کد خبر: 527545
تاریخ انتشار :

توافق بن سلمان و بن زاید برای سرکوب مخالفان در قطر و اختلاف درباره یمن

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، سایت فرانسوی "مدیا پارت" در گزارشی نوشت: پشت سر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی که یک فرد قدرتمند در حکومت امارات است حضور دارد اما این توافق دوجانبه که به دنبال ترسیم دوباره وضعیت منطقه به طور کامل هستند از برخی اختلافات میان خود در زمینه قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی و جنگ یمن رنج می‌برند.

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، در این گزارش آمده است: محمد بن سلمان یک حاکم خشن است که به واسطه مدیریت دیوانه‌وار کشورش، سلسله شکست‌ها در جنگ یمن، شکست در محاصره قطر، عدم تأثیر بر هیچ‌یک از درگیری‌های منطقه از جمله سوریه و عراق و همچنین شک و تردید درباره برنامه‌های بلندپروازانه وی برای انجام اصلاحات اقتصادی چشم‌انداز ۲۰۳۰ در جهان مشهور شده است.

اما محمد بن زاید یک واقعیت بسیار تاریک را در پشت خنده خود پنهان می‌کند. وی در رد و سرکوب هرگونه مخالفت سیاسی و عدم تحمل با تمامی آنچه مربوط به اسلام سیاسی است، دست دارد و به وی لقب "عروسک گردان" را اطلاق کرده‌اند و برخی از متخصصان در خاورمیانه وی را "راهنما" و "معلم" بن سلمان می‌دانند.

بن زاید و بن سلمان در جنگ اقتصادی خود علیه قطر و سرکوب هرگونه صدای مخالفی توافق دارند اما در برخی مسائل دیگر ازجمله جنگ یمن اختلاف نظر دارند چراکه بن زاید اخوان المسلمین را در این کشور دشمن اول می‌داند اما بن سلمان حوثی‌ها را.

عربستان و امارات همچنین برنامه‌های مشابهی در یمن ندارند؛ ولیعهد ابوظبی به تسلط بر جنوب این کشور و تنگه باب المندب چشم دوخته است و این یک استراتژی روشن است که با استراتژی عربستان که نامعلوم بوده کاملاً متفاوت است.

دو دلیل دیگر نیز وجود دارد که باعث ایجاد شکاف میان بن سلمان و بن زاید شده است؛ مسأله اول موضوع سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان است طوری که ولیعهد ابوظبی در نوامبر ۲۰۱۷ از امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه خواست که به نفع حریری مداخله کرده و برای خروج وی به ریاض برود.

موضوع دوم نیز مسأله جنایت دردناک ترور جمال خاشقجی است که شهرت و آوازه محمد بن زاید به عنوان راهنما و هم‌پیمان بن سلمان خدشه دار کرد. بن زاید تلاش کرد که تا حد امکان از طوفان بین‌المللی ناشی از این پرونده دور بماند و برخلاف تصورات برخی از افراد پشتیبانی بسیار کمی از شاهزاده سعودی کرد.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها