کد خبر: 531093
تاریخ انتشار :

بشنوید: آفت خوبی ها/حجت‌الاسلام قرائتی

سهیل شاهین گفت که در چارچوب حکومت آینده تمامی افغان‌ها حضور خواهند داشت.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گفته او رایزنی‌های طالبان با سیاستمداران دیگر و نیز رهبری اینگروه درباره این که چه کسانی عضویت حکومت جدید را داشته باشند ادامه دارند.

یک مقام بلند پایه طالبان نیز گفت که رهبری آنها در مذاکره با سیاستمداران دیگر افغان سخت می‌کوشند تا در نخستین گام روی ایجاد یک حکومت فراگیر توافق به دست آید.

سهیل شاهین، عضو هیات مذاکره کننده طالبان، گفت: «مذاکرات همچنان ادامه دارند و در آن همه افغان‌ها در نظر گرفته می‌شوند. اما سپس برخی از شخصیت‌ها را انتخاب می‌کنند که مناسب برای حضور در حکومت آینده هستند. این چارچوب کلی است و پس از آنکه انتخاب شدند، اسامی آنها اعلام خواهند شد.»

سهیل شاهین افزود که اکنون زمان برگزاری انتخابات برای گزینش حکومت جدید نیست بلکه در نتیجه گفت‌وگوها این حکومت شکل خواهد گرفت.

شاهین گفت: «در حال حاضر، خلاء قدرت وجود دارد. یک قانون اساسی جدید تدوین و سپس تصویب می‌شود. این کار اما در حال حاضر، نیاز به یک حکومت فراگیر دارد. بنابراین، از طریق گفت‌وگو با شخصیت‌ها و سیاستمداران و رهبری عالی رتبه، این افراد انتخاب خواهند شد.»

این در حالی است که در روزهای گذشته «حامد کرزی»، «عبدالله عبدالله»، «فضل‌هادی مسلمیار» و «گلبدین حکمتیار» میزبان اعضای ارشد طالبان بوده‌اند.

روز چهارشنبه «انس حقانی»، عضو هیأت مذاکره‌کننده طالبان با شماری از رهبران سیاسی افغانستان از جمله «عبدالله عبدالله»، رییس شورای عالی مصالحه ملی، «حامد کرزی»، رییس جمهور پیشین و «فضل‌هادی مسلم‌یار» رئیس مجلس سنا دیدار و گفت‌وگو کرد.

این سفر در حالی صورت گرفت که روز گذشته ملا برادر معاون سیاسی گروه طالبان از دوحه عازم افغانستان شد.

گروه طالبان،گفته بودند که از راه جنگ نه بلکه راه مسالمت آمیز مسئولیت تامین امنیت شهر کابل را عهده دار می‌شوند.

همچنین روز گذشته نیز «خلیل الرحمان حقانی» و هیئت همراه طالبان در کابل با عبدالله عبدالله دیدار کردند.

عبدالله در توئیتی در این باره نوشت: ما در این نشست بار دیگر موضع رسمی خود را تکرار کردیم که از افغانستان مستقل و متحد مبتنی بر عدالت و انصاف حمایت می‌کنیم چراکه تاریخ نشان می‌دهد در نبود عدالت اجتماعی، اثبات امنیت و تقویت وحدت ملی غیرممکن است.

حقانی نیز در این نشست اطمینان داد که برای تامین امنیت مناسب شهروندان کابل سخت تلاش خواهند کرد، و از رهبران سیاسی و بزرگان کشور برای تأمین امنیت مردم کمک و حمایت می خواهند.

6 روز از تصرف طالبان پایتخت افغانستان در کابل می‌گذرد اما هنوز هیچ پیشرفتی در پر کردن خلاء سیاسی کنونیدر این کشور دیده نمی‌شود.

افغانستان در حال حاضر فاقد هر نوع دولت و رئیس دولت است و طالبان نتوانسته‌اند در این زمینه پیشرفت کنند.

تنها حرکت در جهت شکل‌گیری حکومت توسط طالبان، ملاقات اعضای اصلی آنها و دیدار ملا برادر، رئیس دفتر سیاسی طالبان در دوحه- از ولایت قندهار بوده است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها