کد خبر: 523048
تاریخ انتشار :

هنگام گیر کردن در آسانسور چه کار کنیم؟

هنگام گیر کردن در آسانسور چه کار کنیم؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

در دنیای امروز دیگر کمتر خبری از خانه‌های یک یا دو طبقه است و این قبیل خانه‌ها جای خودشان را به آپارتمان‌ها و برج‌های سربه‌فلک‌کشیده‌ای داده‌اند که برای رسیدن به طبقات بالا راهی جز سوارشدن به ارابه‌ای به نام آسانسور وجود ندارد، مگر اینکه بخواهید تمام طبقات را از راه‌پله طی کنید که طبیعتا راه ساده‌ای نیست.

هنگام گیر کردن در آسانسور چه کار کنیم؟

کاربرد گسترده این وسیله انتقالی، شانس بروز حوادث را نیز افزایش می‌دهد که معمول‌ترین حادثه، گیرافتادن یا محبوس‌شدن در داخل آسانسور است. شاید برای شما هم رخ داده باشد که در چنین شرایطی قرار گرفته‌ و در آسانسور محبوس شده باشید. این شرایط به‌ویژه برای کسانی که از مکان‌های کوچک و محبوس‌شدن می‌ترسند، بسیار استرس‌زاست و بسیاری از افراد نمی‌دانند باید چه واکنشی نشان دهند. اما برای رهاشدن از این شرایط باید یاد بگیرید چگونه آن را مدیریت کنید.

آرام باشید

اولین نکته‌ای که باید رعایت کنید، حفظ آرامش است. به خاطر داشته باشید هیچ‌وقت با محبوس‌شدن در آسانسور خفه نمی‌شوید و کمبود اکسیژن پیدا نمی‌کنید. البته بسته به اینکه چند نفر داخل آسانسور باشند، ممکن است به خاطر قرارگرفتن در این شرایط پراسترس، عمیق‌تر و تندتر نفس بکشید و درنتیجه هوای داخل آسانسور گرم‌تر شود. بنابراین سعی کنید آرامش خودتان را حفظ و دیگران را هم آرام کنید.

کمک بخواهید

معمولا یک پنل دکمه داخل هر آسانسوری وجود دارد که یکی از دکمه‌ها زنگ خطر است و درمواقع اضطراری اعلام هشدار می‌کند. با فشردن آن، صدای ایجاد‌شده به نزدیک‌ترین فردی که آن را بشنود، اطلاع می‌دهد که فردی داخل آسانسور گیر افتاده است. علاوه‌بر این، در بعضی آسانسورها، تلفنی هم تعبیه شده که درمواقع لزوم و موارد اورژانسی، افراد محبوس‌شده و حادثه‌دیده می‌توانند ضمن تماس با کدی که روی آن ذکر شده، با مسئول آن ارتباط برقرار کرده و حادثه را گزارش دهند و کمک بخواهند.

هنگام گیر کردن در آسانسور چه کار کنیم؟

به سمت عقب بروید

بعد از اینکه محبوس‌شدن خود را اطلاع دادید، به سمت عقب آسانسور بروید و رو به در بایستید. این کار امکان کار را برای نیروهای امدادی و کار کمک‌رسانی راحت‌تر می‌کند.

بالا و پایین نپرید

بعضی افراد تصور می‌کنند وقتی آسانسور به هر دلیلی متوقف شده، با بالا و پایین پریدن می‌توانند آسانسور را وادار به حرکت کنند اما این کار نه‌تنها به بهترشدن اوضاع و راه ‌افتادن آسانسور کمکی نمی‌کند، بلکه ممکن است سیستم تثبیت‌کننده دستگاه را هم با مشکل مواجه کرده و عملیات نجات را دشوارتر کند.

برای بازکردن در تلاش نکنید

وقتی داخل آسانسور محبوس می‌شوید، شاید اولین اقدامی که به فکرتان می‌رسد این باشد که سعی کنید با فشار دست، درها را از هم باز کنید و خودتان را نجات دهید و این کار را به‌طور طبیعی و از روی غریزه انسانی انجام می‌دهید؛ چراکه در مواجهه با خطر به دنبال اولین راه‌حل ممکن می‌گردید اما سیستم آسانسور، مجهز به دستگاه‌های ایمنی موسوم به بازدارنده در است که اجازه نمی‌دهد در از داخل باز شود. بنابراین بهترین کار این است که صبر کنید تا نیروهای امدادی شما را نجات دهند.

به زور خارج نشوید

حتی اگر شکاف کوچکی بین درها وجود دارد، سعی نکنید به زور هم که شده خودتان را از آنجا بیرون بکشید. این کار ممکن است شما را با دردسر جدیدی روبه‌رو کند.

هنگام گیر کردن در آسانسور چه کار کنیم؟

گوش به زنگ باشید

علاوه‌بر اینکه در داخل سعی می‌کنید آرامش‌تان را حفظ کنید و استرس نداشته باشید، به دستورات و فرمان‌هایی که از سوی نیروهای کمکی به شما داده می‌شود، گوش کنید تا با کمک آنها و همکاری شما هرچه سریع‌تر بتوانند شما را از آسانسور خارج کنند.

منبع: فرهیختگان

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها