کد خبر: 531324
تاریخ انتشار :

اختصاص ارز در اختیار وزارت بهداشت است نه هیئت امنای صرفه جویی ارزی

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

یکی از این مطالب با عنوان هیئت امنای صرفه جویی ارزی باید پاسخگوی نحوه تخصیص ارز دولتی به وارد کننده تجهیزات پزشکی کشور باشد منتشر شد که رئیس این ارگان با توجه به انتقاداتی که در این باره مطرح شده بود خواستار ارائه توضیحاتی شد . در زیر گفتگوی خبرنگار سلامت نیوز را با دکتر مهدی یوسفی عضو هیئت امنای ارزی بخوانید.
آقای دکتر چرا هیئت امنای ارزی برای تولید داخلی کشور هیچ ارزی اختصاص نداده است؟
اول باید ببینیم چرخه ی تولید یعنی چه؟
چرخه ی تولید ابتدا توسط مجوز مفهوم پیدا می کند؛ مجوزات لازم براساس مستندات و براساس استانداردها توسط اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت صادر می شود .
بعد از صدور مجوز نوبت به تخصیص ارز میرسد که این تخصیص از جانب اداره کل تحهیزات پزشکی یا وزارت صمت صادر می شود .
ماده اولیه در کارخانه فرآوری شده و تبدیل به کالای نهایی میشود . این کالای نهایی توسط مجوز اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت هویت پیدا کرده و شمارگان میخورد و کد IRC میگیرد .
معرفی کننده کالای مجوز دار ، سایت اداره کل تجهیزات پزشکی کشور است و باز اداره کل است که پایش کننده عملکرد دستگاه در محیط است . در خصوص مجوز تولید داخل هم باز مرجع صدور ، اداره کل است که بر اساس تقسیم بندی تولید داخل را در سه رده می شناسد : اینکه تمام اجزا یا بالای پنجاه یا شصت درصد تولید داخل باشد به این تولید داخل گفته می شود و مونتاژ هم نوعی تولید داخل محسوب می شود و حتی برچسب گذاری هم باز به نوعی مجوز تولید داخل می گیرد که به نظر میرسد این تعاریف نیاز به بازنگری دارد .
تمام 1.2 میلیارد دلار ارزی که در طول سال 97 به حوزه ی تجهیزات اختصاص یافته صدور مجوز تخصیص در اختیار اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت بوده است و این در حالی است که کل اعتبار ارزی تخصیص یافته به هیات امنا در طول سال جاری ، حدود 50 میلیون دلار بوده است که این نهادی است که از یک جایگاه قانونی برخوردار بوده و بر اساس این جایگاه قانونی و با توجه به مفاد قانون تشکیل هیات امنا ، از تولیدکننده خرید تضمینی انجام می دهد اما نکته اساسی این است که هیئت امنای ارزی هر نوع عملیاتی که انجام میدهد ، اولویت اولش مذاکره با تولید کننده داخلی است .
سلامت نیوز : یعنی می خواهید بگویید که اختصاص ارز برای خرید مواد اولیه و قطعات در شرح وظایف شما نیست؟
خیر نیست، همه اینها در اختیار اداره کل تجهیزات پزشکی است؛ اینکه چه کسی سهمیه ارز دولتی بگیرد یا ارز نیمایی یا اینکه کالا در گروه کالایی یک قرار بگیرد یا گروه دو، باز از طرف اداره کل مشخص میشود .
نقش هیات امنا به عنوان ابزاری برای وزارت بهداشت ، یک نهاد تسهیل گر برای کاهش هزینه های درمانی بیماران در مراکز درمانی دانشگاهی میباشد و کل حجم عملیات تجهیزات هیات امنا، 5 درصد از کل حجم گردش مالی تجهیزات کشور می باشد .
زمانی بود که بیماران را برای درمان به خارج از کشور می فرستادند.در آن زمان هیات امنا در بحث تامین تجهیزات و زیر ساخت ها در داخل کشور و اعزام متخصصین برای آموزش به خارج از کشور ورود پیدا کرد و نتیجه آن این شد که بسیاری از عمل ها نظیر اعمال پیچیده پیوند ، اکنون با بهترین کیفیت در داخل کشور انجام می شود .
طرح تحول سلامت هم که شروع شد باز هیئت امنای ارزی توانست با همراهی تولید کنندگان داخلی خدمت بدهد .
سلامت نیوز : آقای دکتر برخی سوالات مطرح می شود که مثلا هیئت امنا وارد کار اجرایی می شود و شرکتی به نام تبسم را ایجاد می کند و سی درصد از سهام آن را می گیرد و عملا وارد نصب سی تی اسکن و .. در مراکز دانشگاهی می شود و انحصار ایجاد می کند؛ یعنی خودش ارز دارد و خودش سفارش خرید می دهد و خودش نصب می کند و بهره براری می کند و این بخش خصوصی را ناکار می کند و متاسفانه همین شرکت تمام خرید های خود را از زیمنس انجام می دهد و به تولیدات داخل ما توجهی نمی کند؟
تبسم متعلق به هیات امنا نیست .یک شرکت مشترک مابین شرکت مپنا و شرکت آوای پردیس است که آوای پردیس متعلق به دانشگاه های علوم پزشکی کشور بوده و تا یکماه پیش هیچ ارتباطی با هیئت امنای ارزی نداشته است .
سلامت نیوز :به هرحال مال دانشگاه هاست و زیرمجموعه ی وزارت بهداشت است و هیئت امنا که منصوب وزارت بهداشت، قرار بود وزارت بهداشت سیاست گذار باشد و نه اینکه شرکت تاسیس کند و با مپنا در حوزه کاری خودش و به آن بیمارستان بدهد و بازار بدهد و ... ؟؟ پس بخش خصوصی چه می شود؟
دقت بکنید هیئت امنا در این موضوع هیچ دخالت حاکمیتی ندارد ؛ این موضوع مربوط به سیاست های کلی وزارت بهداشت در دوره وزارت قبلی بوده است و البته اگر ساز و کار این مشارکت بدرستی انجام شود بسیار راه گشا خواهد بود .
توجه داشته باشید که سهم خرید از تولید داخل در سبد خرید هیات امنا از 9 درصد در سال 1392 به حدود 69 درصد در حال حاضر رسیده است .
بیشتر خریدهای ما از طریق مناقصه است و بیش از 75 درصد از خریدهای هیات امنا از طریق مناقصه است.
سلامت نیوز : در تولید این سوال مطرح است که تولید کننده ای که به او ارز نیمایی می دهید چطور می تواند با واردکننده ای که به او ارز مرجع 4200 تومانی می دهید وارد رقابت شود و یا اینکه باز هم این سوال مطرح است که چه سیاستی در دولت به اینجا می رسد که با وجود کلی تولیدات داخل مصوبه ی اختصاص ارز مرجع 4200 به کیسه ی ادرار و یا سوند وارداتی داده می شود؟
همانگونه که قبلا هم اشاره شد سیاست گذاری توسط هیئت امنا انجام نمی شود و هیات امنا یک نهاد مجری است که براساس سیاستهای کلی وزارت بهداشت و چارچوبهای تعیین شده توسط اداره کل تجهیزات پزشکی، برای دانشگاه های علوم پزشکی کشور عملیات انجام می دهد.
سلامت نیوز : یعنی شما ذیل اداره کل تجهیزات پزشکی هستید؟
ما نهاد عمومی غیر دولتی مستقل هستیم ولی ، ما ذیل سیاست گذاری های اداره کل حرکت میکنیم و ما سیاست گذار نیستیم . یک نکته در خصوص فعالیت های هیات امنا این است که هیات امنا در حوزه تجهیزات قلبی و تجهیزات پیوندی که عملا به دلیل نوع مخاطب ، سود آوری نداشته و به همین جهت جاذبه ای برای ورود بخش خصوصی ندارد ، فعالیت میکند .
سلامت نیوز : آقای دکتر در بخشی از سخنان خودتان گفتید که ما متولی سلامت جامعه هستیم آیا این به آن معناست که تولیدات داخل برای شما اهمیتی ندارد؟
ما در عین حال که متولی سلامت کشور هستیم،حامی صنعت سلامت نیز هستیم، اما در نهایت ما تابع سیاست های وزارت بهداشت هستیم .
سلامت نیوز : شما اینقدر اختیار دارید که با یک تولید کننده وارد مذاکره بشوید و به او ارز مرجع بدهید و در ازای آن خرید تضمینی انجام بدهید؟
ما هفته ی پیش جلسه با انجمن تولید کنندگان داخل داشتیم و به آنها گفتیم که بیایید به ما بگویید که چقدر از اعلام نیازهایی را که دانشگاه ها به ما دادند می توانید تامین کنید و تعهد کنید و ما پولش را به شما می دهیم و خرید تضمینی از شما انجام می دهیم تا شما بتوانید خط تولیدتان را رشد بدهید.
سلامت نیوز :(به هرحال این گام عملی در عینیت بخشیدن به فرمایشات رهبر معظم انقلاب است و قابل تقدیر)
بله این در اختیار ما است و آن را انجام می دهیم. البته منابع آن را به سختی تامین کردیم تا تولید کننده داخل را حمایت کنیم. منتهی باید دقت کنیم که روندهای درمانی بیماران دچار وقفه و آسیب نشود .
یک نکته که باید به آن اشاره شود نحوه حفظ و نگهداری از تجهیزات پزشکی است . امروزه باید به این بحث وارد شد که خیلی از تجهیزاتی که به هر علت از رده خارج می شوند را می شود با کمترین هزینه دوباره به چرخه خدمت بازگرداند .
سلامت نیوز : یعنی می خواهید بگویید ما همان نگاه مصرفی دوران شکوفایی اقتصاد نفتی را در این سالها داشتیم و هیچ تغییری متناسب با شرایط کشور نداشتیم؟
نه متاسفانه نداشتیم . در این سالها مدام دستگاه خراب کرده ایم ، دستگاه کنار گذاشته ایم و دوباره دستگاه خریده ایم .
ما با معاونت محترم فناوری و تحقیقات رئیس جمهور تفاهم نامه ای امضا کرده ایم که معاونت از محل صندوق شکوفایی و نوآوری کمک کند و دانش بنیان ها تولید کنند و ما نیز بعنوان هیات امنا با خرید تضمینی حمایت کنیم .
به دو دلیل تضعیف هیئت امنا جایز نیست؛ اول اینکه ما خریداردست اول از تولید کننده هستیم و به دلیل حذف واسطه ها و خرید تجمیعی، مناسب ترین قیمت ممکن را بدست می آوریم .
دوم اینکه ما این اعتبارات را به دست نیازمندان واقعی می رسانیم مثلا پروتز حلزون شنوایی را مستقیما برای بیماران ناشنوای نیازمند تامین میکنیم یا تجهیزات را در اختیار بخشهای دولتی قرار می دهیم که با تعرفه دولتی به مردم خدمت میرسانند .
الان سه سال است که بعضی ها با مطرح کردن این بهانه که هیات امنا رقیب بخش خصوصی است ، در صدد تخریب هیات امنا هستند و این در حالی است که هیچ وقت به این موضوع اشاره نمی کنند که هیات امنا برای اینکه فشار را از روی بیمار بر دارد، وسایل مورد نیاز بیماران را بدون در نظرگرفتن هرگونه سودی تامین می کند.
من دیروز به دو نفر از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی گفتم الان وقت آن است که هیئت امنای ارزی جلوی سوداگری ها را بگیرد و به داد مردم برسد.
سلامت نیوز : آقای دکتر کمی برگردیم به سوال اول, شما پس فرمودید که الان برای خرید کالا از تولید کننده داخلی مشکلی ندارید اما برای اختصاص ارز به انها برای خرید قطعه و مواد اولیه دچار مشکل هستید درست است؟
بله ما حاضریم حتی خط تولید آنها را تضمینی بخریم اما برای کمک به بحث قطعه باید اداره کل تجهیزات پزشکی آنها را در گروه یک کالایی قرار دهد تا بتوان به انها ارز 4200 تومنی داد ولی چون الان این قطعات در گروه2 کالایی قرار دارند، به آنها ارز 4200 تومانی تعلق نمی گیرد.
البته ممکن است گفته شود که این قطعات و مواد اولیه کاربرد دو کاره دارند که البته قابل رصد کردن است و به ازای مقدار مواد اولیه می توان خروجی از ان خواست و این کاری ندارد.
سلامت نیوز : راه میتواند این باشد که به جای مواد اولیه حتی بگویید که مثلا چند درصد از مواد اولیه ونتیلاتور وادراتی ارز بر است؛ ما همان درصد از قیمت ریالی ونتیلاتور را به شکل ارز 4200 تومنی می دهیم درست است؟
بله این پیشنهاد بسیار خوب است و ما هم موافق اعمال این موضوع هستیم.
اگر خرید تضمینی انجام شود و گردش نقدینگی در بخش تولید اتفاق بیافتد و ارزها صرفه جویی شود که تورم زا هم نیست.
منبع: فارس

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها