کد خبر: 531519
تاریخ انتشار :

موگرینی مطرح كرد: حاکمیت قانون در ترکیه و نگرانی اتحاديه اروپا

موگرینی مطرح كرد: حاکمیت قانون در ترکیه و نگرانی اتحاديه اروپا
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نيوز، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در نشست خبری مشترک با مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه گفت ما نگرانی عمیق خود را درباره اوضاع حاکمیت قانون و حقوق بشر در ترکیه ابراز کردیم.

موگرینی افزود: ما در اتحادیه اروپا نگرانی عمیق خود را درباره وضع حاکمیت قانون و حقوق بشر در ترکیه از جمله کیفرخواست های اعلام شده علیه نمایندگان برجسته جامعه مدنی و همچنین محکومیت های روزنامه نگاران در هجدهم فوریه ابراز کردیم. همچنین ما نگرانی خود را درباره پایبندی دستگاه قضایی ترکیه به استاندارهای بین المللی و اروپایی ابراز کردیم.

وی تاکید کرد: تأخیر در دادرسی، بازداشت ها و شواهد ناکافی در محاکمه کسانی که از حق بنیادی آزادی بیان و آزادی گردهمایی استفاده کرده اند، تردیدهایی در این زمینه به وجود می آورد که آیا دستگاه قضایی ترکیه به اصل داشتن حق محاکمه عادلانه و اصل برائت (فرض بر بی گناهی افراد) احترام قائل است یا خیر. این اصل و همچنین رعایت کنوانسیون حقوق بشر اروپا در بازداشت های پیش از محاکمه جزء ارکان ارزش های مشترک ما در اروپا است. ما درباره همه این مسائل گفتگو کردیم. ما به خوبی از آثار برجای مانده از کودتای نافرجام ترکیه در سال 2016 آگاهیم و نگرانی های بسیار جدی ترکیه در زمینه امنیت و همچنین تهدیدهای امنیتی را که این کشور در گذشته و حال با آنها مواجه است، درک می کنیم؛ اما اکنون وضع فوق العاده (در ترکیه) را پشت سر گذاشته ایم و امیدواریم همه اقدامات مربوط (به کودتا) با گذر زمان رنگ ببازد؛ زیرا تمایل شدید جامعه ترکیه را برای بازگشت به اوضاع کاملا عادی شاهدیم و به عقیده ما، این مسئله به نفع شهروندان ترکیه و همچنین به سود ثبات و توسعه اقتصادی این کشور است.

وی در ادامه افزود: همکاری اتحادیه اروپا و ترکیه در زمینه آوارگان سوری ضروری است. در کنفرانس دیروز نیز ترکیه به علت ادامه حفاظت و فراهم کردن زمینه های دسترسی برای آوارگان سوری به خدمات ملی، از جمله آموزش، بازار کار، خدمات شهری و اجتماعی تحسین شد. کنفرانس بروکسل توانست حمایت های گسترده اروپا و جامعه بین المللی را از تلاش های ترکیه در این زمینه جلب کند.

موگرینی در پایان افزود: اما بگذارید این نکته را اضافه کنم که همکاری ما نه تنها در حوزه آوارگان سوری، بلکه در خصوص راهکار سیاسی برای بحران سوریه اهمیت دارد و امروز ما درباره چشم اندازها در این زمینه نیز گفتگو کردیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها