قبول نشده است!
البته به جز ما عده دیگری هم بودند که همین مشکل را داشتند و با در دست داشتن شماره دانشجویی در دانشگاه حضور یافتند ولی به آن‌ها هم گفتند که قبول نشده‌اند.
دوست دارم بنویسید مظلوم ترین قشر تاریخ کنکور همین‌ها هستند که با سرنوشتشان بازی شد.
پدر داوطلب دیگری که با ناراحتی بسیار تماس گرفته بود، می‌گفت من برای قبولی فرزندم سور دادم و جشن گرفتم حالا فرزند من چگونه در میان فامیل سر بلند کند؟ این پیامک تبریک به قیمت آبروی فرزندم تمام شد. حالا گفته‌اند ظرفیت‌ها را افزایش می‌دهیم و این داوطلبان را پذیرش می‌کنیم اما چه زمانی قرار است این کار را انجام دهند؟ این فرزندان ما چقدر ضربه می‌خورند؟ این داوطلبان تا چه زمانی درس نخوانند و منتظر باشند؟
این در حالی است که محمدمهدی طهرانچی سرپرست دانشگاه آزاد در گفت‌وگویی این مساله را برداشت اشتباه داوطلبان برشمرده و گفته است: ذخیره به معنای قبولی نبوده و ذخیره‌ها برحسب ردیف خود پذیرفته می‌شوند، یعنی هر کس ثبت‌نام کند اگر در ردیف ذخیره بالاتر از دیگران قرار بگیرد حقش حفظ می‌شود و وجه دریافتی از آن‌ها نیز به آن‌ها بازگردانده می‌شود، اما برخی داوطلبان قرار گرفتن در لیست ذخیره را نتیجه قطعی دانستند.
همچنین امیررضا شاهانی رئیس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد گفته است: براساس مصوبه شورای سنجش و پذیرش، امسال تکمیل ظرفیت نخواهیم داشت و باتوجه به این موضوع ما ضریب افت را بزرگتر از سال‌های گذشته انتخاب کردیم، برای اینکه بتوانیم ظرفیت‌ها را تکمیل کنیم. ضریب افت بر این اساس است که برخی داوطلبان در این دانشگاه انتخاب رشته می‌کنند، اما به علت قبولی در دانشگاه‌های دولتی، در این دانشگاه‌ها ثبت نام می‌کنند و بخشی از ظرفیت ما خالی می‌ماند، در سال‌های گذشته به علت آنکه تکمیل ظرفیت داشتیم، پس از اعلام نتایج، داوطلبان مجددا انتخاب رشته می‌کردند و ما نتایج را پردازش و اعلام می‌کردیم و پس از دو یا سه مرحله ظرفیت رشته‌های گروه پزشکی نیز تکمیل می‌شد.
شاهانی ادامه داد: امسال به علت آنکه تکمیل ظرفیت را نمی‌توانستیم داشته باشیم یا نه، ضریب افت را بزرگ‌تر گرفتیم، اما بعد از ثبت نام داوطلبان، بخش قابل توجهی از ظرفیت‌ها خالی ماند.با توجه به این موضوع با رئیس سازمان سنجش هماهنگی کردیم و فهرستی از افرادی که در دانشگاه‌های دولتی قبول شدند، دریافت کردیم و بر مبنای آن چهارشنبه ۱۱ مهر فهرست افراد ذخیره دانشگاه آزاد را منحصرا در زیر گروه پزشکی و دامپزشکی بر روی وب سایت اعلام و بر روی سامانه احراز هویت نیز سند پذیرش قرار گرفت که پس از آن واحدها می توانستند نسبت به تحویل فرم شماره ۱۵ به داوطلبان برای اعلام آمادگی ثبت نام اقدام کنند. پس از آن برای اعلام نتیجه، واحدهای علوم پزشکی آمار را استخراج و بر مبنای آمار و ظرفیتی که دارند، تعداد پذیرفته شده ها را در سایت واحد طبق دستورالعملی که به واحدها ابلاغ شد قرار می دهند و مطابق این دستورالعمل واحدها باید بر مبنای ردیف ذخیره و ظرفیت باقیمانده از داوطلبان نام نویسی و اعلام کنند.
شاهانی افزود: بر این اساس در مصاحبه بنده و همچنین اطلاعیه‌های دانشگاه اعلام شد که این فهرست ذخیره است و هیچ حقی برای افراد ایجاد نمی‌کند و تا آنجا که ظرفیت باقیمانده اجازه دهد ثبت نام می‌کنیم. علت آنکه حداکثر تا ۳ ذخیره اعلام کردیم به این دلیل بود که شانس بیشتری برای قبولی داوطلب فراهم و همچنین ظرفیت‌ها نیز تکمیل شود. یک تلقی نادرستی در برخی واحدهای دانشگاه اتفاق افتاد که می‌توانند ثبت نام کنند و بر این اساس برای تعداد محدودی از داوطلبان مشکل ایجاد شد.
شاهانی گفت: برای اینکه مشکل این افراد حل شود تلاش داریم آمار را از واحدهای مختلف جمع آوری و بررسی کنیم که چگونه می‌توان مشکل این افراد را براساس رعایت عدالت حل کرد، بدین گونه که افرادی که نمره بالاتری دارند پذیرفته شوند. از طرف دیگر در حال رایزنی برای افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی هستیم و این اقدام تا آماده شدن آمار و جمع آوری آنها ممکن است زمان بر باشد.
اما مشکل این دانشجویان فراتر از این صحبت‌هاست و آن‌ها می‌گویند: پس از دریافت این پیامک از دانشگاه‌های دولتی یا دانشگاه‌های دیگر انصراف داده‌اند تا به دانشگاه آزاد بروند و حالا که دانشجوی دانشگاه آزاد هم نشده‌اند مشمول خدمت سربازی می‌شوند و شاید این آخرین فرصت قبولی برای آن‌ها بوده است.
البته رئیس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد درباره این داوطلبان نیز گفته است: مشکل افرادی که اعلام می‌کنند به دلیل نام نویسی از محل تحصیل انصراف داده اند را حل می‌کنیم، آنها را نیز می توانیم به محل تحصیل بازگردانیم یا دانشجوی دانشگاه آزاد شوند.
با توجه به اینکه تعداد این داوطلبان که ممکن است سرنوشت‌شان با اشتباه دانشگاه آزاد تغییر کند کم نیست، انتظار می‌رود مسؤولان دانشگاه آزاد هر چه سریع‌تر برای حل این مشکل، راه حلی اجرا کنند.
منبع:فارس
منبع: فارس

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها