کد خبر: 510767
تاریخ انتشار :

ایا آب گازدار برای بدن مضر است؟

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز در اين مطلب مي خوانيد
آب گازدار خاصیت اسیدی دارد
آیا آب گازدار بر سلامتی دندان ها تاثیر می گذارد؟
بهبود یبوست با آب گاز دار
آب گاز دار نوشیدنی است که بعضی از افراد آن را جایگزین نوشابه می کنند. فواید و مضرات آب گاز دار در این مقاله مورد بحث قرار گرفته است.
آب گازدار خاصیت اسیدی دارد
کربن‌دی‌اکسید و آب، زمانی که با هم واکنش شیمیایی داشته باشند، اسید کربنیک تولید می‌کنند؛ نوعی اسید ضعیف که ثابت شده همان گیرنده‌های عصبی را در دهان شما تحریک می‌کند که خردل نیز آنها را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. این تحریک نوعی سوزش و گزش در دهان به‌وجود می‌آورد که برای بسیاری افراد، هم تحریک‌آمیز است و هم خوشایند.
pH آب گازدار بین ۳ و ۴ است که نشان می‌دهد این مایع، کمی اسیدی است. باوجوداین، نوشیدن مایعات اسیدی مثل آب گازدار، بدن شما را اسیدی‌تر نمی‌کند.
کلیه‌ها و شش‌ها، کربن‌دی‌اکسید اضافه‌ی بدن را دفع می‌کنند. این ویژگی باعث می‌شود که خون در بدن، کمی قلیایی باشد و pH آن بین ۷/۳۵ تا ۷/۴۵ باقی بماند؛ فارغ از اینکه چه بخورید و چه بنوشید.
آیا آب گازدار بر سلامتی دندان ها تاثیر می گذارد؟
یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌ها در مورد آب‌گازدار، تأثیرگذاری آن بر مینای دندان است. چون با خوردن آب‌ گازدار، مینای دندان مستقیما با اسید تماس پیدا می‌کند.
در مورد این موضوع، تحقیقات اندکی انجام شده، ولی یکی از این تحقیقات نشان داده است که آب‌های گازدار معدنی، فقط به مقدار اندکی نسبت به آب معمولی، به مینای دندان آسیب می‌زنند. علاوه‌براین، آب‌های معدنی گازدار ۱۰۰ بار کمتر از نوشیدنی‌های قنددار، برای دندان آسیب‌زا بودند.
در یکی از این تحقیقات ثابت شد که نوشیدنی‌های گازدار، توانایی بالقوه و شدیدی برای نابود کردن مینای دندان دارند؛ البته فقط درصورتی‌که حاوی شکر باشند.
درواقع یک نوشیدنی بدون گاز شیرین، خطرناک‌تر از نوشیدنی گازدار بدون قند است.
در تحقیقی دیگر، قطعاتی از مینای دندان در نوشیدنی‌های مختلف برای مدت ۲۴ ساعت قرار گرفت. در این تحقیق، نوشیدنی‌های گازدار شیرین‌شده و نوشیدنی‌های غیرگازدار، نسبت به نوشیدنی‌های دیگر، تأثیراتی شدیدتر روی مینای دندان داشتند.
بررسی چند تحقیق مختلف نشان داد که ترکیب شکر وآب‌های گازدار ممکن است به پوسیدگی دندان منجر شود. درواقع آب‌های گازدار خالص و بدون شکر خطرات کمتری برای سلامت دندان دارند و فقط انواع شیرین‌شده‌ی آب‌ گازدار برای دندان، خطرناک است.
اگر نگران سلامت دندان‌تان هستید، نوشیدنی‌های گازدار بدون قند بخورید یا بعد از خوردن آن، دهان‌تان را کاملا با آب بشویید یا حتی دندان‌هایتان را مسواک بزنید.
بهبود یبوست با آب گاز دار
افرادی که درگیر یبوست مزمن هستند، با نوشیدن سودا، علائم‌شان بهبود پیدا می‌کند.
یک تحقیق دو هفته‌ای روی ۴۰ نفر از افراد مسن انجام شد که قبلا دچار سکته‌ قلبی شده‌ بودند. این ۴۰ نفر به دو گروه تقسیم شدند؛ دسته‌ی اول آب گازدار نوشیدند و دسته‌ی دوم آب خالص. نتایج تحقیق نشان داد که میانگین حرکات و فعالیت‌های روده‌ای گروه اول که آب گازدار مصرف می‌کردند، نسبت به گروه دوم دو برابر بود.
همچنین در این تحقیق،، مصرف‌کنندگان سودا، علائم یبوست‌شان ۵۸ درصد کاهش یافته بود. شواهدی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف آب گازدار، سایر علائم مرتبط با دستگاه گوارش مثلا معده درد را کاهش می‌دهد.
روی ۲۱ نفر از مبتلایان به بیماری‌های مزمن دستگاه گوارش، تحقیقی کنترل‌شده انجام شد. بعد از ۱۵ روز، کسانی که آب گازدار مصرف کرده بودند، بهبودی بیشتری را در عملکرد دستگاه گوارش خود گزارش کردند.
فواید استفاده از آب گازدار برای پوست:
روشی آسان است و زمان بر نیست.
الیاف کلاژن مابین سلول ها را قوی نگه می دارد.
صورت را پر می کند.
پوست صورت را سفت می کند.
منافذ پوست را تمیز می کند.
هیچ حساسیتی در پوست ایجاد نمی کند.
هر روز می توان از آن استفاده کرد.
گران نیست.
به پوست درخشش طبیعی می دهد.
منبع الودکتر

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها