کد خبر: 517734
تاریخ انتشار :

این علایم یعنی روده ناسالم دارید!

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، روده مهمترین و بزرگترین بخش دستگاه گوارش است که درون آن از مجموعه ای از میکروبیوم ها تشکیل شده است. روده نقش مهمی در هضم و جذب بهتر غذا و در نتیجه عدم ایجاد مشکلات گوارشی است. اما گاهی عملکرد روده دچار مشکل می شود که علایم بیرونی مشخصی دارد که با اطلاع از آن ها می توانید سریع تر به وجود مشکل در روده پی ببرید. در ادامه این مطلب علایم آشکار روده ناسالم را بررسی می کنیم.
احساس خوبی در معده ندارید
اسهال، یبوست، نفخ، حالت تهوع، و سوزش سردل نشانه های کلاسیک بروز مشکل در سلامت روده هستند. ناراحتی گوارشی، به ویژه پس از مصرف وعده های غذایی سرشار از کربوهیدارت می تواند در نتیجه گوارش و جذب ضعیف کربوهیدارت ها شکل بگیرد. بازگشت اسید معده به مری، بیماری التهابی روده، بیماری روده تحریک پذیر و کولیت همگی با عدم تعادل در میکروبیوم پیوند خورده اند.
برخی غذاها را زیاد هوس می کنید
هوس های غذایی، به ویژه برای خوراکی های شیرین می تواند به معنای عدم تعادل در باکتری های روده باشد. در صورت رشد بیش از حد مخمر در بدن، که ممکن است پس از یک یا دو دوره مصرف آنتی بیوتیک ها و از بین رفتن باکتری های خوب رخ دهد، می تواند موجب هوس های غذایی برای خوراکی های شیرین شود. با افزایش مصرف پروبیوتیک ها می توانید سلامت روده خود را تقویت کنید.
با نوسان وزن مواجه هستید
برخی انواع باکتری های روده می توانند موجب افزایش یا کاهش وزن شوند، به ویژه زمانی که در روده کوچک حضور داشته باشند، که این شرایط به نام رشد بیش از حد باکتری های روده کوچک (SIBO) شناخته می شود. میکروب های بیش از حد در روده کوچک می تواند به واسطه تداخل در جذب ویتامین ها، مواد معدنی و چربی در سلامت روده اختلال ایجاد کند. اگر به صورت عادی قادر به گوارش و جذب چربی نباشید، امکان کاهش وزن وجود دارد. انواع دیگری از باکتری ها با افزایش وزن پیوند خورده اند زیرا برخی میکروب ها می توانند کالری بیشتری از غذاها برداشت کنند.
تنفس بدبو
هالیتوزیس یا همان تنفس بد بو ناشی از عدم تعادل میکروبی در روده است. در شرایطی که این عدم تعادل ها در معده آغاز می شوند، در بسیاری مواقع به بخش های دیگر بدن، از جمله دهان نقل مکان می کنند. اگر دهانشویه ها و روش های درمانی خارجی دیگر موجب از بین رفتن بوی بد دهان نمی شوند، بروز مشکل در روده ها می تواند دلیل این شرایط باشد.
عدم تحمل غذایی
عدم تحمل غذایی، مانند عدم تحمل لاکتوز یا گلوتن، یک محصول جانبی ناشی از دشواری در گوارش کامل این مواد در روده ها است. در صورت ابتلا به سندرم روده نشت پذیر، این دشواری در تجزیه غذا یک واکنش التهابی را تحریک می کند، که نه تنها بر گوارش تاثیرگذار است، بلکه سیستم ایمنی بدن انسان را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.
مضطرب یا افسرده هستید
تقریبا 80 تا 90 درصد سروتونین، یک انتقال دهنده عصبی که بر خلق و خو، رفتار اجتماعی، خواب، اشتها، حافظه و حتی میل جنسی تاثیرگذار است، در روده تولید می شود. زمانی که سروتونین کمتری در بدن تولید می شود، این شرایط می تواند اثر منفی بر خلق و خوی انسان داشته باشد.
خوب نمی خوابید
سطوح ناکافی سروتونین می تواند به بی خوابی یا دشواری در به خواب رفتن منجر شود. خستگی مزمن و علائم فیبرومیالژیا می تواند با عدم تعادل باکتری های روده مرتبط باشند.
با مشکلات پوستی مواجه هستید
راش های پوستی و اگزما، بیماری پوستی که با جوش های قرمز خارش‌دار و ملتهب روی پوست توصیف می شود، می تواند نشانه ای از ضعف در سلامت روده افراد مبتلا باشد. این قبیل شرایط می توانند به واسطه عدم تعادل در باکتری های روده شکل بگیرند.
به یک بیماری خودایمنی مبتلا هستید
عدم تعادل در میکروبیوم می تواند چیزی فراتر از علائم گوارشی را به همراه داشته باشد. بیماری هایی که سیستم ایمنی را تحت تاثیر قرار می دهند و به نام بیماری های خودایمنی شناخته می شوند می توانند به عدم تعادل اشاره داشته باشند. آرتریت روماتوئید، و بیماری ام‌اس با عدم تعادل در باکتری های روده پیوند خورده اند.
سطوح بالای قند
دیابت مزمن ناشی از انباشت بیش از حد قند در خون شما است. اما علت دیگر آن می تواند عملکرد ضعیف روده باشد. باکتری های مفید روده در صورت آسیب دیدن منجر به ایجاد اشکال در فرایندهای متابولیکی می شوند که شکر را به انرژی تبدیل می کنند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها