کد خبر: 526713
تاریخ انتشار :

۷ نشانه انواع آلرژی که با دیگر بیماری‌ها اشتباه گرفته می‌شوند

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

در کشور بریتانیا، پسربچه‌ای به نام فینلی رنسون زندگی می‌کند که جز آبنبات چیز دیگری نمی‌تواند بخورد و خوردن هر ماده‌ی غذایی دیگری او را دچار خونریزی می‌کند. به همبن دلیل فینلی فقط از طریق روش تغذیه با لوله می‌تواند پروتئین، ویتامین‌ها و دیگر مواد لازم برای بدنش را دریافت کند. این واکنش عجیب در اثر نوعی آلرژی شدید رخ می‌دهد. در ادامه به بعضی از چنین نشانه‌های آلرژی می‌پردازیم که معمولا با بیماری‌های دیگری اشتباه گرفته می‌شوند.
۱- معده درد
شکم درد‌های ناگهانی و شدید ممکن است نشانه‌ی زخم معده، آپاندیسیت، التهاب کیسه‌ی صفرا، سنگ کلیه یا دیگر بیماری‌های خطرناک باشد. اما اگر این درد‌ها چندان شدید نباشند و درست بعد از خوردن بعضی از غذا‌ها به وجود بیایند، احتمالا مشکل تان عدم تحمل مواد غذایی یا نوعی حساسیت است.
این بیماری‌ها معمولاً علائمی شبیه به بعضی از مشکلات گوارشی دارند، مثل شکم درد، اسهال و نفخ. اما نشانه‌هایی وجود دارد که با توجه به آن‌ها می‌توانید مطمئن شوید که مشکل تان آلرژی است:
در بسیاری از موارد، این حساسیت‌های غذایی ناشی از مصرف بادام زمینی، تخم مرغ، شیر، ماهی، غذا‌های دریایی، سخت پوست‌ها (مثل خرچنگ)، سویا و گندم است. اگر بعداز خوردن این مواد غذایی (یا مواد دیگری) دچار شکم درد می‌شوید، آن‌ها را موقتاً از رژیم غذایی خود حذف کنید.
۲- حالت تهوع و استفراغ
افراد بزرگسال معمولاً به دلیل مسمومیت غذایی و یا یک عفونت باکتریایی یا ویروسی دچار حالت تهوع یا استفراغ می‌شوند. این علائم همچنین می‌تواند ناشی از بیماری‌ای به نام سندرم روده‌ی تحریک پذیر باشد (که معمولاً با سوزش معده و نفخ همراه است).
در کودکان، استفراغ می‌تواند به دلیل بالا رفتن دمای بدن، مسمومیت غذایی، عفونت ویروسی یا سرفه‌ شدید باشد.
اما در بعضی موارد، حالت تهوع و استفراغ، نشانه‌های آلرژی هستند و ممکن است با شکم درد، تنگی نفس، ضایعات پوستی و التهاب همراه باشند.
به خاطر داشته باشید که ممکن است هم به مواد غذایی‌ای مثل بادام زمینی حساسیت داشته باشید که جزء آلرژی‌های رایج محسوب می‌شود و هم ماده‌ی غذایی‌ای مثل موز که کمتر کسی به آن حساسیت دارد. اگر بلافاصله بعد از خوردن یک لیوان شیر دچار مشکلات گوارشی می‌شوید، احتمالاً به لاکتوز حساسیت دارید.
۳- ضایعه‌ پوستی‌ شبیه به کهیر
کهیر نوعی ضایعه‌ی پوستی به شکل برآمدگی‌های قرمز رنگ و خارش دار روی پوست است. کهیر اغلب در نتیجه‌ی واکنش به یک دارو، نیش یک حشره، یک حساسیت غذایی، هوای سرد یا قرارگیری بیش اندازه در معرض آفتاب به وجود می‌آید. اما گاهی هم یک حساسیت تماسی باعث به وجود آمدن کهیر می‌شود (برای مثال، ممکن است به یک کرم، ماده‌ی شوینده و ... حساسیت داشته باشید.
این نشانه‌ها گاهی هم بر اثر زکام بهاره یا آسم به وجود می‌آید و در بعضی موارد هم تشخیص عامل بروز کهیر غیر ممکن است. به گفته‌ی پزشکان، حتی بعد از ورزش کردن یا تماس با آب هم ممکن است کهیر بزنیم.
هیر‌های آلرژیک را با ضایعات پوستی معمولی که در اثر موارد زیر به وجود می‌آیند اشتباه نگیرید:
- اضطراب شدید
- عفونت‌ها
- انگل‌ها
- بیماری‌های خود ایمنی
کهیر مزمن در افراد بزرگسال، ممکن است نشانه‌ی مشکلات تیروئیدی، هپاتیت یا سرطان هم باشد.
اما در کودکان، اگر بروز ضایعه‌ی پوستی با بالا رفتن دمای بدن و تب همراه باشد، ممکن است علت آن بیماری‌های عفونی‌ای مثل سرخک، سرخجه یا مخملک باشد.
۴- قرمزی و آبریزش چشم
قرمزی، سوزش و آبریزش چشم‌ها ممکن است نشانه‌های ورم ملتحمه‌ی آلرژیک باشند. این نشانه‌ها می‌تواند با عطسه و گرفتگی بینی همراه باشد.
ورم ملتحمه‌ آلرژیک:
- معمولاً در فصل خاصی اتفاق می‌افتد.
- بلافاصله بعد از تماس با یک ماده‌ی آلرژی زا به وجود می‌آید.
- به ندرت با ترشحات چشمی همراه است.
تغییری در بینایی فرد ایجاد نمی‌کند یعنی بینایی در وضعیت طبیعی باقی می‌ماند و چشم‌ها احساس خستگی نمی‌کنند.
این موارد به شما کمک می‌کند که آلرژی را از ورم ملتحمه‌ی ویروسی یا باکتریایی و سندرم خشکی چشم تشخیص دهید.
کسانی که دچار آلرژی‌های فصلی هستند ممکن است زیر چشم هایشان گود بیفتد و پلک هایشان ورم کند. در موارد شدید، ممکن است فرد احساس کند که یک جسم خارجی در چشم هایش وجود دارد و حساسیت شدیدی هم به نور پیدا کند.
به خاطر داشته باشید که بی توجهی به ورم ملتحمه‌ی آلرژیک، به ویژه انواع شدید این بیماری، خطرناک است. قرمزی و سوزش شدید چشم‌ها می‌تواند روی بینایی تأثیر بگذارد.
۵- سرفه
سرفه‌ی خشک و مزمنی که بیشتر از سه هفته طول بکشد احتمالا نشانه‌ی آسم یا نوعی حساسیت است. این سرفه‌ها معمولاً با عطسه کردن و گرفتگی بینی همراه هستند.
سرفه‌ آلرژیک ممکن است با برونشیت مزمن، سرفه‌ی ناشی از مصرف سیگار، احساس خفگی، ترشحات پشت حلق (وقتی غشاء مخاطی حلق، بیش از اندازه مخاط تولید می‌کند)، یا رفلاکس اسید معده (وقتی محتویات معده وارد مری می‌شود) اشتباه گرفته شود.
۶- صدای خس خس یا سوت در ریه‌ها
علت خس خس کردن یا سوت کشیدن ریه‌ها معمولاً حساسیت یا آسم است. این خس خس کردن اغلب با سرفه همراه است و در اغلب موارد، آسم و آلرژی باهم همزمان می‌شوند.
اگر پیش از این تجربه‌ی خس خس سینه نداشته باشید و هرگز مبتلا به آلرژی نبوده باشید، توصیه می‌شود که فوراً به پزشک مراجعه کنید.
عوامل دیگری که باعث خس خس سینه می‌شود عبارتند از:
- برونشیت حاد
- نارسایی قلبی
- خروسک (در نوزادان)
- ذات الریه
- سرطان
- اِدِم ریه
- بیماری مزمن انسدادی ریه و ...
گاهی هم علت خس خس سینه، به ویژه در مورد کودکان نوپا، وجود یک جسم خارجی است.
۷- التهب زبان و دشواری در بلع
التهاب زبان، لب‌ها و دهان، و احساس خارش و سوزش در دهان هم نشانه‌های آلرژی هستند. این علائم معمولاً بعد از خوردن آجیل و بعضی از میوه‌ها و سبزیجات به صورت خام به وجود می‌آیند. کسانی که از این نوع آلرژی رنج می‌برند، ممکن است به گرده‌ی درخت توس، شهد گیاهان و بعضی از دیگر گیاهان هم حساسیت داشته باشند.
کسانی که مستعد التهاب دهان و گلو هستند، ریسک بروز آنافیلکسی (شوک آلرژیک) در آن‌ها وجود دارد و این بیماری ممکن است منجر به مرگ شود، به همین دلیل این افراد باید همیشه آمپول اپی نفرین با خود به همراه داشته باشند. در این مورد، مشورت با یک پزشک متخصص آلرژی الزامی است.
در هر صورت، مصرف میوه‌ها و سبزیجاتی که حرارت دیده باشند معمولا بی ضرر است. در هنگام پخت و پز، ساختار پروتئین‌های مواد غذایی تغییر می‌کند و این مواد دیگر باعث حساسیت نمی‌شوند.
دشواری در بلع، خس خس سینه و گلو درد ممکن است بر اثر التهاب زبان کوچک باشد. این التهاب، علاوه بر آلرژی می‌تواند نشانه‌ این بیماری‌ها هم باشد:
- آنفولانزا یا سرماخوردگی
- مونونوکلئوز
- حناق
- عفونت باکتریایی (مثل التهاب لوزه)
التهاب زبان کوچک ممکن است بر اثر مصرف سیگار، کم آب شدن بدن و در نتیجه‌ی یک جراحت هم باشد.
۸- دیگر علائم آلرژی
گاهی به سختی می‌توان بین بعضی نشانه‌ها و آلرژی ارتباطی پیدا کرد. برای تشخیص آلرژی‌ها از بقیه‌ی بیماری ها، باید به خاطر داشته باشید که واکنش آلرژیک معمولا در عرض ۱۵ تا ۲۰ دقیقه رخ می‌دهد (در موارد نادر، در عرض چند ساعت).
بعضی از دیگر نشانه‌های کمتر شناخته شده‌ آلرژی عبارتند از:
- سردرد
- ضعیف شدن نبض، سرگیجه
- احساس خستگی
- رنگ پریدگی پوست یا تغییر رنگ پوست به رنگی متمایل به خاکستری
- افسردگی
- اختلالات خواب
به خاطر داشته باشید که اگر بعد از تماس با یک ماده‌ی آلرژی زا، دچار علائمی مثل التهاب شدید، غیر طبیعی شدن رنگ پوست، مشکلات تنفسی، سرگیجه و خس خس سینه شدید، حتما باید با اورژانس تماس بگیرید. در غیر اینصورت، جان و سلامت خود را در معرض خطر قرار می‌دهید.
منبع: روز یاتو

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها