کد خبر: 522546
تاریخ انتشار :

مضرات نوشیدن بیش از اندازه چای در زمستان

مضرات نوشیدن بیش از اندازه چای در زمستان
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند نوشیدن بیش از اندازه چای و آبمیوه می‌تواند سبب آسیب کلیوی با ایجاد فشار بر این عضو بدن شود.
آمار‌ها نشان می‌دهند افرادی که بیش از اندازه چای یا آبمیوه‌های صنعتی مصرف می‌کنند، ۶۱ درصد بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های کلیوی قرار دارند.
عوارض مصرف آبمیوه‌های صنعتی و چای
نوشابه‌های شیرین، آبمیوه‌های صنعتی و حتی چای می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های کلیوی را در افراد افزایش دهد، کارشناسان اعلام کرده‌اند قند موجود در نوشیدنی‌های صنعتی سبب افزایش وزن، فشارخون بالا، استعمال دخانیات، ابتلا به دیابت، نداشن فعالیت بدنی منظم و مقاومت به انسولین در درازمدت می‌شود که درنهایت نارسایی وآسیب کلیه را به همراه خواهد داشت.
آمار‌ها نشان می‌دهند هرساله حدود ۴۰ تا ۴۵ هزار مرگ و میر تنها در کشور انگلستان به دلیل ابتلا به بیماری‌های کلیوی روی‌ می‌دهد.
بررسی درباره اثرگذاری مصرف نوشیدنی‌های صنعتی و چای بر بروز نارسایی کلیوی به وسیله دانشمندان دانشگاه جان هاپکینز با مطالعه برروی سه هزار و سه زن و مرد آمریکایی انجام شده است.
سن متوسط داوطلبان ۵۴ سال، سالم و مبتلا به بیماری‌های کلیوی نبوده‌اند، کارشناسان در طول چند سال رژیم خوراکی این افراد را مورد بررسی قرار داده و دریافتند از میان داوطلبان، آن دسته که در رژیم خوراکی خود مصرف مقادیر بالای چای و آبمیوه‌های صنعتی را داشته‌اند بیش از دیگران دچار مشکل نارسایی کلیوی شده‌اند.
سدیم و نمک موجود درخوراکی‌ها خود به تنهایی عامل ابتلا به بیماری‌های کلیوی به میزان ۹ درصد است. افزون بر نوشابه‌های گازدار و آبمیوه‌های شیرین صنعتی، مصرف بیش از اندازه آب‌های طعم دار با گاز یا میوه‌های مختلف هم می‌تواند زمینه ساز ابتلای افراد به بیماری‌های کلیوی شود.
ابتلا به فشارخون بالا سبب وارد آمدن فشار به کلیه و بروز نارسایی و از کارافتادگی آن می‌شود، از جمله بیماری‌های کلیوی، بیماری CKD یا نارسایی مزمن کلیوی را می‌توان نام برد که به تدریج سبب از کار افتادن کلیه و عملکرد آن می‌شود.
کلیه‌ها وظیفه دفع مواد زائد و مایعات اضافی از خون را برعهده دارند و به تنظیم فشارخون کمک می‌کنند.
در اثر ابتلا به CKD، کلیه‌ها قابلیت عملکردی خود را از دست می‌دهند و مواد زائد در جریان خون انباشت می‌شود.
علائم بیماری نارسایی کلیوی
از جمله علامت‌های ابتلا به بیماری نارسایی کلیوی می‌توان حالت تهوع، استفراغ، از دست دادن اشتها، خستگی و ضعف، مشکلات خواب، دگرگونی در حجم ادرار، کاهش تمرکز، گرفتگی عضلات پا، تورم مچ پا، بروز احساس خارش درسطح پوست بدن، درد قفسه سینه، نفس کوتاه و سریع و بالا رفتن فشارخون را نام برد.
افرادی که دچار بیماری نارسایی کلیوی هستند با درصد بالایی درمعرض خطر بروز سکته مغزی یا حمله قلبی قرار دارند، این افراد در مراحل پیشرفته بیماری نیاز به مصرف دارو، انجام دیالیز و پیوند عضو خواهند داشت.
به گفته محققان هرچه بیماری سریع‌تر شناسایی شود، مراحل درمانی کمتر و موفقیت آمیزتری خواهد داشت.
اصلاح سبک زندگی، رعایت تعادل درمصرف نمک و انواع نوشیدنی، تناسب اندام، خودداری از مصرف مواد دخانی می‌تواند از ابتلای افراد به این بیماری مرگبار جلوگیری کند.
نتیجه‌های این پژوهش در مجله بالینی انجمن نفرولوژی آمریکا منتشر شده است.
منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها