کد خبر: 513993
تاریخ انتشار :

هند برگزاری نماز جماعت در تاج محل را ممنوع کرد

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

هر چند این درخواست سبب ایجاد نارضایتی میان مردم مسلمان در شهر اگرا شده است، اما مقامات سازمان باستان شناسی اعلام کردند از دادگاه عالی این کشور حکمی دریافت کرده اند که مصمم هستند آن را اجرا کنند.
تاج محل روز های جمعه به روی عموم مردم بسته است، اما مردم محلی می توانند بدون پرداخت بهای بلیت وارد این مکان تاریخی شده و در نماز جمعه شرکت کنند.
در ماه جولای (تیر) دادگاه عالی هند ورود مسلمانان غیر محلی به تاج محل جهت حضور در نماز جماعت را ممنوع کرد.
بر اساس گزارش های منتشر شده، سازمان باستان شناسی هند روز یکشنبه این هفته پس از وصول حکم دادگاه، محل وضو خانه در تاج محل را مسدود کرد.
امام جمعه مسجد تاج محل به نام سید صادق علی که خانواده او در دهه های گذشته امامت نماز در این محل را بر عهده داشته از این تصمیم سازمان باستان شناسی هند ابراز نارضایتی کرده است.
بر اساس گزارش های منتشر شده، از امام جماعت و خدمه مسجد تاج محل نیز خواسته شده است تا فقط در روز های جمعه در این محل حاضر شوند.
سید ابراهیم حسین زیدی رییس کمیته مدیریت مسجد تاج محل گفت: هیچ دلیلی برای توقف نماز در تاج محل وجود ندارد. نماز جماعت برای سال های طولانی در تاج محل برگزار شده است.
وی همچنین دولت بی جی پی و دولت ایالت اوتار پرادش را به داشتن ذهنیت ضد مسلمانان متهم کرد.
این بنای تاریخی در سال 1631 میلادی توسط شاه جهان امپراتور مغول بعنوان مقبره برای همسر خود «ممتاز محل» احداث شده است.
لازم به ذکر است که بر اساس آمار دولتی هند در سال 2016 میلادی، تقریبا 6.5 میلیون نفر از این مکان بازدید به عمل آوردند.
تاج محل یکی از ممتازترین نمونه های معماری هندی-اسلامی است که در قرن 17 توسط یک امپراطور مغول به نام شاه جهان به یاد همسر فقیدش ممتاز محل ساخته شد.
برخی دست اندرکاران محلی گردشگری در شهر آگرا، مقامات دولت ایالتی را متهم می کنند که تمام توجه خود را به ارتقای گردشگری مذهبی به نفع آثار باستانی مربوط به هندوها معطوف کرده اند.
منبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها