کد خبر: 517887
تاریخ انتشار :

رویترز گزارش داد: استیصال اروپا از مقاومت ایران در قبال برنامه موشکی‌اش

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، برنامه موشکی ایران در هفته جاری پس از آنکه مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا مدعی شد تهران به تازگی یک موشک بالستیک میان برد آزمایش کرده است، در کانون توجهات قرار گرفت.
اکنون آمریکا در حال فشار آوردن بر اتحادیه اروپا است تا اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را به دلیل برنامه موشکی این کشور مورد بررسی قرار دهد. انگلیس و فرانسه نسبت به آزمایش موشکی نسبت داده شده به ایران ابراز نگرانی کردند و آن را بی‌ثبات کننده خواندند، اما اتحادیه اروپا روی حفظ توافق هسته‌ای 2015 متمرکز است که آن را یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای خود در عرصه سیاست خارجی طی دهه‌های اخیر می‌داند.
برایان هوک، رئیس گروه اقدام ایران در وزارت امورخارجه آمریکا پس از دیدار با قدرت‌های اروپایی در حاشیه نشست ناتو در بروکسل به رویترز گفت: ما خواهان آن هستیم که اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را وضع کند که افراد و سازمان‌هایی را که با توسعه و آزمایش موشک‌های ایران همکاری دارند، هدف قرار دهد.
این چنین اقدامات تنبیهی به‌طور معمول شامل محدودیت‌های مسافرتی و مسدود کردن اموال و تلاش برای قطع منابع مالی تامین کننده این برنامه‌های تسلیحاتی می‌شود.
هوک در ادامه مدعی شد که ایران قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرده و این اقدامی تهدیدآمیز است، بنابراین بازدارنده‌ها علیه ایران باید بازگردانده شود.
این در حالی است که قطعنامه 2231 شورای امنیت تنها از ایران می‌خواهد از فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارند، پرهیز کند.
به گزارش رویترز، اسناد محرمانه نشان می‌دهد که انگلیس، فرانسه و آلمان در ماه مارس پیشنهاد وضع تحریم‌های جدید علیه ایران به دلیل برنامه موشکی‌اش را ارائه دادند اما این کار با مخالفت اعضای دیگر اتحادیه اروپا ازجمله ایتالیا که خواهان افزایش روابط تجاری با جمهوری اسلامی هستند، مواجه شد.
رئیس گروه اقدام ایران در وزارت امورخارجه آمریکا همچنین مدعی شد که ایران در حال انتقال موشک‌های خود و تکنولوژی آن به سوریه و متحدانش همچون حوثی‌های یمن و حزب‌الله لبنان است.
دیپلماسی با ایران برای اتحادیه اروپا بسیار حساس است چراکه بروکسل توافق هسته‌ای با ایران را بزرگترین دستاورد سیاست خارجی این اتحادیه در دهه‌های اخیر در عرصه سیاست خارجی می‌داند و نمی‌خواهد این توافق نابود شود.
دیپلمات‌های اروپایی می‌گویند که تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا پس از بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران می‌تواند توافق را به خطر بیندازد.
بنابر این گزارش، انگلیس، فرانسه و آلمان از زمانی که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد قصد دارد از توافق هسته‌ای خارج شود، با مقامات ایرانی درباره برنامه موشکی بالستیک این کشور و فعالیت‌های منطقه‌ای‌اش مذاکره کرده‌اند اما به گفته دیپلمات‌ها، علی‌رغم گذشت بیش از یک سال از این رایزنی‌های منظم ایران بر موضع خود محکم و استوار ایستاده و تاکید کرده است که برنامه موشک‌های بالستیکش دفاعی است و قابل مذاکره نمی‌باشد.
این، موجب درمانده شدن مقامات شده است. فرانسه به‌ویژه از این موضع تهران در توسعه و تکثیر موشک‌هایش ابراز تاسف کرده و از ایران می‌خواهد که وارد مذاکره بر سر موشک‌هایش شود.
یک دیپلمات اروپایی در این باره به رویترز گفت: در یک ماه گذشته، وزیر امورخارجه انگلیس و هیئت‌های بلند پایه از فرانسه و آلمان به تهران سفر کردند تا این مسئله را با مقامات این کشور مطرح کنند اما آن‌ها نمی‌خواهند درباره موشک‌های بالستیک مذاکره کنند.
یک دیپلمات اروپایی دیگر نیز گفت که برای لندن، برلین و پاریس سخت خواهد بود که بتوانند موافقت اتحادیه اروپا به تحریم‌های جدید را به دست آورند اما این موضوع با توجه به موضع سخت ایران می‌تواند روی میزمذاکره بازگردد.
دیپلمات‌ها گفتند که وزیران امورخارجه اتحادیه اروپا در 19 نوامبر پس از ماجرای ناکام ماندن طرح ادعایی انجام سوءقصد توسط ایران در فرانسه و دانمارک از تحریم‌های اقتصادی جدید علیه ایران حمایتی محتاطانه کردند.
یکی از این دیپلمات‌ها اظهار داشت: بعید نیست که ما بار دیگر (اعمال) تحریم‌ را بررسی کنیم چراکه در حال حاضر به نتایج قطعی دست نیافته‌ایم.
محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در واکنش به ادعای وزیر امورخارجه آمریکا مبنی بر اینکه ایران یک موشک بالستیک میان برد با قابلیت حمل چندین کلاهک موشکی منفجره را دارد، گفت: آقای پمپئو هیچ اعتباری برای قطعنامه شورای امنیت قائل نیست و برخلاف تعهدات بین‌المللی از برجام خارج شدند اما دیگران را به خاطر اجرای برجام مجازات می‌کنند لذا از وی توقع بیشتری نیست.
وی با تاکید بر اینکه در برجام آزمایش موشک برای ایران ممنوع نشده است، گفت: در قطعنامه 2231 هم صرفاً در مورد موشک‌هایی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای است اما ممنوع نشده بلکه از ایران خواسته شده از این نوع موشک‌ها استفاده نشود.
ظریف یادآور شد: ایران به دنبال استفاده از سلاح هسته‌ای نیست، این موشک‌های ایرانی هم برای حمل سلاح هسته‌ای تولید نشده‌اند، در واقع موشک‌های تولیدی ما برای کلاهک متعارف طراحی شده‌اند. موشک‌هایی که برای کلاهک هسته‌ای طراحی شوند نیاز به دقت دارد و برای اینکه به دقت برسید نیاز به هزینه بالایی دارد. جمهوری اسلامی با حمله اخیر به تروریست‌ها نشان داد که موشک‌های جمهوری اسلامی کاملاً نقطه زن است.
وی با بیان اینکه برای طراحی موشک نقطه زن نیاز به کلاهک های متعارف است، تاکید کرد: اظهارات وزیر خارجه آمریکا در مورد آزمایش موشک‌های ایرانی همانند گذشته از پایه غلط است، آنها بهتر است قطعنامه 2231 را مطالعه کنند.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران همچنین در پیامی توئیتری به ادعای آمریکا و غرب درباره اینکه آزمایش موشکی ایران نقض قطعنامه 2231 است واکنش نشان داد.
وی در پیام خود نوشت: به سخره گرفتن شورای امنیت سازمان ملل، شکست در تحقق تعهدات و پاسخگو بودن آمریکا برای عدم پایبندی را تحت الشعاع قرار نمی‌دهد؛ خصوصا وقتی که خود آمریکا می‌پذیرد که قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل از توانایی‌های بازدارنده ایران جلوگیری نمی‌کند. به جای تضعیف قطعنامه 2231، بهتر است که همگی در جهت پایبندی به آن حرکت کنند.
برایان هوک در اواخر شهریور ماه نسبت به فریب‌آمیز بودن متن قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل انتقاد کرده بود.
وی در ادعاهای خود گفته بود که طبق این قطعنامه ایران نباید به فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالیستیک که توانایی حمل سلاح‌های هسته‌ای داشته باشد، بپردازد.
علاوه‌براین، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در واکنش به ادعای مایک پمپئو اظهار داشت: برنامه موشکی ایران ماهیت دفاعی دارد و بر اساس نیازهای کشور طراحی می‌شود.
وی تاکید کرد: هیچ قطعنامه ای در شورای امنیت برنامه موشکی و یا آزمایش‌های موشکی ایران را ممنوع نکرده است.
با این حال، شورای امنیت سازمان بنا به درخواست انگلیس و فرانسه در نشست روز سه‌شنبه خود به بررسی آزمایش موشکی ادعایی توسط ایران پرداخت که بدون نتیجه پایان یافت. آمریکا در این جلسه خواستار محکوم کردن آزمایش‌های موشکی ایران شده بود.
در این جلسه که پشت درهای بسته برگزار شد، نمایندگان انگلیس، فرانسه و آمریکا از این آزمایش موشکی که ادعا می‌شود ایران روز اول دسامبر انجام داه است، انتقاد کردند. ایران در دفاع از خود گفت که فعالیت‌های موشکی‌اش ناقض قطعنامه‌های سازمان ملل نیست.
نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل در این نشست مدعی شد: آزمایش یک موشک بالستیک از سوی ایران خطرناک و نگران کننده بود، اما عجیب نبود. جامعه جهانی نمی‌تواند هر بار که ایران قطعنامه‌های سازمان ملل را با بی پروایی زیر پا می‌گذارد، این رفتار را نادیده بگیرد.
وی در ادامه ادعاهایش گفت: اگر شورای امنیت واقعا می‌خواهد ایران را پاسخگو بداند و قطعنامه‌هایش را اعمال کند، حداقل باید این آزمایش موشکی تحریک آمیز را یک‌صدا محکوم کند.
دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل نیز در بیانیه‌ای آمریکا را به ایجاد سردرگمی در مورد عبارت بندی قطعنامه ۲۲۳۱ متهم کرد و گفت که فعالیت‌های موشکی‌اش مشروع و قانونی است.
نمایندگی ایران در سازمان ملل همچنین تاکید کرد: این آمریکا است که صد در صد ناقض همین قطعنامه به شمار می‌آید چون به طور غیرقانونی از آن خارج شده است.
منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها