کد خبر: 527669
تاریخ انتشار :

لاریجانی به رییس مجلس ژاپن چه گفت؟

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

'علی لاریجانی' روز سه شنبه با ابراز خرسندی از دیدار رئیس مجلس مشاوران ژاپن تاکید کرد: روابط ایران و ژاپن دیرینه و مداوم بوده و در حال حاضر نیز که نودمین سال برقراری روابط سیاسی دو کشور سپری می‌شود روابط دو کشور دوستانه است اما ضروری است میان ایران و ژاپن گام‌های بلندتری برداشته شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فرصت خوبی است که میان ایران و ژاپن گام‌های بلندتری برداشته شود، افزود: برخی از کشورها ممکن است به دنبال ایجاد اختلال در روابط باشند که نباید اجازه داد.
وی با یادآوری اینکه در طول تاریخ، تنشی میان ایران و ژاپن به وجود نیامده است، تصریح کرد: علت آن نزدیک بودن فرهنگ دو کشور است.
لاریجانی با بیان اینکه در ایران نگاه مثبتی به کشور ژاپن وجود دارد، گفت: در بخش‌های مختلف صنعتی، فنی و تجاری علاقه مند به همکاری با شما هستیم.
رئیس قوه مقننه جمهوری اسلامی ایران با یادآوری اینکه می‌توان در زمینه روابط بلندمدت میان دو کشور تلاش کرد، ادامه داد: ضروری است که روابط اقتصادی دو کشور پایدار باشد.
لاریجانی از تلاش‌های سازنده ژاپن برای تداوم توافق هسته‌ای قدردانی کرد و گفت: تمام کشورهای دنیا از جمله چین و روسیه نیز چنین نظری دارند البته باید در این زمینه اقدامات عملی داشت و به چارچوبی دست یافت.
در ادامه 'چوایچی داته' رئیس مجلس مشاوران ژاپن نیز در دیدار با هیات پارلمانی ایران با بیان اینکه ایران دارای تمدنی بزرگ و غنی و بزرگترین کشور خاورمیانه است، گفت: ایران با ژاپن روابط دیرینه‌ای داشته و در دیدار اخیر 'شینزو آبه' نخست وزیر ژاپن با دکتر روحانی؛ رئیس جمهوری اسلامی ایران، این روابط بیش از پیش فعال‌تر شده است.
وی با بیان اینکه دولت دکتر روحانی به دنبال تعاملات سازنده با مجامع بین‌المللی بوده و این مایه خرسندی است، افزود: ژاپن از توافق هسته‌ای حمایت کرده است.
رئیس مجلس مشاوران ژاپن ادامه داد: انتظار می‌رود تعامل دو کشور از نظر سیاسی، اقتصادی و فرهنگی افزایش یابد.
چوایچی داته بر ضرورت توسعه روابط پارلمانی تأکید کرد و گفت: امیدواریم این سفر فرصتی برای افزایش تعاملات میان دو کشور را فراهم کند و سفر دو روزه پربار باشد.
رئیس مجلس مشاوران ژاپن یادآور شد: تعاملات دو کشور می‌تواند از طریق مبادلات فرهنگی و ورزشی بیش از پیش افزایش یابد و درک متقابل مبنای توسعه دو کشور را شکل دهد.
مجلس مشاوران ژاپن مانند مجلس سنا است و قدرت بیشتری از مجلس نمایندگان دارد.
در پایان این مراسم رئیس مجلس شورای اسلامی و هیات پارلمانی از صحن علنی مجلس مشاوران ژاپن بازدید کردند.
رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین از یک ایستگاه مترو بازدید و با طراحی و چگونگی ساخت ایستگاه‌های چند منظوره مترو آشنا شد و از آنجا به ایستگاه مونوریل رفت و از کیفیت کارکرد مونوریل چرخدار و میزان استفاده مردم بازدید شد.
رییس مجلس شورای اسلامی به دعوت 'داته' رئیس مجلس مشاوران (سنا) ژاپن به منظور توسعه روابط همه جانبه به این کشور سفر کرده است.
دیدار با روسای مجلس سنا و مجلس قانون گذاران ژاپن، دیدار با 'شینزو آبه' نخست وزیر و دیدار با رئیس گروه دوستی پارلمانی دو کشور از جمله برنامه های لاریجانی در سفر دو روزه به توکیو است.
علیرضا رحیمی نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، شهباز حسن پور بیگلری نماینده سیرجان، اسدالله قره خانی نماینده علی آباد کتول، حسن خسته بند نماینده بندرانزلی و قاسم جاسمی نماینده کرمانشاه دکتر لاریجانی را در این سفر همراهی می کنند.
منبع: ایلنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها